Vad ska man ha nu då??

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Vad ska man ha nu då??

Post by p12133vd »

Sålde min p12133 från 61 förra veckan, så nu går man och funderar vad man ska skaffa sig nu. Helt klart blir det B18 med lite lättare trimmning (renoverade SU och kamaxel är inköpt). Frågan är bara om motorn ska sitta i en PV eller Amazon.

Bild på min FD Amazon

Mvh Bengan

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Varför har vi inte fått se denna fina bil tidigare, eller har vi det?

Jag tycker att Combin är finast så en tidig sådan kanske kan vara något att stoppa SU och kamen i eller varför inte en PV som sagt, de är också fina särsilt de tidiga men de är det ingen B-18 i.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Jag tittade då på den lite då och då under hela Juli... :roll:
Men har inte sett den på hemsidan...
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Re:

Post by karleric »

Hasse63 wrote:Varför har vi inte fått se denna fina bil tidigare, eller har vi det?
Jodå, EED 557 har vi sett. Den kom in i http://volvoamazonpictures.se i Juni. Dock inte som P12133 utan P12106UVB enligt bilregistret. Är det fel?
Galleriet byggs på dagligen och närmar sig nu 400. Skicka gärna in foton av era och andras Amazoner
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

\"-Vad skall jag nu ha för bil?\"
För många av oss Amazonälskare har du kanske redan haft den optimala Amazonen, som du nu sålt. Ibland kan det vara så att det är ombytet/förändringen som är själva grejjen. Man kanske känner att man inte kan komma längre med den bil man har och vill hålla på med någonting \"nytt\" projekt. \"-Det är inte målet utan resan till målet som är mödan värt\", som någon sa. Att hitta en kombi eller Duett i bra skick skulle jag tycka om. Du har andra referenser och mål. Lycka till och ge oss en hint när du \"hittat rätt\".
//Uffe

P.s. Jag tror att du kommer att sakna din fina 61:a när tiden gått och du, som man alltid gör, glömt de \"fel\" som den dock hade och bara du visste :D .
Amazon 1957
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

karleric wrote:
Hasse63 wrote:Varför har vi inte fått se denna fina bil tidigare, eller har vi det?
Jodå, EED 557 har vi sett. Den kom in i http://volvoamazonpictures.se i Juni. Dock inte som P12133 utan P12106UVB enligt bilregistret. Är det fel?
Galleriet byggs på dagligen och närmar sig nu 400. Skicka gärna in foton av era och andras Amazoner
Den precis som många andra 12133:or är fel i registret,den står som P12106UVB. Jag har faktsiskt varit i kontakt men Vägverket i samband med att jag regbesiktigade den för dragkrok och undrade om man kunde få in rätt modell i registret, men det gick inte.

Jag skickade dock in den till http://volvoamazonpictures.se som en p12133vd,vilket det är enligt chassienummerskylten, så ni kan ju ändra där. Det är ju viktigt att få rätt modell på http://volvoamazonpictures.se och då bör man gå efter chissieskylten/ägarens uppgifter och inte vägverkets dummheter.

Anledningen tillatt den såldes är att jag helt enkelt vill ha en bil med B18 motor,jagar för fullt just nu. Sen om det blir en PV eller Amazon det återstår att se :D

Mvh Bengan
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Tack för det, jag ändrar till rätt typnummer ikväll
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det ska gå att få ändrat om man kan bevisa att det är den modellen som du säger att det är. Tex genom att den modellen som bilen är inskriven som inte fanns när din bil tillverkades ets.
Vad är skilnaderna mellan en P12133 och en P12106UVB?
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

Nix det gick inte, jag har med hört att det skulle gå, men det går så mycket rykten. När det gäller min bil så hade jag chassienummer skylt samt kopia på leveransboken från Volvo och det hjälpte inte. Närmare källan än Volvos leveransbok kommer du aldrig.

Skillnaden på P12133 och en P12106UVB då. 12106 tillverkades mellan september 1959 till 1960. har B16 A motor ocg fyrväxlad låda om jag minns rätt. U=underredsbehandlad, V= Vänsterstyrd, B är modellen 1959/60 i detta fall.

12133vd tilllverkades mellan augusti 1960 och augusti 1961. Bilen har B16A motor och treväxlad låda med överväxel. VD i detta fall är vänsterstyrd och modell D= 1961.

Bilen i fråga är färdigrapporterad på Volvo 12/1 1961.

Mvh Bengan
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Re:

Post by karleric »

p12133vd wrote: Det är ju viktigt att få rätt modell på http://volvoamazonpictures.se och då bör man gå efter chissieskylten/ägarens uppgifter och inte vägverkets dummheter.
Mvh Bengan

Jo, jag håller med om att det är bäst att få informationen direkt av ägaren och helst ett foto på ID-plåten.

Men nu är det så här när det gäller Volvo Amazon galleriet att väldigt få personer skickar in bilder och uppgifter på sina egna bilar. ca 8-10 sycken av de 400 bilarna i databas och galleri kommer direkt från ägaren.

Så en av metoderna jag har när det gäller svenska bilar är att skicka mail till personer som säljer bilar på nätet där jag ser registreringsnumret och sedan efter att det blir godkänt ta fram typkoden ur bilregistret.

Ett par tre flitiga fotgrafer och klubbmedlemmar skickar mig foton från olika träffar och utställningar vilket är alldeles utmärkt, men det är inte alltid de har möjlighet att fota id-plåt eller få rätt typnummer från ägaren så också i de fallen får jag lita på Bilregistret.

Rätta mig om jag har fel, men det tycks nästan enbart var fel i bilregistret på tidiga modeller där det är fler bokstäver än årsmodellbokstaven i typkoden?

Med fördmodligen fortfarande 10,000 Amazoner "på vägarna" i Sverige och över 1400 registrerade medlemmar i det här forumet borde det vara möjligt att få in lite fler bilder direkt från ägare. De som är tveksamma att skicka in bilder av ovilja att visa registeringsnummer kan ju blanka ut det eller säga till mig så gör jag det

Jag, och jag tror fler med mig, tycker att det vore häftigt med ett bildgalleri innhållande tusentals Amazoner från hela världen organiserade på det sätt som jag försöker göra.
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

Det var inte meningen att kritisera dig Karl Eric, men som sagt så sände jag uppgiften om min FD bil till dig.

När det gäller felkodade bilar så är det väldigt vanligt just på 61:orna, men det finns även på andra modeller, både PV och Amazon

Mvh Bengan
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Re:

Post by karleric »

Ingen fara, eftersom det var mitt fel så borde jag bli kritiserad. Hursomhelst, jag har 6 P12106UVB och 2 P12106UHB (enligt bilregistret) i databasen. Jag utgår ifrån att de också är felkodade och tar typkoden. Bättre med ingen kod alls än fel kod
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Varför inte P1800?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Hur går det Bengan, har du hittat någon ny bil?
//Uffe
Amazon 1957
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Post by p12133vd »

Nix, garaget är tomt ännu.

Mvh Bengan
Post Reply