123GT Bilder / snack
Det är köparen som ska kolla vad han köper och säljaren tror att det är en gt.
Det är inte helt omöjligt att volvo byggde om en sport till polis gt även om det är mycket osannolikt.
Det är inte helt omöjligt att volvo byggde om en sport till polis gt även om det är mycket osannolikt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Men bevisligen är det ju ingen äkta GT och jag förmodar att du skrev detta till säljaren???Det låter väldigt osannolikt och går det inte att bekräfta är ju bilen att betrakta som en Sport modell.Lars Bd wrote:Det är köparen som ska kolla vad han köper och säljaren tror att det är en gt.
Det är inte helt omöjligt att volvo byggde om en sport till polis gt även om det är mycket osannolikt.
Man kanske skulle skicka iväg ett mail till honom.
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
Typplåten innehåller också div s-koder som jag inte vet vad de betyder, någon av dessa kan betyda ombyggd till gt och då får det nog räknas som äkta vara.Amazon_V8 wrote:Men bevisligen är det ju ingen äkta GT
Känner man inte till bilens ursprungliga historia ar ingenting bevisligen utan enda möjligheten att få definitivt besked är att beställa originaldokumentation från volvos historiska arkiv.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
GT-vagnar
Tänkte spinna vidare på tråden. Om vägverkets papper säger 133351M så är det en äkta GT-vagn.
Gt:n har dessutom en speciell (kraftig) generator som bara fanns i GT-vagnarna (sev har jag för mig) samt en ytters speciell laddningsregulator (motorola som dock skiljer sig tydligen mella 67 och 68:a) som sitter på reläbryggan. Även reläna på bryggan är enormt sällsynta då de bla har fyra stift jämfört med tre som resterande amazonrelä har.
Även en extra säkringslåda på reläbryggan som nästan ser ut som orginal säkringsdosan men utan stift samt med en annan bryggning invändigt - hopplös att hitta.
Hållarna som e-lysena sitter på är speciella endast för GT.
4,5\" fälgar med fälgringar för 4,5\" fälgar och ej fälgringarna till 4\"-fälgarna (org tillbehör).
Ytters speciella backspeglar på framskärmarna ( ej att blanda ihop med kombin eller duetten) länst fram på 67:orna lite längre bak på 68:orna.
Även motorkuddarna är helt andra än till 121/122. Varvräknaren till 67:an har en cromad ring samt är glansig i övrigt, 68:orna har en silverring samt ett mattare utsende utvändigt (säkerhetstänkande - reflexer).
Bakaxeln har en annan utväxling än standard amazonen oxå.
Dessa starkhorn är dessutom väldigt sällsynta samt hållaren de båda är orginalmonterade på (hella).
Samt ett mäktigt elsystem.
Idag finns det 240st 67:or samt 40st 68:or kvar av ca 1500 tillverkade.
Gt:n har dessutom en speciell (kraftig) generator som bara fanns i GT-vagnarna (sev har jag för mig) samt en ytters speciell laddningsregulator (motorola som dock skiljer sig tydligen mella 67 och 68:a) som sitter på reläbryggan. Även reläna på bryggan är enormt sällsynta då de bla har fyra stift jämfört med tre som resterande amazonrelä har.
Även en extra säkringslåda på reläbryggan som nästan ser ut som orginal säkringsdosan men utan stift samt med en annan bryggning invändigt - hopplös att hitta.
Hållarna som e-lysena sitter på är speciella endast för GT.
4,5\" fälgar med fälgringar för 4,5\" fälgar och ej fälgringarna till 4\"-fälgarna (org tillbehör).
Ytters speciella backspeglar på framskärmarna ( ej att blanda ihop med kombin eller duetten) länst fram på 67:orna lite längre bak på 68:orna.
Även motorkuddarna är helt andra än till 121/122. Varvräknaren till 67:an har en cromad ring samt är glansig i övrigt, 68:orna har en silverring samt ett mattare utsende utvändigt (säkerhetstänkande - reflexer).
Bakaxeln har en annan utväxling än standard amazonen oxå.
Dessa starkhorn är dessutom väldigt sällsynta samt hållaren de båda är orginalmonterade på (hella).
Samt ett mäktigt elsystem.
Idag finns det 240st 67:or samt 40st 68:or kvar av ca 1500 tillverkade.
Re: GT-vagnar
Satt inte dessa på SAAB? Trycket på burken kan skilja med det finns att köpa som reservdelHasso wrote: Även reläna på bryggan är enormt sällsynta då de bla har fyra stift jämfört med tre som resterande amazonrelä har.
Det här är ett ämne som är diskuterat. Läser man reservdelslistan så har "vanlig AMAZON + Sport + GT 4". Combi har 4,5"Hasso wrote: 4,5" fälgar med fälgringar för 4,5" fälgar och ej fälgringarna till 4"-fälgarna (org tillbehör).
Samma som combiHasso wrote:Bakaxeln har en annan utväxling än standard amazonen oxå.
Nja väldigt sällsynt verkar vara att ta i. Det finns fler tutor än torkararmar (ialla fall i min värld)Hasso wrote:Dessa starkhorn är dessutom väldigt sällsynta samt hållaren de båda är orginalmonterade på (hella).
Elsystemet är samma som standard med tillägg på två kabelstammar om jag kommer ihåg rätt. Så att "bygga om" en standard till GT är inte specielt mycket jobb.Hasso wrote:Samt ett mäktigt elsystem.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: GT-vagnar
Intressant, då är den vanligare än både 262C och 265 (har själv en 265:a).Hasso wrote:
Idag finns det 240st 67:or samt 40st 68:or kvar av ca 1500 tillverkade.
Så att se en GT är med andra ord troligare än att se en 262C eller en 265:a, o dom flesta tror att GT är ovanlig
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re: GT-vagnar
Det är allmänt känt att vägverkets uppgifter om typkod altför ofta aviker från verkliga typkod och inga uppgifter från vägverket får tas som sanning.Hasso wrote:Om vägverkets papper säger 133351M så är det en äkta GT-vagn.
Endast fordonets instansade uppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
Läser man i specifikationer (Avd. 0 gröna häften) så står det att alla vagnar med b-motor samt kombi har 4,5" fälgar dvs alla GT samt sport 68- och givetvis kombi 62-.QV wrote:Det här är ett ämne som är diskuterat. Läser man reservdelslistan så har "vanlig AMAZON + Sport + GT 4". Combi har 4,5"Hasso wrote: 4,5" fälgar med fälgringar för 4,5" fälgar och ej fälgringarna till 4"-fälgarna (org tillbehör).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ett fåtal 69-70 är det frågan om, men hur många ett fåtal verkligen är finns det ingen som vet idag.
En gissning är mellan 10 och 1000st.
En gissning är mellan 10 och 1000st.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Då kan man fråga sig vad de siffrorna grundar sig på?
Om det nu är frågan om ett tiotal så är det mycket märkligt att det trycktes upp reklambroschyrer på tex tyska och franska för att \"sälja ett tiotal bilar\" av 69-70 års GT.
Här finns gissningar på ett större antal http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html
Om det nu är frågan om ett tiotal så är det mycket märkligt att det trycktes upp reklambroschyrer på tex tyska och franska för att \"sälja ett tiotal bilar\" av 69-70 års GT.
Här finns gissningar på ett större antal http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bör vara ett reklamblad.
http://www.volvoamazonpictures.se/bros/ ... german.htm
Hursomhelst är \"din\" gissning på 10-70st lika mycket värd som min på 10-1000st och http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html gissning på 5000st 69-70, för ingen vet säkert och alla är mer eller mindre grova gissningar utan några fakta att grunda gissningen på.
Men att tillverkning har skett av 69-70 GT måste anses helt säkert.
GT B20 på TyskaI also have a copy of a Volvo 1969 123 GT pamphlet printed in Switzerland in the French language.
http://www.volvoamazonpictures.se/bros/ ... german.htm
Hursomhelst är \"din\" gissning på 10-70st lika mycket värd som min på 10-1000st och http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html gissning på 5000st 69-70, för ingen vet säkert och alla är mer eller mindre grova gissningar utan några fakta att grunda gissningen på.
Men att tillverkning har skett av 69-70 GT måste anses helt säkert.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hoppas på fortsatt liv i tråden då GT:n är så omdebaterad
Tack för alla fina svar, tydligen är mystiken kring GT:n så stor att ingen riktig har några 100 procentiga svar - inklusive VOLVO (inte ens hur många som tillverkades).
*Satt inte dessa på SAAB? Trycket på burken kan skilja med det finns att köpa som reservdel
svar:på vilka saabar ? var kan jag köpa nya dessa ?
*Det här är ett ämne som är diskuterat. Läser man reservdelslistan så har \"vanlig AMAZON + Sport + GT 4\". Combi har 4,5\"
svar: ej enligt reklambladen/tidningsreklamen
*Bakaxeln har en annan utväxling än standard amazonen oxå.
svar: sorry, menade vanliga 2dr 121 !
*Nja väldigt sällsynt verkar vara att ta i. Det finns fler tutor än torkararmar (ialla fall i min värld)
svar: det kan nog stämma men torkar armarna växer ej på träd de heller. Jag har haft svårt att få fram exakt vad för tutor GT:n utrustades med. Har sett lika många olika varianter som GT-vagnar (snälla - lägg upp några bilder på din GT:s tutor så man vet vilka man skall hålla ögonen efter - snälla).
*Elsystemet är samma som standard med tillägg på två kabelstammar om jag kommer ihåg rätt.
svar: går inte bla. kabeln till bagagerumsbelysningen inne i orginalstammen ?
Det är allmänt känt att vägverkets uppgifter om typkod altför ofta aviker från verkliga typkod och inga uppgifter från vägverket får tas som sanning.
Endast fordonets instansade uppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
svar: så om jag har en vanlig gammal 121:a utan instansat nr i karossen så kan jag köpa/göra en plåt med 122-siffror och ringa vägverket och meddela att de nu efter 40 år kan ändra min bil till en sport (även för en PV där sportidentiteten betyder ca 50000:- i påslag vid försäljning)
*Ett fåtal 69-70 är det frågan om, men hur många ett fåtal verkligen är finns det ingen som vet idag.
svar: i mina ögon är det bara 67-68 som kan kallas GT eftersom de har så många GT-saker samt kallades GT i reklam och folkmun.
69-70 kallades väl inte för GT eller ? Dock är jag partisk så risk för jäv finns.
*Satt inte dessa på SAAB? Trycket på burken kan skilja med det finns att köpa som reservdel
svar:på vilka saabar ? var kan jag köpa nya dessa ?
*Det här är ett ämne som är diskuterat. Läser man reservdelslistan så har \"vanlig AMAZON + Sport + GT 4\". Combi har 4,5\"
svar: ej enligt reklambladen/tidningsreklamen
*Bakaxeln har en annan utväxling än standard amazonen oxå.
svar: sorry, menade vanliga 2dr 121 !
*Nja väldigt sällsynt verkar vara att ta i. Det finns fler tutor än torkararmar (ialla fall i min värld)
svar: det kan nog stämma men torkar armarna växer ej på träd de heller. Jag har haft svårt att få fram exakt vad för tutor GT:n utrustades med. Har sett lika många olika varianter som GT-vagnar (snälla - lägg upp några bilder på din GT:s tutor så man vet vilka man skall hålla ögonen efter - snälla).
*Elsystemet är samma som standard med tillägg på två kabelstammar om jag kommer ihåg rätt.
svar: går inte bla. kabeln till bagagerumsbelysningen inne i orginalstammen ?
Det är allmänt känt att vägverkets uppgifter om typkod altför ofta aviker från verkliga typkod och inga uppgifter från vägverket får tas som sanning.
Endast fordonets instansade uppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
svar: så om jag har en vanlig gammal 121:a utan instansat nr i karossen så kan jag köpa/göra en plåt med 122-siffror och ringa vägverket och meddela att de nu efter 40 år kan ändra min bil till en sport (även för en PV där sportidentiteten betyder ca 50000:- i påslag vid försäljning)
*Ett fåtal 69-70 är det frågan om, men hur många ett fåtal verkligen är finns det ingen som vet idag.
svar: i mina ögon är det bara 67-68 som kan kallas GT eftersom de har så många GT-saker samt kallades GT i reklam och folkmun.
69-70 kallades väl inte för GT eller ? Dock är jag partisk så risk för jäv finns.