UNIK AMAZON!
Re:
Ganska många har nog bilregistret från 1998 på CD och med det kan man sortera äldre bilar efter modeller och chassinummer. Den här bilen var dock lite "lurig" att hitta då inte rätt typkod är angiven i bilregistret. Regnumret börjar på DEG3**. Vill inte säga mer utan ägarens tillåtelse.Amazon_V8 wrote:Hur fick ni fram regnummret på den så ni kunde söka på vägverket hemsida??Synd ju inte på bilderna??Vad är det för reg nummer,kan ju va intressant att veta
MVH Micke
Re:
Den bil som syftas till här är en Volvo P 123.Lars Bd wrote:Det här är bilregistrets uppgifter om den.
Färg: Flerfärgad
Fabrikat: VOLVO P 123
Årsmodell: 1961 Fordonsslag: PB
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis: 00000000
Fordonsstatus: Avställd (1975-08-15)
Antal ägare: 5
Datum för första reg.: 1961-01-01
I trafik första gång: 1961-01-01
Tekniska data
Effekt kW: 63 Antal passagerare: 1
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1040
Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 165-15
Skattevikt: 1040
Totalvikt: 1040 Tjänstevikt: 1040
Längd: 410 Bredd: 158
Drivmedel: BENSIN
Lite lustigt att de inte har chassienummeruppgifter om bilen så man bör nog kolla lite med sbp och vägverket före ett ev köp.
Det står även att den är flerfärgad men på bilden och enligt typplåten är den helsvart.
En köpare bör kolla noga att typplåten hör hemma på bilen.
Just den här bilen var en av fyra bilar i en förserie till P1900 innan den korta produktionen kom igång.
Volvo P1900 var Volvos första sportbil med en tvåsitsig glasfiberkaross som endast tillverkades i 67 exemplar med start 1956.
Så historien om Amazon P130 Chassinummer 1 är fortfarande okänd.
Last edited by Kent1 on Wed Nov 22, 2006 8:51 pm, edited 1 time in total.
Re:
Så du menar att denna typplåt http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... _434_4.jpgKent1 wrote:Den bil som syftas till här är en Volvo P1900.
tillhör en P1900 av årsmodell 56?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Nej jag menar att de data du presenterade kom från en P 123.Lars Bd wrote:Så du menar att denna typplåt http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... _434_4.jpgKent1 wrote:Den bil som syftas till här är en Volvo P1900.
tillhör en P1900 av årsmodell 56?
Chassiplåten du hänvisar till sitter i och tillhör den Amazon som visas i Amazongalleriet med Chassinummer 1.
Jag fick fram regnumret som du hade slagit på till sist och ringde upp ägaren. En mycket trevlig P 123-ägare som redogjorde för sin bil och den övriga produktionen.
Last edited by Kent1 on Wed Nov 22, 2006 8:54 pm, edited 1 time in total.
Det stämmer nog, inga uppgifter är Amazon förutom märke däckstorlek och den registrerade årsmodellen.
Gav han någon förklaring till den något märkliga typkoden för en P1900?
Gav han någon förklaring till den något märkliga typkoden för en P1900?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Samtalet bröts sist jag talade med ägaren så jag ringde upp igen. Bilen är en av de fyra bilar man experimenterade med innan produktionen kom igång av P1900.
Ägaren talade om att tre av dessa fyra bilar stod kvar hos Volvo till slutligen de blev omhändertagna och satt i körbart skick igen för att registreras med en del små ändringar. De var med andra ord inte uppbyggda med överblivna delar utan tre av de fyra prototyperna.
Anledningen till namnet Volvo P 123 var att det var bil 1, 2 och 3. Den fjärde hade enligt rykte försetts med Ockelbokaross och var borta. Man fick inte använda namnet Volvo men besiktningsmannen gjorde ett misstag och skrev Volvo P 123.
Detta är idag det enda kända kvarvarande exemplaret av de fyra bilarna i förserien.
Alla uppgifter kommer direkt från ägaren som personligen har talat med den person som 1961 såg till att den blev registrerad.
Ägaren talade om att tre av dessa fyra bilar stod kvar hos Volvo till slutligen de blev omhändertagna och satt i körbart skick igen för att registreras med en del små ändringar. De var med andra ord inte uppbyggda med överblivna delar utan tre av de fyra prototyperna.
Anledningen till namnet Volvo P 123 var att det var bil 1, 2 och 3. Den fjärde hade enligt rykte försetts med Ockelbokaross och var borta. Man fick inte använda namnet Volvo men besiktningsmannen gjorde ett misstag och skrev Volvo P 123.
Detta är idag det enda kända kvarvarande exemplaret av de fyra bilarna i förserien.
Alla uppgifter kommer direkt från ägaren som personligen har talat med den person som 1961 såg till att den blev registrerad.
Last edited by Kent1 on Wed Nov 22, 2006 9:19 pm, edited 1 time in total.
Denna bil ni skriver om är inte en P1900 utan en Volvo 123 som det står i papperen. Bilen byggdes av en Volvoanställd 1961 av överblivna delar från p1900 tillverkningen. Ramen och karossen var från p1900, dock med en hemmatillverkad hard top. Motorn var en B18 och framvagnen hade skivbromsar från amazon 122s. Vid registreringsbesiktningen så fick den namnet Volvo 123 då det var en Volvoanställd som byggt bilen av Volvodelar. Det finns alla uppgifter om bilen i PV-Entusiasten nr 2 1990.
Mvh Bengan
Mvh Bengan
Det förklarar typkoden och årsmodellen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.