Bromsslang problem ¨å läckande bromsrör

Moderatorer
Post Reply
Amazon_64
Posts: 41
Joined: Thu Jan 27, 2005 9:07 pm

Bromsslang problem ¨å läckande bromsrör

Post by Amazon_64 »

Hej....har nu hållt på länge att få bromsar på min amazon--64...har byt allt bromsväg, bromsbanden fram och bak, cylindrar runt om monteringar å slangar + renoverat huvudbroms cylindern....men haar ett problem med slangarna dom tyck inte hålla tät har provat massor men slangar men ingen tycks funka....+ att det läcker i dom bromsrören jag byt..är det nogon speciel kona??

Tacksam för tips
Renoverar en Amazon 64:a
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Att få tätt mellan en ny slang och ett nytt rör ska inte vara några problem om du köpt de från samma ställe (samma fadrikat) sen så måste ett konat rör skruvas in i dito förskruvning för att det ska bli tätt.

Har du dragit åt tillräkligt då? för det blir ett hörgt tryck när man bromsar
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om du har kopparrör så brukar det räcka att dra åt lite till, kopparn är så mjuk så att den formar sig fint runt nippelns kona och tätar, men om det är stålrör så kan det vara lite j#&/\"()igare att få det tätt ibland.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

En slang har två ändar och du ger ingen info om vart det läcker.

Ända mot bromsrör:
När jag konar mina rör i ******a verktyg så får man dra hårt för att det skall täta. lite mer info här.

Ända mot bromscylindrar samt mässingsblock:
Du har väll bytt ut kopparbrickan?


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon_64
Posts: 41
Joined: Thu Jan 27, 2005 9:07 pm

Re:

Post by Amazon_64 »

QV wrote:En slang har två ändar och du ger ingen info om vart det läcker.

Ända mot bromsrör:
När jag konar mina rör i ******a verktyg så får man dra hårt för att det skall täta. lite mer info här.

Ända mot bromscylindrar samt mässingsblock:
Du har väll bytt ut kopparbrickan?


/Janne
det läcker i bägge ändarna.. i nästa alla bromsrör jag byt ut..var sitter det koppabricka?
Renoverar en Amazon 64:a
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det ska inte sitta några kopparbrickor i slanganslutningarna. Antagligen är dina bromsrör felkonade.
AVG
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

kopparbricka

Post by Ola O »

Det skall sitta en kopparbricka mellan hjulcylindern och bromsslangen samt mellan förgreningen på bakaxel och den bromsslangen där.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag har då inte sett nå kopparbrickor mellan hjulcylinder och slang på en -64.a Amazon. :o
AVG
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

i min reservdelskatalog för duett är det utritat brickor och det skulle förvåna mig om det skulle vara annorlunda på amazon?

När det gäller övrigt läckage så får man förvissa sig om att man har rätt konor på rören. Köper man rör över disk färdiggjorda är de många gånger konade bara \"en gång\" eftersom dom inte alla gånger vet hur det ska vara och många gånger går det bra att montera om det skall vara dubbelkona eftersom du trycker in det sista när du drar åt. Chansen är dock större att få det tätt om man dubbelkonar direkt. Det finns alltså båda varianterna men man måste alltså kolal i slangarna vad för kona som krävs.
Själv har jag bytt åtskilliga mil bromsrör och har då aldrig råkat ut för att en rörnippel läckt.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag törs slå vad om vad som helst att du inte har några kopparbrickor mellan bromsrör och hjulcylinder på en duett. Du säger att du sett det i en reservdelskatalog, men har du sett det rent fysiskt? Antagligen ser du brickorna som sitter tillsammans med bultarna som fäster hjulcylindern mot bromsskölden. Återkom om du kan överbevisa mig. Jag har skruvat i PV, Duetter och Amazoner sedan 1976.
AVG
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

tja vad då överbevisa? En slang som har en rak gänga ska tätas med en kopparbricka. Visst kan man dra järn mot järn och få det tätt men det krävs nog ganska högt moment vid åtdragningen.
I reservdelskatalogen är det avbildat kopparbrickor vid slangarna, ganska tydligt till och med.
Artikelnummer 18651. Kopparpackning för bromsslang.

Bara för att du skruvat med volvo sen -76 så innebär det väl inte att du automatiskt har rätt? Du kanske bara haft tur som fått det tätt........
Post Reply