vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!
hej,
jag vet inte ifall mitt gamla inlägg om att oljetryckslampan tändes, när min amazon 65:a går på låga varav / tomgång, har nån betydelse (bytte oljefilter o olja, men hjälpte inte..) tänkte att jag skulle nämmna denna oljetryckslampa för det kanske har nån relevans till detta inlägg..:;
min bil ryker ur oljepåfyllningslocket , MYCKET mer än vad det ska göra, även för en gammal bil, har alltid varit lite poffs, men inget som jag bekymmrat mig om eftersom detta var normalt, men nu rök det lite väl mycke, tänkte höra vad detta kan bero på..., det trycks olja ut ur oljepåfyllningslocket, vad kan detta vara....förresten är det nån som har bilder på sin b18 venthusventilationslang..(mycket långa ord..)
hjäp, vad ska jag göra?? måste använda bilen men törs inte köra den ifall den nu skulle få för sig att skära sig......
tack för alla svar
jag vet inte ifall mitt gamla inlägg om att oljetryckslampan tändes, när min amazon 65:a går på låga varav / tomgång, har nån betydelse (bytte oljefilter o olja, men hjälpte inte..) tänkte att jag skulle nämmna denna oljetryckslampa för det kanske har nån relevans till detta inlägg..:;
min bil ryker ur oljepåfyllningslocket , MYCKET mer än vad det ska göra, även för en gammal bil, har alltid varit lite poffs, men inget som jag bekymmrat mig om eftersom detta var normalt, men nu rök det lite väl mycke, tänkte höra vad detta kan bero på..., det trycks olja ut ur oljepåfyllningslocket, vad kan detta vara....förresten är det nån som har bilder på sin b18 venthusventilationslang..(mycket långa ord..)
hjäp, vad ska jag göra?? måste använda bilen men törs inte köra den ifall den nu skulle få för sig att skära sig......
tack för alla svar
Amazon 122s -65
Här ser du hur vevhusventilationen skall se ut på B18. Den slutna ventilationen med slangar kom mig veterligen inte förrän på B20 1969. Röret du ser försvinna under bilen, slutar vid växellådan.
Den lilla dosan på blocket behöver man ta loss och rengöra ibland. Tvätta den invändigt med avfettningsmedel, diesel eller bensin och blås med tryckluft.
/Krister
Den lilla dosan på blocket behöver man ta loss och rengöra ibland. Tvätta den invändigt med avfettningsmedel, diesel eller bensin och blås med tryckluft.
/Krister
Last edited by Amapola on Tue Mar 20, 2007 10:30 pm, edited 1 time in total.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Hittade en bild på B20 vevhusventilation som jag lånar lite.
/Krister
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
börjar mer och mer misstänka att det är oljepumpen som är kass...detta skulle även förklara att oljetryckslampan lyser lite när den känner för det..
finns det något sätt att testa ifall oljepumpen fungerar som den ska?? (det enda jag tänkt på är att sätta in en oljetrycksmätare från biltema..??)
och ifall nu mina misstankar besannas, var får man tag på en ny oljepump? inte vp..., helst under 1000kr...
mvh
daniel
finns det något sätt att testa ifall oljepumpen fungerar som den ska?? (det enda jag tänkt på är att sätta in en oljetrycksmätare från biltema..??)
och ifall nu mina misstankar besannas, var får man tag på en ny oljepump? inte vp..., helst under 1000kr...
mvh
daniel
Amazon 122s -65
Att oljepumpen skulle vara så dålig att den inte klarar av att hålla oljetrycket bedömmer jag som osannolikt.
Korsdrag i vevhusventilationen brukar betyda otäta kolvringar.
Korsdrag i vevhusventilationen brukar betyda otäta kolvringar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
ok...men anledningen till att det ryker så väldigt är väl för att oljan bränns eftersom det inte är tillräckligt med tryck?
men för att motsäga migsjälv...:där måste väl vara onormalt övertryck i motorn eftersom det sipprar ut olja vid oljepåfyllningslocket?
sorry, jag är lite halvfärsk när det gäller att meka..., vad betyder det att \"motorn är slut i lagren\" och vad gör jag åt detta (låter inte bra....)
tack för alla svar!
(ps. oljelampan lyser ju bara lite ibland, och då endast vi låga varvtal / tomgång)
men för att motsäga migsjälv...:där måste väl vara onormalt övertryck i motorn eftersom det sipprar ut olja vid oljepåfyllningslocket?
sorry, jag är lite halvfärsk när det gäller att meka..., vad betyder det att \"motorn är slut i lagren\" och vad gör jag åt detta (låter inte bra....)
tack för alla svar!
(ps. oljelampan lyser ju bara lite ibland, och då endast vi låga varvtal / tomgång)
Amazon 122s -65
Om det rycker ur oljepåfyllningslocket så borde oljefällan (om du har en sådan) vara igentäpt.
Du kan också ha problem med kompet i cylindrarna.
Köp // låna en kompressitionsmätare så att du kan kolla om någon cylinder är otät.
Oljepump har inget att göra med oljeryk ur locket.
/Janne
Du kan också ha problem med kompet i cylindrarna.
Köp // låna en kompressitionsmätare så att du kan kolla om någon cylinder är otät.
Oljepump har inget att göra med oljeryk ur locket.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
anledningen till att det ryker ur oljelocket är antagligen att vevhusventet är igensatt ...det är där trycket i vevhuset skall gå ut normalt...hela vevpartiet fungerar som en slags pump i motorn och det trycket måste ut någonstans därför har man en vevhusventilation annars skulle alla packboxar i motorn börja läcka men efter som du bytt olja och det inte blev någon skillnad och att olje lampan lyser på låga varv så är det troligt att motorn behöver renoveras dvs nya kolvringar och lager och anledningen till att det ryker är att avgaser och bensinluftblandningar passerar kolvringarna vid kompresstionen och går ner i vevhuset...gör ett kompresstionstest för att se hur mycket tryck du har i cylindrarna...bör ligga runt 12 - 13 bar
mvh pelle
mvh pelle
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
tackar så mycket, hoppas att problemet ät löst i morgon, tack för alla svar, jag återkommmer och berättar hu det har gått!, en sista sak bara som jag är osäker på:
är oljefällan och vevhusventilationen samma sak? ifall inte hur ser oljefällan ut och var sitter den? jag har en b18d från 65
tackar
är oljefällan och vevhusventilationen samma sak? ifall inte hur ser oljefällan ut och var sitter den? jag har en b18d från 65
tackar
Amazon 122s -65
Oljefällan sitter på vänster sida om motorn, det är den med det långa röda röret som går ner under motorn på B-18. Ta lös det och rengör med avfettning eller diesel. Se till så det går lätt att blåsa genom det.
Ta lös och skruva isär oljepåfyllningslocket (3 stjärnskruvar) och rengör allt, för om det och oljefällan är tätt och så sipprar oljan fram.
Om nu din motorn är trött och lagren dåliga/otäta så får du dåligt oljetryck.
Är kolvringar dåliga/otäta så trycks kompet/cylindertrycket inne i cylindrarna ut till vevhuset och vill ut någonstans och då blir det tryck när man lättar på oljelocket.
Är vipparmarna slitna så tappar man oljetryck även där.
Normalt så ska oljelocket kunna ligga kvar löst på ventilkopan utan att vevhusventilationen trycker iväg det.
Gör som de andra skrev och gör ett kompprov, Cylindertrycket bör ligga över 10 kg och vara jämt. diff - + 1 kg
Ta lös och skruva isär oljepåfyllningslocket (3 stjärnskruvar) och rengör allt, för om det och oljefällan är tätt och så sipprar oljan fram.
Om nu din motorn är trött och lagren dåliga/otäta så får du dåligt oljetryck.
Är kolvringar dåliga/otäta så trycks kompet/cylindertrycket inne i cylindrarna ut till vevhuset och vill ut någonstans och då blir det tryck när man lättar på oljelocket.
Är vipparmarna slitna så tappar man oljetryck även där.
Normalt så ska oljelocket kunna ligga kvar löst på ventilkopan utan att vevhusventilationen trycker iväg det.
Gör som de andra skrev och gör ett kompprov, Cylindertrycket bör ligga över 10 kg och vara jämt. diff - + 1 kg
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
tackar för alla svar, jag har börjat med att rengöra oljepåfyllnadslocket, det så iofs inte helt för jävligt ut...
men allt tyder på att det är oljefällan / vevhusventen som är igentäppt, (ifall det hade varit kolvringarna så hade motorn väl varit seg, och med riktigt kass komp, men den snurrar och går som en dröm..)
nu till frågan:, hur sitter denna röda dosa inklusive rör fast? är det bara att dra ut den åt sidan så den lossnar, eller sitter det nån skruv nånstans?
/daniel
(ska för säkerhets skull göra ett komp prov i helgen)
men allt tyder på att det är oljefällan / vevhusventen som är igentäppt, (ifall det hade varit kolvringarna så hade motorn väl varit seg, och med riktigt kass komp, men den snurrar och går som en dröm..)
nu till frågan:, hur sitter denna röda dosa inklusive rör fast? är det bara att dra ut den åt sidan så den lossnar, eller sitter det nån skruv nånstans?
/daniel
(ska för säkerhets skull göra ett komp prov i helgen)
Amazon 122s -65
Det sitter en skruv (11mm skalle)under den del som går in i motorn.
Sen bör det vara minst en skruv till i röret som går under motorn eftersom det är så långt.
Jag har B-20 så jag har inte detta rör.
Sen bör det vara minst en skruv till i röret som går under motorn eftersom det är så långt.
Jag har B-20 så jag har inte detta rör.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 27
- Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm
fick nu loss vevhusventen + rör, och där var väl en del klet, men inget som var överväldigande...,
men jag kunde inte rengöra den ordentligt.
Ska man verkligen kunna dela på den röda dosan, för jag tycker den ser hårt pressad på, så jag försökte inte alltför mycket att öppna den, man villl ju inte paja den...
en annan sak, vad händer ifall jag tar ett oljepåfyllningslock från en nyare amazon eller en b20/b21/etc..som har ett oljepåfyllningslock med ventilationsslang i sig. tror detta kanske hjälper något?
passar de rätt över till en en b18d?
kan man köpa en ny oljefälla /vevhusventilation nånstans?
eller någon firma som rengör sådana i malmö trakten?
/daniel
men jag kunde inte rengöra den ordentligt.
Ska man verkligen kunna dela på den röda dosan, för jag tycker den ser hårt pressad på, så jag försökte inte alltför mycket att öppna den, man villl ju inte paja den...
en annan sak, vad händer ifall jag tar ett oljepåfyllningslock från en nyare amazon eller en b20/b21/etc..som har ett oljepåfyllningslock med ventilationsslang i sig. tror detta kanske hjälper något?
passar de rätt över till en en b18d?
kan man köpa en ny oljefälla /vevhusventilation nånstans?
eller någon firma som rengör sådana i malmö trakten?
/daniel
Amazon 122s -65