Dellorto 40 bestyckning

Moderatorer
Post Reply
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Dellorto 40 bestyckning

Post by bstrand »

Är det nån som är duktig på bestyckning av Dellorto 40 här? Har fått tag på ett par sådana som jag funderar att sätta på en B20 med bonntrimmad topp och R-kam.

De är bestyckade enligt följande;

Halsring: 32
Spridare: 3
Emulsionsrör: 8
Luftmunstycke: 170
Huvudmunstycke: 165
Lågfartsmunstycke: 65
Emulsionsrör lågfart: 1
acc-munstycke: 33

Vad tror ni om det? Är det nånstans det \"sticker ut\" åt nåt håll eller är det hyffsat inom ramarna?
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Dellorto 40 bestyckning

Post by rallyezon »

Du skulle använda i stället:

halsring 34
luftmynstycke 180

Allt annat är bra så .Glöm inte trattarna !

Med vänliga hälsningar ifrån Österrike .
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Post by bstrand »

Ok!

Vad påverkar dessa två saker? Alltså...om man jämför motorns karaktär före och efter ett byte? Högre toppeffekt? Bättre på låga varv? Fetare/magrare blandning?
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Dellorto 40 bestyckning

Post by rallyezon »

Halsring 32 passar inte så bra till 2 liter motorn och huvudmynstycke 165 är för stort i alla fall sen .D.v.s. blandnigen vore för fet .
Med 34 det finns bättre strömning av blandningen och är av riktig sammansättning (5% CO vid 1000 ,3,5% co vid 5000).
Jag användar som luftmynstycke 180 där blir det lite magrare men jag tror att 170 passar också (blir lite fettare)
Enligt min erfarenhet på min Amazon 123 (borrat till 2,0) med samma bestyckning som sagt motorn verkar som fan (150 hk ,198 Nm ).
Jag hoppas de hjälpar .
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Med 45:or brukar man använda 38mm halsringar till R-kam, 36mm till D,K-kam så både 32 och 34mm låter aldeles för litet.

KG har ju bra och överskådliga bestyckningstabeller i sin katalog.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Man bör alltså inte ha mindre halsringar bara för att man har 40:or. Jag vet inte hur stora man max kan ha i dellorto 40:or. Men kan man inte ha större än 34 så bör man satsa på 45:or istället.

45:or är nog mer lämpligt för en måttligt trimmad B20, vid riktigt hårt trim får man använda 48:or.
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Post by bstrand »

Ok, tackar för info så långt!

Jag är helt ny på Weber/Dellorto/Solex och har precis börjat skruva sönder de jag köpte och undersöka lite...

På munstyckena är det alltså mindre hål ju större siffra? T.ex. huvudmunstycke 180 ger MINDRE soppa än 165?

Var köper man munstycken och ringar billigast? KG har ju, men det borde ju finnas fler ställen?
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Dellorto 40 bestyckning

Post by rallyezon »

Till Dellorto 40 finns halsring max 37 mm .
Att tillverka 34 jag tar 30 eller 32 (det finns i nästan varje Alfa Romeo 1600 eller 2000 )och
bearbetar dom på svarven .Vinkeln är 5 grader !
R-kamen har tyvärr dågligt bottendrag .Effektuttag bra bara över 4500 .
Jag tog KG17 ,bra vridmoment vid låg varv och oxå kraftiga hästar vid 6800 .
Post Reply