Amazon = Aktiemarknad ??

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Amazon = Aktiemarknad ??

Post by ClassicVolvoShop »

JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Du menar att firman som säljer bilen på Blocket har köpt den på Ebay för att tjäna pengar på den?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Hmm.. Ja, men det i sig själv är jo inte fel - Men jag tänker mere på, om priset verklig kan gå? Blocket annonsen är väl endast en förmidling ? - så bilen finns väl inte i Sverige ännu .. (Det kan den jo inte ännu faktisk)..

Jag tyckte bare det var vildt pris - även om man fandt en 1-ägere och bilen var i top-skick - kan den val inte hålla SEK 159.000 ??
(Och så ÄR den jo faktisk INTE 1-ägere.. INTE 100% som från fabrik och så videra..)

Priset på eBay kan jo på något sätt väre en OK pris.. Men??
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det ser ju lite mysko ut att köpa en Amazon för 12.000 dollar på spekulation och tro att man kan få ut 160.000 SEK. Det kanske inte blev såld på ebay (budat själv?) och nu provar man nya vägar på Blocket? Inte för jag har en aning eller har med det att göra. Nog var det en ganska fin bil men... kanske en liten smula dyr :lol: :lol: Man kanske skulle prova på 1/4 mille på Amman :wink:
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Skumt. Blocketannonsen är ju inlagd 8/1 medan eBay auktionen slutade 14/1..
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag tänkte lite till... Nu med dollarns låga kurs och med tanke på att det dock är en Sport, så kanske 12 \"Grand\" var ett ganska shysst pris ändå.... faktiskt :?

Man kan också undra hur lång tid det tar innan 160.000 kr är ett fullt normalt pris för våra gamla klenoder :?: Det kanske går fort \"utför\" med prisbilden. Vem vet :?:
Amazon 1957
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Hmm... Nu är annonsen taggit bort.. Såld?.. Vem har köpt??! :?

Til du som inte fik sett annonsen, så var samma Amazon (även bilder från eBay annonsen) lagt upp på Blocket.se - till pris SEK 159.000,-
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Samma har hänt flera gånger med P1800 som har legat på e-bay samtidigt som de har annonserats ut på Blocket av en känd firma i Stockholm. Vid ett tillfälle frågade jag säljaren om han visste att hans bil annonserades ut i Sverige . Jag behöver väl knappt säga att han blev förvånad....Jag frågade då firman i Sverige hur de kan sälja en bil som de inte äger och väntar fortfarande på svar....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Den har kromade kupolmuttrar på transmisionskåpan och termostatventilen samt att ventilkåpan ser kromad ut.
Oljestickan är rödmålad :shock: det har jag heller inte sett på en originalbil. Förövrigt är \"fötterna\" svarta på denna bil för att ta upp en annan tråd här.

Kromade kupålmuttrar även på toppen + täckbrickan på sidan samt bärarmar (övre) . Nya slangklämmor. Jag ser inte om det är kupolmuttar eller insex som håller fast ventilkåpan.

Svart gummibälg till växelspaken (det är inte original i en grå inredning)

Fanns en bild på hur fästplåten till huvöppnar handtaget skall vara vänd, det var bra. (bilen är fin och i ett bra skick)

Men vid en första blick ser den inte orenoverad ut, eller är jag för kritisk?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Hej Janne,

Om du kollar dom frågor som har besvarets (på eBay annonsen) då är dom krombultor endast \"covers\" monterat på orig. bultor..

Vad mener du med \"fötterna\"?

Men, ja! Jag är med: Lad os se om bilen verklig ÄR så original?.. Vad med framre gummi mat?.. Repro! - Inte orig. - Men dette är åxå förklaret av saljaren - likeså med \"dashpad\" - instrumentpolstringan är åxå ny..

Ventilkåpan är kromat ja - men kolla en annan sak: Helt Volvo Originalt tillbehör sats är monterat: Positiv vevhus ventilation! Dette är Volvo orignalt tillbehör som kom i 1962, då Kaliforniska krav på emission (avgas) blev väldig strix.. Kolla åxå sidospeglat på v. framdörr.. Dette är helt i överensstemmelse med tillbehörsbroschyr från den tidan..

En annan mycket kul grej på bilen, är dom \"svenska\" original bälten - på den tidan, var bälter INTE standard utrustning på Amazon - och i US/Canada var dom SVARTA! - inte som vi känner dom här - metalblå/grå..
Jag gissar at den bilen, har varit en av dom, som ägeran själv har hemtat hem til US från en trip till Sverige..( Egan import - väldig populärt på den tidan i US)

Men - en annan sak jag tyckar är mycket svårt att se helt - är om huvbokstaverna är gyldna (som dom skal väre) eller om dom är silver??...
..är dom silver, kunne dette jo giva en indikation av, att bilen har bliv lakat?.. Likeså med \"VOLVO\" logo reflex-märkerna som skal sitta på dörr-sidan som vänder utav när dom öpnar upp.. Vår är dom?..
Plast på passager-stolen. men INTE på baksätet??...
Är man då verklig fantast - ser man, att dom beslag som skal sitta under hornan för att förstärka US-bågan's montering INTE är kromat - Det skal dom väre!!....
Uanset HUR bilen har levat - ville hjulkapslerna väre SÅ felfria?..

Urört 1 ägera?.. Nej... Umiddelbart jätte-fin Amazon? JA!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

ClassicVolvoShop wrote:Vad mener du med "fötterna"?
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... highlight=
ClassicVolvoShop wrote:Likeså med "VOLVO" logo reflex-märkerna som skal sitta på dörr-sidan som vänder utav när dom öpnar upp.. Vår är dom?..
Hade ett minne av dessa men var inte helt säker. Satt det inte plast reflexer på dörrkanten också? dessa var vita 6-8 cm höga. Jag har kastat mina för jag trode det var eftermontage............. fan fan fan

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Janne,
Ingan fare Janne! Om jag förstår dig rätt - så var dom reflexar INTE på kanten av dörran - dom är något jävla \"biltema\"-tillbehör så att man inte kant-skada dörran när man svingar upp den i en annan bil på IKEA-p-platsen.. :D

Men - reflex klistermärk skulle sitta under dörr-låsat - svårt på svenska!!.. (danska:) Men under lås-beslaget på døren..

ARH!!.. föttar är motor-beslag.. Tack!

Häh-Häh... Kolla \"interiör-kedjarna\".. DOM är INTE original!... (Dom tyg-korvar som ligger rundt dörr-öpningen!)..


En ting jag tyckar är JÄVLIG svårt: Bilen - Ja, är grafit-grå?.. inte sant? Men vilken färg är innner-bakskärman? (bagagerymmet?).. Ser dette inte ut att väre skiffer-blå?.. Jätte svårt att se.. MEN?..
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Min grafitgrå bil med original lack har också typ skifferblå kulör i skuffen/innerskärmarna.
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Var det Amerikatillval med den typen av klädsel eller fanns den här i Sverige också?

Kunde man få dörrspegel från fabrik då eller är det eftermontage?
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Minielk wrote:Kunde man få dörrspegel från fabrik då eller är det eftermontage?
Dom tidiga har muttrar på insidan sedan kom dom med skruv utifrån.

Nu vet inte jag när ändringen mellan "tidig" och "sen" kom men dessa som är monterade är monterade med skruv utifrån.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply