JLundin: Lynx vs Mangoletsi enkelinsug?

Moderatorer
Post Reply
McMarcus
Posts: 9
Joined: Fri Apr 16, 2004 8:45 am

JLundin: Lynx vs Mangoletsi enkelinsug?

Post by McMarcus »

Har för mig att du skrev att Mangoletsi bara var en enkel kopia av Lynx. Vad innebär det egentligen? Är Mangoletsi en totalkatastrof eller bara aningen sämre? Även Mangoletsi är väl ett crossoverinsug? (Till skillnad från Misab's variant??)

Min B20 är milt trimmad:
- K-kam
- toppen är tillputsad av mig själv enl. dina instruktioner på gamla forumet samt planad 1.5 mm
- B20E avgasgrenrör, standard främre rör samt 2\" efter det (2 ljuddämpare)
- Just nu en 36DCD, har kört med 2xSU men vill prova 1x45:a bara för att det är kul

Vad tror du om Misabs bestyckningsförslag till B20 m D-kam?
Halsring 36
Spridare 4.5
Huvud-munstycke 145
E-rör F16
Luft-munstycke 155
Lågfarts-munstycke 60F8
Acc.mun-stycke 70
Pump-ventil 70
Nål-ventil 200
Flnivå 6

Förresten:
Jag har ett Lumenition tändsystem liggandes. Vilken fördelare bör jag använda ihop med det systemet på min motor? Har just nu den som satt std på B20A 1970.


thanks / Marcus
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

prøv å lek med dæm deler du har....funke sikkert helt fint :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Enkelinsug

Post by J.LUNDIN »

Jo, mangoletsi är mycket riktigt ett crossover insug, men som nästan alltid så brukar kopiorna vara mycket sämre eftersom dom som tillverkar kopior sällan har förstått eller testat designen fullt ut. Om du skulle se bägge insugsrören samtidigt så skulle du förstå vad jag menar. mangoletsi är helt enkelt en \"blek\" kopia av originalet.

Bestyckningen du anger kan säkert fungera, jag är dock av den åsikten att man skall ha 0 (noll) i bottenventilen till accpumpen och kanske minska ner storleken på munstyckena något. Sedan finns det säkert andra E-rör förutom F16 som kan fungera i ditt fall.

Då det gäller fördelare så kan man ju i princip starta med vilken modell som helst och sedan ändra både vikter och fjädrar för att förändra tändkurvan. Det viktiga som jag ser det är att få bort brytarna och få dit ett kraftfullt tändsystem som ger ordentligt med kräm till stiften.
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

Hur funkar då misabinsuget för enkel 45DCOE? Alltså det som inte är crossover. Om det är kasst:varför det? Det borde ju till sin uppbyggnad nästan kunna liknas vid ett 2xSU aluinsug som i sig funkar fint.
Post Reply