Hur går det med Amazonen Lundin??

Moderatorer
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Lundin,rapport tack,det är ett bra tag sen,tråden ska leva tills du får ihop bilen :D :twisted: Har det hänt nått kul med den sen sist??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Amazon projektet

Post by J.LUNDIN »

Vi blev ju som bekant utkastade ur vårt garage i Juli förra året, så allt är fortfarande inpackat i ett litet förråd. Garage frågan verkar dock lösa sig på ett eller annat sätt framöver. Det har med andra ord tyvärr inte hänt någonting med något av de garage projekt som jag har på gång. Å andra sidan har det blivit mer tid över till mitt bokprojekt.... :D
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Amazon projektet

Post by Amazon_V8 »

J.LUNDIN wrote:Vi blev ju som bekant utkastade ur vårt garage i Juli förra året, så allt är fortfarande inpackat i ett litet förråd. Garage frågan verkar dock lösa sig på ett eller annat sätt framöver. Det har med andra ord tyvärr inte hänt någonting med något av de garage projekt som jag har på gång. Å andra sidan har det blivit mer tid över till mitt bokprojekt.... :D
Det låter ju tråkigt,men hoppas ni löser garagefrågan så du kan börja med Amazonen och fortsätt med retro toppen.Är du klar med Kawasaki projektet och har du några fler projekt att slutföra innan du kan dra igång med Amazonen på allvar???Vad är det för bok du skriver på??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Projekt....

Post by J.LUNDIN »

Ja, det är en del projekt och delprojekt som jag måste slutföra innan jag går över till amazonbygget. Närmast är det väl att få igång den flödesbänk jag filat på under ett antal år.

Mitt påbörjade bokprojekt syftar till att sammanfatta all den kunskap om motortrimning jag tillägnat mig under de senaste 30 åren :shock: :!: . Det här är ingen bok man sitter och värker fram utan det får ta den tid det tar för att få klart manuskriptet, så det kommer att ta några år till innan det är klart. Till dags datum har det blivit runt 160 sidor och då har jag bara skrapat lite på ytan. Jag räknar helt kallt med att det krävs minst 500 sidor eftersom det är en mycket stor mängd med information och referenser som jag vill ha med, för att inte tala om bilder och diagram.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Re: Projekt....

Post by Frenell »

J.LUNDIN wrote:Ja, det är en del projekt och delprojekt som jag måste slutföra innan jag går över till amazonbygget. Närmast är det väl att få igång den flödesbänk jag filat på under ett antal år.

Mitt påbörjade bokprojekt syftar till att sammanfatta all den kunskap om motortrimning jag tillägnat mig under de senaste 30 åren :shock: :!: . Det här är ingen bok man sitter och värker fram utan det får ta den tid det tar för att få klart manuskriptet, så det kommer att ta några år till innan det är klart. Till dags datum har det blivit runt 160 sidor och då har jag bara skrapat lite på ytan. Jag räknar helt kallt med att det krävs minst 500 sidor eftersom det är en mycket stor mängd med information och referenser som jag vill ha med, för att inte tala om bilder och diagram.
Den boken ska jag köpa sen :wink:
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Oj det låter verkligen spännande det där med bokprojektet måste jag säga. Redan nu innan boken börjar bli aktuell till försäljning kan du absolut räkna med att få lägga undan ett exemplar till mig! :D
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

Under tiden vi väntar på Herr Lundins bok så kan jag tipsa herrarna om intressant läsning:

\"Four Stroke Performance Tuning\" - Graham Bell
- Står mycket matnyttigt i denna bok!

\"Best Damn Garage in Town - The World According to Smokey\" - Henry (Smokey) Yunick
- Legendens memoarer på 1100 sidor! Denna bok är väl svår att släppa så fort man börjat läsa den.

Någon annan som har bra tips om billitteratur?
Volvo Amazon 121 -65
Jansson
Posts: 29
Joined: Mon Jul 02, 2007 11:10 pm

Post by Jansson »

Nu gör vi ett riktigt lyft i denna tråden hehe.
Hur går det med amazonen och bok projektet Lundin?

Det är säkert fler än jag osm är sugna på en lägesrapport.

/Erik
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Jansson wrote:Nu gör vi ett riktigt lyft i denna tråden hehe.
Hur går det med amazonen och bok projektet Lundin?

Det är säkert fler än jag osm är sugna på en lägesrapport.

/Erik
Ja även retrotoppen är det dags för lägesrapport på :D
Förresten fick du mitt PM Lundin??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Lägesrapport?

Post by J.LUNDIN »

Det är just nu elände hela vägen, amazonprojektet plus alla andra prylar är för tillfället instuvat på en garage plats vars mått mellan väggarna är 3,1 x 7,2 x 1,95. Det är med andra ord en gång på drygt 0,5 meter som jag har att röra mig på och där bygger man inte klar någon bil precis. Takhöjden är som ovan 1,95 m, jag kan inte ens få in min flödesbänk där, den är högre än så. :D

Till saker hör också att Volvo som ägare till det företag jag jobbat på under drygt 22 år varit sådana klåpare på driva företaget, man har gjort alla fel som gå att göra enligt \"boken\" plus några till, så nu har man tvingats(?) lägga ner verksamheten. Man hade kunnat sålt företaget till utlänska intressenter, men regionalpolitiska skäl satte tydligen stopp för detta, då hade man ju fått en konkurrent inom landet som förmodligen hade varit bra mycket bättre på att driva just en sådan här verksamhet än dom själva. Så nu är man för första gången dessutom arbetslös, med allt vad det innebär.... :D

Som grädde på moset så har jag blivit erbjuden ett nytt perfekt garage, som jag tyvärr vad det verkar måste säga nej till eftersom hyran är högre än den jag har idag. Med A-kassa bygger man varken bilar eller hyr dyra garage... :evil:

Just nu går således hela min tid åt till att aktivt söka nytt jobb och skriva på mitt bokprojekt. Det är ju tur att man är anpassningsbar och kan byta projekt emellanåt.... :D

Det är tyvärr läget just nu, det är med andra ord skit hela vägen.

Jo, jag fick ditt PM. Det där börjar gränsa åt att gjuta upp en helt ny topp istället. Även om man sågar upp som dom gjort så kommer man inte åt att svetsa upp alla ytor som behövs på kanalerna. Vattenkylningen blir ju dessutom lidande efteråt. Annars är det ju ett ambitiöst projekt som dom dragit igång.
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by perre33 »

Lyfter lite
Funderar om lundin fortsatt på boken
Samt om han hittat ngt garage ?
så vi får se några framsteg på amazonen :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by J.LUNDIN »

Det är som det är dvs. fortsatt elände. Nu råkade vi till råga på allt även ut för en brandsyn i garaget.... dom ville bomma det direkt. Det här med brandsyn har ju legat nere under ett antal år för att nu blossa upp igen beroende på nya EU direktiv, där kommunerna runt om i landet tydligen måste göra en risk inventering av alla lokaler.Under dom år som förutvarit räckte det med att hyresgästen garanterade att det var riskfritt att vistas och bedriva verksamhet i lokalen, så icke längre. Så om hyresvärden tillsammans med den konsult man tagit in inte kan finna en bra lösning som uppfyller dagens krav på brandsäkerhet, så åker vi alla ut på gatan igen.... :D

Det enda som just nu rullar på är mitt bokprojekt, men det tenderar till att bli ett sisyfosarbete, det tar en ervinnerlig tid att scanna in och redigera de bilder och diagram som skall vara med och det är mängder vi snackar om. Till dags datum innehåller referenslistan 106st källor och då har jag bara skrapat lite på ytan..... :D Det största jobbet är inte att skriva texten utan att pixel för pixel snygga till diagram och bilder, i många fall är bilderna från start av så usel kvalité att det snarare handlar om att rita om hela bilden. Om man vill ha det där riktigt "krispiga" utseendet på bilderna så finns det tyvärr inget annat sätt att göra det på. I slutändan vinner man dock på att vara noggrann eftersom en korrekt redigerad bild inte "tappar någon information" då man krymper eller expanderar den.
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by perre33 »

Ja nu tycker jag o säkert flera med mej att det är läge fär en liten uppdatering
på projektfronten..

vad händer igentligen
1 med amazonen
2 boken
3 trepipen
vore kul å få en uppdate
Perre
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by J.LUNDIN »

Läget just nu,
Efter många om och men så har jag äntligen ett nytt fint garaget i markplanet, långt ifrån brandmyndigheter, sura hyresgäster och giriga hyresvärdar, kan det bli bättre... :D Det krävs dock en del investeringar i utrustning innan man kan börja jobba där fullt ut. Saknar exempelvis fortfarande en trycklufts tank för att få till ett fungerande system. El-maskiner i all ära, men tryckluft är ett måste om man skall kunna göra något vettigt.
Amazon projektet följde givetvis med ut till nya garaget, där finns det både utrymme och ventilation för att bygga vidare på karossbitarna, framför allt så är luften för en gångs skull ren vilket den aldrig är i bilgarage i underjorden... :D Det går inte att seriöst stå och gjuta kompositmaterial om man har MIG svetsande garagegrannar vars mest älskade pryl verkar vara vinkelslipen.

Då det gäller bokprojektet så varvar jag det mellan research och rent skrivande, just nu är det faktainsamlande som sker och sådant tar massor med tid i anspråk. Som det ser ut just nu så kommer boken att få runt 17 kapitel, var och ett behandlar ett specifikt område, en hel del kommer att vara helt nytt, sådant som andra författare inte har beskrivit eller haft kunskap om... :D

Trepip projektet rullar också vidare så snart jag kommit till ro på det nya stället. Det här året har hitintills varit så stirrigt att jag inte ens hunnit besiktiga den hoj som jag brukar åka på.. :(

Nu är det bara ett bra betalt arbete som saknas... :D :D
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by perre33 »

Okej
kul att du hittat ett garage att trivas i
Men du kan väll inte vara kräsen på luften som lekte i grottan på råsundav
i ur o skur
undra vad den luften innehöll :mrgreen:
med tanke på att i granngaragen kokades allt från hemkört till nitroglycerin :? :D :D

Perre
Post Reply