Har ett jäkla störande problem som jag inte tror är särskilt bra för vare sig startmotor eller bil. Det räcker i stort sett med att jag vrider nyckeln någon milimeter så börjar startmotorn rulla.
Det finns heller inget riktigt stoppläge. Vrider jag nyckeln för långt bak så börjar startmotorn gå baklänges (tror jag)
Nån som vet vad detta kan bero på samt hur jag åtgärdar det?
Hoppas jag lyckades beskriva problemet någorlunda bekripligt...
Tändingen krånglar
Tändingen krånglar
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Problemet ligger i tändningslåset och så säkert i tändplattan som sitter på baksidan.
Hm... vilken model har du?
Hm... vilken model har du?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Det ska finnas 4 lägen på nyckeln.
1. Avstängt, nyckeln vrids motsols till stopp och den går att ta ur samt rattlåset går i med urtagen nyckel.
2. Radioläge, nyckeln vrids ett kvarts varv från läge 1, nyckeln går att ta ur på en del, rattlåsfunktion är urkopplad och det finns spänning enbart på anslutning 75.
3. Tändningsläge, ett halvt varv från läge 1 spänning på alla utom 50.
4. Startläge, återfjädrande till läge 3 och spänning på samtliga anslutningar.
Hur fungerar ditt lås på lägen och kan du känna dom i låset?
Lyft av batterikabeln eller startmotorns solenoidkabel (grön 1,5 mm²)
så du kan prova ordentligt?
Fungerar låset enligt 1-4 finns felet i tändplattan (som även sitter i 140 67-72) annars är det nog byte av rattlåset som gäller.
Startmotorn kan inte gå baklänges.
1. Avstängt, nyckeln vrids motsols till stopp och den går att ta ur samt rattlåset går i med urtagen nyckel.
2. Radioläge, nyckeln vrids ett kvarts varv från läge 1, nyckeln går att ta ur på en del, rattlåsfunktion är urkopplad och det finns spänning enbart på anslutning 75.
3. Tändningsläge, ett halvt varv från läge 1 spänning på alla utom 50.
4. Startläge, återfjädrande till läge 3 och spänning på samtliga anslutningar.
Hur fungerar ditt lås på lägen och kan du känna dom i låset?
Lyft av batterikabeln eller startmotorns solenoidkabel (grön 1,5 mm²)
så du kan prova ordentligt?
Fungerar låset enligt 1-4 finns felet i tändplattan (som även sitter i 140 67-72) annars är det nog byte av rattlåset som gäller.
Startmotorn kan inte gå baklänges.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rätta mig om jag har fel men det är väl tändplattan som gör dessa fyra lägen. T ex att nyckeln fjädrar tillbaka sedan man startat motorn.
Utan tändplatta så är nyckeln \"slapp\" i tändningslåset.
Utan tändplatta så är nyckeln \"slapp\" i tändningslåset.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ops, tänkte lite för kort men punkt 1-4 var en koll för att se om det var rätt kopplat.
Jag körde en gång en amazon som hade kopplats om pga fel i tändplattan på läge 4, där var radioläget (1) tändning och tändningen (2) var startläge.
Vid läge 4 gick startmotorn men tändningen fungerade inte.
För säkerhets skull kollade jag upp låset.
Läge 1 är ett ändläge i låset, läge 2 är också ett läge i själva låset, läge 3 är där returfjädern i tändplattan tar emot och läge 4 är fjädrande i tändplattan med ändläget i låset som stopp.
Det borde betyda fel på tändplattan i detta fall.
Jag körde en gång en amazon som hade kopplats om pga fel i tändplattan på läge 4, där var radioläget (1) tändning och tändningen (2) var startläge.
Vid läge 4 gick startmotorn men tändningen fungerade inte.
För säkerhets skull kollade jag upp låset.
Läge 1 är ett ändläge i låset, läge 2 är också ett läge i själva låset, läge 3 är där returfjädern i tändplattan tar emot och läge 4 är fjädrande i tändplattan med ändläget i låset som stopp.
Det borde betyda fel på tändplattan i detta fall.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Jag tror till 99% att det räcker med tändplattanThomas wrote:En amazon -70. Tror du jag behöver byta hela tändningslåset?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/