Bremseproblem P1800, 2 krets type Ate

Moderatorer
Post Reply
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Bremseproblem P1800, 2 krets type Ate

Post by inhe »

Hei
Skriver i dette forumet da det ser ut til å være mer aktivitet her enn i P1800 forumet.

Bil P1800, 1969 mod.
2 krets bremsesystem
Servo type \"Ate\".
Når jeg bremser er det god bremsevirkning med en gang (servoen virker), men bremsevirkningen avtar raskt hvis jeg holder bremsepedalen nedtrykt over noen sekunder. Det virker som servovirkningen reduseres og bremsepedalen sjunker. Dette er spesielt merkbart når jeg bremser raskt ned fra høy hastighet. Dette har allerede skapt endel farlige situasjoner for meg.
Hovedsylinder er renovert med reparasjons -sett uten merkbar forbedring. Vakumslange er skiftet. Ingen lekkasje er registrert.
Det ser ut til å være vanskelig å skaffe reparasjons-sett til denne servoen?
Tror også det er vanskelig å skaffe ny servo?
Har ikke sjekket om 140 seriens servo passer.
Noen som har tips?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det verkar som att servot får för lite vacum eller förbrukar för mycket.
Vad händer med tomgången om du står stilla (med motorn på tomgång) och bromsar hårt?
1. Ingenting = servot får inte tillräckligt med vacum beroende på en strypning.
Kontrollera hela vacumledningen från grenrör in till servoklockan så att det är helt öppet.
Nippeln i grenröret ska vara helt öppen, ett så stort hål som möjligt hela vägen.
2. Tomgångsvarvet ökar = motorn tar tjuvluft genom läckande servo eller slang.

Såg också att du tyckte pedalen sjönk, det kan vara fler fel samtidigt.
Ha motorn på tomgång trampa ned bromspedalen och stäng av motorn.
Känns pedalen lika som när du bromsar enligt din beskrivning?

Vad händer om du tar om tag med pedalen vid bromsning dvs släpper upp pedalen och omedelbart trycker ner den igen, är servoverkan fortfarande borta eller är den ok en liten stund igen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Post by inhe »

Takk, dette var jo endel tips. Jeg befinner meg i utlandet for øyeblikket og vil ikke kunne teste dette før mid. juni.
Vedr. din kommentar om å ha så store åpninger som mulig i vaccumslangen:
Min bil har nye doble Weber'e med ditto 2 stk innsugsmanifolder (Type Misab). Motoren er helt \"ny\", dvs nye pakninger over alt så det burde ikke være noen lekkasjer.
Jeg har koblet vaccumet til begge manifoldene med en T-kobling, men så vidt jeg husker var ikke hullene i manifoldene fullboret, kanskje ikke mer enn dia Ø3-4 mm. Dette kan jo være en årsak. Jeg testet både med- og uten tilbakeslags-ventil (check ventil) i vaccumslangen, men det var samme resultat.
Vedr. ditt siste forslag til test; lyfte pedalen under bremsing og trykke på nytt: Pedalen blir nok noe høyere, men servovirkningen blir ikke bedre.

Venter jeg f.eks 15 sek. vil servovirkningen være god igjen, men avtar raskt igjen om jeg holder pedalen nede.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag gissar på att servot läcker in luft och att huvudcylindern läcker bromsvätska invändigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Post by inhe »

Njaa.. Hovedsylinder er renovert med nytt stempel og nye pakninger, sylinder er honet innvendig så her bør det vel ikke lekke.

Lekkasje i servo; mener du utskifting av deler internt? Ser ikke ut til at det finnes rep.sett til denne servoen, har førsøkt mange steder uten resultat. Vet faktisk ikke om den kan demonteres i det hele tatt; klokken har ikke skruer som på 1-krets, men er presset sammen.

Hvordan legger man ut et bilde på dette forumet, har prøvd \"print screen\", men får det ikke til?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En nyrenoverad huvudcylinder bör inte läcka men den kan läcka för bromspedalen ska inte kunna sjunka om bromssystemet är tätt och luftat.
Ett trasigt servo medför endast ett större pedaltryck för att uppnå samma bromseffekt.
Hur långt sjunker pedalen, hamnar den i botten till slut?

Med läckande servo menar jag invändigt tex membranet, dessa 2kretsservon är inte officiellt reparerbara men de har en gång tillverkats av flera delar så de går antagligen att pilla isär på något sätt.
Om servot läcker i membranet kommer det någonstans att läcka in luft från servots bromspedalsida, leta efter inläckaget av luft samt byt ut nippeln på insuget till en med maxinnerdiameter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

inhe wrote:Hvordan legger man ut et bilde på dette forumet
Glömde
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1740
Post Reply