Tjenare!
Skruvade ihop B20in här om dagen och fylde på allt som det står i gör det självhandboken (och efter eget huvud) varmkörde, efterdrog, körde 30 - 40 minuter på ganska höga varv! Idag såg jag när jag lyfte på huven att nästan hela expansionskärlet var tomt. Den läcker inte någonstans och kylaren var full (svämmade över när jag öppnade den upptill). Är det vanligt att den drar igenom lite vatten i alla tomma kanaler och värmepaket osv?
Vågar inte riktigt starta den igen ifall den läcker och det är poolparty i cylindrarna! fattades ganska exakt 1 liter vatten (2x500cc?)
Är 140ians värmepaket!
Fylde på kärlet nu ikväll och ska kolla imorgon ifall nivån är densamma!
Tänkte även dra ur stiften och dra runt motorn, är det en smart idé för att se om det är nått som inte hör hemma i motorn?
// Mats
Suger i sig vatten!
Det är nog en bra idé att ta bort stiften och dra runt, för då ser du ju ifall det står vatten i cylindrarna.
Men det är ju inte otroligt att det funnits luftfickor i motor och värmepacket. Finns det inte vatten i cylindrarna kan du ju även ta ett kompprov för att vara på den säkra sidan...
Men det är ju inte otroligt att det funnits luftfickor i motor och värmepacket. Finns det inte vatten i cylindrarna kan du ju även ta ett kompprov för att vara på den säkra sidan...
Amazon -59
Re:
jo dom är lite vita, men det är inte världens moln, men en liten puff är det när man trycker fullgas.bstrand wrote:Om motorn går bra så lär det ju inte "stå" vatten i cylindrarna.
Har du kollat så inte oljan är vit=dålig blockpackning?
Hur ser avgaserna ut? Mycket vit rök=vattenånga?
Fyllde på vatten så det var 2 - 3 cm under max strecket på expansionskärlet, lät den stå över natten. Dagen där på tog jag en riktig tur på ~5 mil och stälde den för att vila över natten. Nu idag så är vattennivån 1 - 3 cm under korken på expansionskärlet. vart fan kom allt vatten ifrån !? kan det vara olja som tryckt sig ut i vattnet?
Detta kommer sluta med att jag får lov att slita ur motorn och det som är cruising på onsdag
Re:
Matzie wrote:jo dom är lite vita, men det är inte världens moln, men en liten puff är det när man trycker fullgas.bstrand wrote:Om motorn går bra så lär det ju inte "stå" vatten i cylindrarna.
Har du kollat så inte oljan är vit=dålig blockpackning?
Hur ser avgaserna ut? Mycket vit rök=vattenånga?
Fyllde på vatten så det var 2 - 3 cm under max strecket på expansionskärlet, lät den stå över natten. Dagen där på tog jag en riktig tur på ~5 mil och stälde den för att vila över natten. Nu idag så är vattennivån 1 - 3 cm under korken på expansionskärlet. vart fan kom allt vatten ifrån !? kan det vara olja som tryckt sig ut i vattnet?
Detta kommer sluta med att jag får lov att slita ur motorn och det som är cruising på onsdag
är det olja som tryckt ur sig i vattnet så borde det synas isåfall tycker jag? ett par cm brukar det väll åka upp och ner i expansionskärlet.. inge vatten i oljan? tempen ligger som den ska?