Suger i sig vatten!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Suger i sig vatten!

Post by Matzie »

Tjenare!

Skruvade ihop B20in här om dagen och fylde på allt som det står i gör det självhandboken (och efter eget huvud) varmkörde, efterdrog, körde 30 - 40 minuter på ganska höga varv! Idag såg jag när jag lyfte på huven att nästan hela expansionskärlet var tomt. Den läcker inte någonstans och kylaren var full (svämmade över när jag öppnade den upptill). Är det vanligt att den drar igenom lite vatten i alla tomma kanaler och värmepaket osv?
Vågar inte riktigt starta den igen ifall den läcker och det är poolparty i cylindrarna! fattades ganska exakt 1 liter vatten (2x500cc?)

Är 140ians värmepaket!

Fylde på kärlet nu ikväll och ska kolla imorgon ifall nivån är densamma!
Tänkte även dra ur stiften och dra runt motorn, är det en smart idé för att se om det är nått som inte hör hemma i motorn? :oops:

// Mats
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Det är nog en bra idé att ta bort stiften och dra runt, för då ser du ju ifall det står vatten i cylindrarna.
Men det är ju inte otroligt att det funnits luftfickor i motor och värmepacket. Finns det inte vatten i cylindrarna kan du ju även ta ett kompprov för att vara på den säkra sidan...
Amazon -59
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

Konstigt att vattnet försvinner varje gång dufyller på...om du tömt ur allt vatten ur motorn och sen startar den med nytt vatten i så försvinner det alltid lite vatten, som stannar i kanalerna..så man ska fylla på vatten efter att man kört första gången efter att den har varit tomt..
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Post by bstrand »

Om motorn går bra så lär det ju inte \"stå\" vatten i cylindrarna.

Har du kollat så inte oljan är vit=dålig blockpackning?

Hur ser avgaserna ut? Mycket vit rök=vattenånga?
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Re:

Post by Matzie »

bstrand wrote:Om motorn går bra så lär det ju inte "stå" vatten i cylindrarna.

Har du kollat så inte oljan är vit=dålig blockpackning?

Hur ser avgaserna ut? Mycket vit rök=vattenånga?
jo dom är lite vita, men det är inte världens moln, men en liten puff är det när man trycker fullgas.
Fyllde på vatten så det var 2 - 3 cm under max strecket på expansionskärlet, lät den stå över natten. Dagen där på tog jag en riktig tur på ~5 mil och stälde den för att vila över natten. Nu idag så är vattennivån 1 - 3 cm under korken på expansionskärlet. vart fan kom allt vatten ifrån !? kan det vara olja som tryckt sig ut i vattnet?

Detta kommer sluta med att jag får lov att slita ur motorn :cry: och det som är cruising på onsdag :(
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Re:

Post by Frenell »

Matzie wrote:
bstrand wrote:Om motorn går bra så lär det ju inte "stå" vatten i cylindrarna.

Har du kollat så inte oljan är vit=dålig blockpackning?

Hur ser avgaserna ut? Mycket vit rök=vattenånga?
jo dom är lite vita, men det är inte världens moln, men en liten puff är det när man trycker fullgas.
Fyllde på vatten så det var 2 - 3 cm under max strecket på expansionskärlet, lät den stå över natten. Dagen där på tog jag en riktig tur på ~5 mil och stälde den för att vila över natten. Nu idag så är vattennivån 1 - 3 cm under korken på expansionskärlet. vart fan kom allt vatten ifrån !? kan det vara olja som tryckt sig ut i vattnet?

Detta kommer sluta med att jag får lov att slita ur motorn :cry: och det som är cruising på onsdag :(

är det olja som tryckt ur sig i vattnet så borde det synas isåfall tycker jag? ett par cm brukar det väll åka upp och ner i expansionskärlet.. inge vatten i oljan? tempen ligger som den ska?
Post Reply