Hjulvinklar
Hjulvinklar
hej, är det någon som har tips på hjulvinklar på 164? jag har funderat lite:
Caster: +2°
Camber: 0 till +0,5°
Toe in: 3 till 4mm
bilen är sänkt 30mm med sportfjädrar. har servo också
däcken är 195*65/15
som det är nu vill den inte riktigt gå rakt fram, om man svänger och släpper ratten så vill den inte räta upp utan fortsätter bara i samma riktning, jag misstänker att det beror på fel caster, ca 0°? kan det stämma?
någon som har någon idé? jag vet egentligen inte, men har kollat lite i verkstadshandboken och kommit fram till detta.
Caster: +2°
Camber: 0 till +0,5°
Toe in: 3 till 4mm
bilen är sänkt 30mm med sportfjädrar. har servo också
däcken är 195*65/15
som det är nu vill den inte riktigt gå rakt fram, om man svänger och släpper ratten så vill den inte räta upp utan fortsätter bara i samma riktning, jag misstänker att det beror på fel caster, ca 0°? kan det stämma?
någon som har någon idé? jag vet egentligen inte, men har kollat lite i verkstadshandboken och kommit fram till detta.
Axel Wall
-
- Posts: 36
- Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm
Kolla shimsen i framkant på framvagns balken. Om det finns ett par som är lika tjocka på båda sidorna så ta ut dom!
Jag kunde plocka ut 2.5mm shims ur min. Satt två på ena sidan (3,2.5) och en på andra sidan (2.5) Nu är det bara en på ena sidan. Bilen är stabil som en klippa i 150 och bara lite tyngre att styra. Hade velat ta ut mer....
Kolla ävan att du inte har lagt an styrsnäckan för mycket. Då kan det gå förtungt och bilen styr inte upp som den skall.
Jag kunde plocka ut 2.5mm shims ur min. Satt två på ena sidan (3,2.5) och en på andra sidan (2.5) Nu är det bara en på ena sidan. Bilen är stabil som en klippa i 150 och bara lite tyngre att styra. Hade velat ta ut mer....
Kolla ävan att du inte har lagt an styrsnäckan för mycket. Då kan det gå förtungt och bilen styr inte upp som den skall.
-
- Posts: 36
- Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm
Re:
det är precis samma pricip på 164 (164 är baserad på 140, som är en vidareutvecklad amazon.), enda skillnaden är att det är servostyrning. och lite tyngre motor då...James Hoving wrote:Hupps! Det var en 164! Glöm ALLT jag sade, jag vet inte ett skvatt om 164or!
jo, det du skriver fungerar, men det är ju det lilla problemet att man ändrar camber också då... alltså får man snedslitna däck. man ska flytta brickor från främre till bakre skruvarna. jag flyttade 3 mm från främre till bakre skruven, på båda sidorna, vilket ledde till att det inte är några chims kvar alls på vänstersidans främre bult...
detta ledde till att den gick mycket bättre, men inte så som jag vill, men eftersom det inte finns några chims kvar på bulten så kan det ju bli svårt att fixa nu... kan bli till att bygga om övre bärarmen...
Axel Wall
-
- Posts: 36
- Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm
Du skall bara ta bort shims under framvagnsbalken. Inte röra a-armarnas shims. FY! bort med tassarna! Läs Volvos instruktioner. På Amazon skall det ALLTID vara lika många shims på både främre och bakre bulten på a-armen.
Castern justeras vid framvagns balken och Cambern vid a-armen.
Funka som spjutet för mig och sliter inte däck.
Men som sagt, detta är för Amazon, vet inte om framvagns inställningen görs på samma sätt på 164orna.
Castern justeras vid framvagns balken och Cambern vid a-armen.
Funka som spjutet för mig och sliter inte däck.
Men som sagt, detta är för Amazon, vet inte om framvagns inställningen görs på samma sätt på 164orna.
-
- Posts: 36
- Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm
Re:
aha! nej, jag snackar om chimsen på övre länkarmarna, det är där man justerar på 140 och 164. alltså är det inte samma princip! inte helt iaf.James Hoving wrote:Jag missupfatta! Du prata ju om framvagnbalks shimsen...
på 164 ska man inte chimsa på bultarna till framvagnsbalken.
Axel Wall
Re:
Jag tror att jag ställde toe in till 3 mm vid slitbanan på däcket. toe påverkas ju ganske mycket av hur glapp framvagnen är också, så det blir nog för lite med 0mmArne wrote:Jag tycker det låter lite väl mycket Toe-in med däcken du har på. Jag skulle pröva att ha i det närmaste 0 mm. på toe-in.
Axel Wall