Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag tycker förvisso att skärmspeglar är snyggt men om det inte finns hål i skärmarna för dessa så hade jag inte borrat upp några heller. Denna 57a har skärmspeglar och jag tycker det passar ganska bra.

http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 51_629.htm
Volvo P1200VB 1958
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Lägger in två bilder på min -59a med skärmspeglar så får du se hur det ser ut...

Tycker själv att det är snyggare med, men som Amazon skrev så vet jag inte om jag heller hade börjat borra i skärmarna.



Image

Image
Amazon -59
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

om hålen redan finns är det ju bara att sätta dit ett par. Annars tycker jag med att det är synd.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det finns inga hål på skärmarna, som är utbytta för ett antal år sedan. Att borra ett par hål är givetvis en bagatell, men jag tror kanske inte att de tidigare Amazonerna var utrustade med backspeglar från fabrik. Det var väl ett tillbehör och en säkerhetsdetalj som kom lite senare. Jag låter det vara som det är.
Amazon 1957
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Nice kärra Uffe

Post by Ghostrider »

Kärran du sålde var ruskit fin, men som så många andra föll du för de äldre tvåfärgade modellerna (så också jag själv...) Men nu måste du lova att du bidrar med ett fylligt o fint reportage i Amazonbladet likt det förra du gjorde. Precis som du själv skriver är det förbaskat roligt att se. Och visst kan vi unna alla de som inte kikar på internet ett just reportage eller hur. Jag väntar med spänning på material.:-) Redaktörn
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Klart jag skall skriva ihop något till Amazonbladet :) Skall bara bli \"klar\" först. Jag tänkte vara med på Båstad Classic Car i slutat av Juli, så efter detta kan jag ta ett par bilder och ljuga ihop någonting.
Amazon 1957
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Post by Ghostrider »

Härlit! Lycka till i Båstad.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Såja, nu var huven målad och monterad. Känns gött :) Kul när den gamla och den nya färgen harmoniserar.

Image

Image
Amazon 1957
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Post by Ghostrider »

Ojojoj Tänk på att ta någon bild till kalendern också!
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Shit pommes-frites! Du jobbar snabbare än blixten karl! Du gör ju mer på en vecka än vad en annan gör på ett år.. Och så bra du gör det!

Jag hoppas bara inte jag drabbas av \"50-tals sjukan\" ännu, för det har jag inte råd med..

Var den vita inredningen, t.ex. stolarna, sådär fräsch eller har har du jobbat med dem också? Jag har nämligen ett problem med min inredning, grå, på min 64:a som vägrar blir fräsch. Men det måste vi förresten inte ta upp och diskutera i den här tråden!

Jag blir glad att se hur du fräschat upp i motorrummet också, det är en fröjd för ögat att se!

Summa summarum, ett stort grattis!

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Uffe wrote:Det finns inga hål på skärmarna, som är utbytta för ett antal år sedan. Att borra ett par hål är givetvis en bagatell, men jag tror kanske inte att de tidigare Amazonerna var utrustade med backspeglar från fabrik. Det var väl ett tillbehör och en säkerhetsdetalj som kom lite senare. Jag låter det vara som det är.
Korrekt, det var ett tillbehör till och med sent 60-tal.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

Minielk wrote:Shit pommes-frites! Du jobbar snabbare än blixten karl! Du gör ju mer på en vecka än vad en annan gör på ett år.. Och så bra du gör det!

Jag hoppas bara inte jag drabbas av "50-tals sjukan" ännu, för det har jag inte råd med..

Var den vita inredningen, t.ex. stolarna, sådär fräsch eller har har du jobbat med dem också? Jag har nämligen ett problem med min inredning, grå, på min 64:a som vägrar blir fräsch. Men det måste vi förresten inte ta upp och diskutera i den här tråden!

Jag blir glad att se hur du fräschat upp i motorrummet också, det är en fröjd för ögat att se!

Summa summarum, ett stort grattis!

/Emil
Tack Emil!
Inredningen var en stor anledning till att jag köpte bilen. Den var fin men... jag har tvättat tyget med vatten och lite milt tvättmedel, tvättat de övre "ribborna" med samma medel och en tandborste (det e en riktig nörd det :wink: ). Sen var jag tvungen att, som du ser, byta ut innertaket och det ångrar jag inte då det förra var riktigt sunkigt (16 år i en lada sätter sina spår). Dessutom var mattan svart som en smeröv (Skånska för riktigt skitig) och den blev bra efter tvätt och inoljning. Det var meningen att jag skulle ha denna bilen och fixa med i 2 år, sa jag till min familj. Men det gick ju inte att stoppa då man bara måste se om den och den och den prylen kan bli bra :)
En grå inredning i en 64 är såå snyggt. Kanske kan du prova med en ångtvätt till ditt tyg? Jag skulle själv testa detta först men tyckte inte det behövdes så jag la ner.
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ser riktigt lovande ut detta. Dom guldfärgade emblemen gör sig riktigt bra mot den fina lacken :) Vad står näst på tur?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

Amazon wrote:Ser riktigt lovande ut detta. Dom guldfärgade emblemen gör sig riktigt bra mot den fina lacken :) Vad står näst på tur?
Tack skall du ha :)
Jo, jag har ännu inte fått rätt på laddningen. Beställde precis nya lager till generatorn så att den kommer att bli "som ny" med nysvarvad rotor och nya kol. Sen har jag ännu inte fått de nya stötfångardelarna. Hela den bakre var upprostad och de främre ytterhörnen var i ganska dålig finish. Det skall bli en fröjd att montera på detta, då bilen får sitt helhetsintryck först då.
Sen skall jag ut och köra den i sensommarvärmen :D
I vinter skall jag ta itu med diverse. Bland annat ligger motortemperaturen alldeles för högt (enligt mätaren) och jag tycker även kupevärmen är störande varm, fast att all värme är avstängd. Kanske har ett samband?? Den förre ägaren har gjort "allt" för att felsöka och kanske är det bara fel på mätaren?
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Såja, nu börjar det likna något :) Stötfångare på plats och generatorn laddar mer än väl. Underbar liten runda runt Ängelholm och efter lite putsande på Amman var jag bara tvungen att ta ett par bilder. Nu kan jag kanske snart ändra rubriken till \"Amazon -59. En slipad diamant\" 8)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Amazon 1957
Post Reply