Få loss bromstrumma bak,hur??

Moderatorer
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

problemet med en avdragare på utsidan av trumman är just att trumman sviktar för mycket. Sitter konan som den brukar göra så kommer bara trumman att fjädra och du får ingen snärt in mot centrum.
Normalt sett så drar man dit avdragaren och spänner upp den så hårt man kan och sen ger man centrumskruven en kyss med nån klubba, då släpper det.
Sitter då avdragaren fast i en fjädrande trumma så är det inte säkert att det händer ett dyft men å andra sidan kostar det ju inget att prova. Risken är dock stor att du drar trumman vind.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ja, då var det gjort ett försök med kloavdragare, men det fungerade ju då tyvärr inte. Har därmed kapat sönder trumman och kan nu komma åt att peta dit hjulbultarna. Det gjorde dock lite ont att se hur fräsh trumman jag kapat sönder var inuti. :evil:

Nåväl, nu får jag väl antingen ta en sväng till Luleå och besöka Biltema eller försöka låna en avdragare någon stans samt leta rätt på en fräsh trumma.

Ändrad av Lars Bd pga annonsinnehåll.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

trumavdragning

Post by Blomquist »

tror jag skrivit detta nån gång förr, men i alla fall; det är viktigt att man skruvar dit avdragaren med hjulmuttrarna bak och fram. Dessa är ju koniska och kan lätt skadas när man sen drar loss. De skadade muttrarna sabbar härefter gänget på hjulbultarna när man skruvar loss dem. Med avdragaren på plats brukar jag sätta en kofot i spjärn ner i backen så att inte trumman kan gå runt, sen tar jag fram en gammal god vän i form av ett två meter långt vattenrör (4 mm gods). Den hävstångskraft som därmed uppnås blir helt osannolikt stor. Brukar gardera med hörselskydd för det brukar smälla nåt rent djävligt när det släpper.
210 -64, 223 -68
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Tack för dessa \"ord på vägen\" Blomqvist! :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Post by deluxe »

Jag står inför samma dilemma. Har provat allting, inget lossar den trummjäveln :evil: . Har oxå en sån biltema avdragare som jag modifierat hålen lite på för att den skulle passa. spände den tills att ja trodde gängorna skulle gå. och har bankat för kung o fosterland. Inget hjälper :( .
Så ja snacka me en polare som hade en komplett bakaxel liggandes i sitt bra o ha garage, renoverad och målad för ett par år sen så den är i mycket bättre skick än min gamle, så jag har belutat mig för o byta hela axeln istället. fick den för 200:- :D

Nått bra o tänka på innan ja börjar slita av axeln imorrn?
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det kanske går att fu ut någon hjulbult med plockmagnet och en massa tålamod, jag menar med alla fjädrar och bromsbackar inne i trumman är det ju rätt så trångt så jag tycker att hjulbultarna inte borde kunna fara iväg så långt, en bra plockmagnet med ordentligt med kräm i magneten skulle kunna vara värt ett försök i alla fall.
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Post by deluxe »

:D
Jag provade Blomquists knep för att bakaxeln ja skaffat visade sig vara till en 67:a, och hade inte samma fästen för länkarmarna :?
Och det funka :D
Nu till det tråkiga hehe, brombeläggen var som fuktigt gammal trä, gick att tälja i bitar... :?
Så det blev en signal till Volvo och på onsdag kommer det nya bromsbelägg levererat :D
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
Post Reply