Starkaste växellådan och bakaxeln?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Starkaste växellådan och bakaxeln?

Post by Danne_Sthlm »

Vilken är den starkaste växellådan och bakaxeln som finns till amazon?
Då menar jag OD låda och diffad axel.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hur mycket svetsjobb vill du utföra?

Skall det vara \"bolt on\" så är det SPICER M30 (DANA30) och M41 med en sen OD version

Vill du svetsa så DANA44 är grotesk (och tung) men kommer att hålla :twisted:

Växellåda är väl mer en fråga om pengar......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Jag känner mer för \"bolt-on\".
Har M41 lång eller kort spak?
Tack Janne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det väljer man själv 8) finns både och

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

QV wrote:Det väljer man själv 8) finns både och

/Janne

Perfa!
Tack för det snabba svaret!
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

kraftig 4växlad låda m400 och vill du ha bolt on, leta en som suttit i en p1800 då passar den på b20
Bygger amazon-66 med B20E motor
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

finns ju även m410 överväxel men kostar rätt bra med kosing. Såg en sån ovanlig p1800kåpa te salu på tradera eller om det var blocket nyligen,,, typ 2000kr Så det blir inge billigt me 164 låda på b20
Gillar allt som har med bilar att göra... Äger/Kör bla. Pv Amazon, 140, 160, 240,Corvette, volvo valp....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Men M400 finns väl inte med \"lång stina\". I min värd är det bara kort spak på dessa. Sedan betvivlar jag att den får plats i kardantuneln. I vilket fall som helst blir det inte \"bolt on\" ut av den. Fast det är som du säger en starkare låda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Förmodligen är det bolt on på 69-70
http://www.amazonklubben.se/medlemsida_ ... c00022.jpg
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hittade denna länk http://p214.ezboard.com/Passar-m400-uta ... =314.topic

Kan vara \"bolt on\" men kanske inte. Sedan är det en fråga om kardanen längd är rätt...... det är inget jag skulle rekomendera som \"bolt on\" innan jag har pratat med en som gjort det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

hmm, jo det e sant, kardanen lär väl inte vara densamma. Men själva växellådshuset är inte värst mycket större på m400 lådan... kan nog kolla där hemma om det ser ut att gå skifta lock på dem om någon e intresserad..??. M400 hade såvitt jag vet alltid kortspak???
Gillar allt som har med bilar att göra... Äger/Kör bla. Pv Amazon, 140, 160, 240,Corvette, volvo valp....
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Är samma växelspakslock på M40 som M400 så det är bara att montera långspakslocket från din gamla M40 på M400:an. Bult on.
Kåpor finns massor att få tag på för 1500:- om man vet var man ska leta. Problemet är ingående axel då 164:ans M400 inte passar kopplingen på B20. Går att lösa med annan koppling, men man får leta lite. Typ montera B30-koppling (inte bult on).
TROR längden på lådorna är samma, men medbringaren är större på B30. Kan vara Bult on att byta till M40. Eller så bygger man ny kardan så blir det stabilare. Originalkardanen lär inte hålla länge i alla fall eftersom du frågar om Stabil låda och bakaxel. Överväxlarna är inte stabila så det är inget att rekomendera till en stark motor.
Själv fick jag tag på en NY tätstegad M400 med kåpa och ingående axel för B20 för runt 8500:- Smakar det så kostar det. Men det är typ bult on.

EDIT: Hade visst fel. Det finns visst inte M400-B20-kåpor att få tag på i massor längre där jag trodde det fanns... Tyvärr.
Tack till SM-Racing.se
Image
Post Reply