Avgassystem för trim

Moderatorer
large
Posts: 41
Joined: Mon Jan 08, 2007 10:14 pm

Avgassystem för trim

Post by large »

Jag vet, att man har diskuterat om det här tidigare, men kanske någon kan förklara till nybörjaren. Varför är Simons 2\"-system inte så bra för trim (enligt KG tex.) ?

Hur skulle man bygga en bra system? Jag ska ha B20 med ca 150hk och här redan köpt KG/Kormu extractor typ2. Men vad ska man ha efter det? Hur kan man göra en sådan avgassystemn, att man har bra lågvarvsvridmoment men inte tappar bra effekt?
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

bygg eget 2,5\" är väl det bästa, helst bara en dämpare längst bak, kostar ungefär 1500:- om man köper på t.ex AD eller mekonomen
Edvinsson, Amazon-70
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det som jag TROR Kg menar med Simons 2\" systemen till Az är att det sitter en lång \"cigarrdämpare\" under hela passagerardelen av bilen. och att den inte är så bra.

Kan dock ha fel.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hur bör att avgassytem utformas efter grenröret för att ge nått alls??Anta att man inte har några begränsningar vad det gäller ram/bottenplata och chassie.Är det raka rör som gäller eller några finurliga krökar som här och där??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Rakt och tillräckligt stort för att inte ge mottryck.
Tack till SM-Racing.se
Image
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

C Upp wrote:Rakt och tillräckligt stort för att inte ge mottryck.
Vad för nått (mottryck) bestämmer vad som är tillräckligt stort system??Och hur är tillräckligt stort för att inte ge mottryck???
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

för 150hk bör 2\" räcka.
Tack till SM-Racing.se
Image
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

C Upp wrote:för 150hk bör 2" räcka.

Men vad är det som bestämmer storleken???Räknar man ut det på nått sätt??
Vad gör H och X pipe utformning för effekten??Är det bara på V-motorer man använder det??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Men vad är det som bestämmer storleken???Räknar man ut det på nått sätt??
Vad gör H och X pipe utformning för effekten??Är det bara på V-motorer man använder det??
_________________
Buick Skylark 2dr HT 1963

:lol: Hejsan hur kan man göra en H eller X koppling med ett rör ? på en V8 har du rören från båda sidorna som du länkar ihop med en tex. H pipa så att det blir en jämnare fördelning mellan bägge sidorna.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Man ska inte ha första dämparen nära grenröret som den är placerad på PV original.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Daggis wrote:Man ska inte ha första dämparen nära grenröret som den är placerad på PV original.
Varför?
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Post by mhr144 »

ett korrekt utformat grenrör för ändamålet ska det va inget mer. ett avgas rör ska inte ha nån annanfunktion än att leda avgaserna bakom bilen samt dämpa ljudet om man så önskar. ett 2,5tum rör rekomenderas upp till 220hk och 2tum till 140hk. så välj
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

H och X-pipe är väl bara på vinkelmotorer där man vill jämna ut avgaspulserna mellan höger och vänster sida. Inget för Raka 4:or med andra ord.
I övrigt som mhr144 skriver.
Tack till SM-Racing.se
Image
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Re:

Post by Daggis »

Amazon_V8 wrote:
Daggis wrote:Man ska inte ha första dämparen nära grenröret som den är placerad på PV original.
Varför?
Det ger aldeles för stort motstånd. Avgaserna har störst volym nära motorn och ju längre bak de kommer ju kallare blir de med mindre volym som följd. Och för bästa effekt ska dämparen sitta där avgaserna är som kallast dvs längt bak.

Sen sänker det inte bara effekten att ha en dämpare nära grenröret man får även problem med spikningar på en trimmad motor.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Nja, det var väl ändå en sanning med en modifikation. Från kemin har i alla fall jag lärt följande formel:

T1 x P1 x V1 = T2 x P2 x V2

där T = temperatur
P = tryck
V = volym

sänker man ett värde på ena sida så ökar dom på den andra sidan, det är ju bara frågan vilken parameter man höjer, man kan således inte trolla bort något.... :D Till denna enkla formel kan man ju tillföra en hel del andra parametrar, såsom ljudhastighet, densitet osv.

Avgasmassan som vill ut från motorn \"består\" av gaspartiklar och uppkomna tryckpulser, det man vill undvika genom att sätta första ljuddämparen så långt bak det går, är att man då givit den ut ifrån motorn rådande gashastigheten tid på sig att lugna ner sig genom värmeavstrålning till omgivningen. på sugmotorer är denna avkylning inte så kritisk som på en turbomotor, där bränner man bort det galvaniserade ytskyddet på första ljuddämparen tämligen omgående om den sitter för nära turbinhuset.
När det gäller det statiska mottrycket så är detta enkelt att kolla genom att montera en nippel och vidhängande manometer på ett lämpligt ställe mellan motorn och första ljuddämparen. Det dynamiska mottrycket är mer svårfångat eftersom man då måste få till en realtidsmätning mot vevaxelns rörelse, så det kan vi glada amatörer glömma helt.
Vad är då mottryck, ja all tryckökning som ligger över rådande omgivningstryck.. :D
Vad är då acceptabelt? På en turbomotor så är det på så vis att för varje 0,1 bar i mottryck så förlorar man motsvarande i tryckhöjning på insugssidan. Man har ju ett tryckförhållande över turbinhuset som blir lidande, det är ett rent matematiskt förhållande. På sugmotorer är mottrycket inte lika inverkande, där kan man säkert tillåta ett eller annat hekto i mottryck.

Det som har fascinerat mig under många år är dom tvärsäkra påståendena om att si eller så grova rör räcker till si eller så hög effekt och det här är inte bara bland sugmotor folket, man ser dessa påstående mer och mer bland dom som sysslar med turbo också. En stilla tanke från min sida är då, var kommer dessa påståenden ifrån? Är exempelvis rördimensionen helt oberoende på hur många och vilken typ av ljuddämpare som används. Har någon över huvud taget sett några som helst uppmätta värden på en och samma motor med olika grova rör och typer av ljuddämpare?

Min erfarenhet under årens lopp är att en del ljuddämpare som ser bra ut kan vara rena katastrofen vad gäller genomflöde, ett exempel var en typisk \"raggar ljuddämpare\" som hette Cherry Bomb. Det var en rakt igenom ljuddämpare av absorbtions typ, drygt 40 cm lång och med en ID på 2 1/4\", den gav 0,4 bars mottryck på en turbomotor redan vid effekt uttag runt 300 hp, det satt för övrigt inga andra dämpare på röret, så den dämparen var en ren katastrof trots att man kunde se rakt igenom den.

Så utan att kunna verifiera det ena eller andra påståendet så bör man nog vara försiktig med uppgifter rörande :D rördimension kontra utvunnen effekt.
Post Reply