1000 Amazoner

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

1000 Amazoner

Post by karleric »

Tack vare flitiga fotografen på sommarens träffar, hyggliga säljare på blocket och e-bay som har låtit mig kopiera foton, plus fler och fler entusiaster ute i världen som har upptäckt siten, har vi nu foton av 1000 Amazoner med chassienummer i databasen http://volvo1800chassis.com/amazon_1.php
Den äldsta, fyrdörrars med lägst chassienummer, kommer från Japan!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ska också skicka in lite bilder sen när jag har slängt på de nya däcken :)
Volvo P1200VB 1958
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re: 1000 Amazoner

Post by Amazon_B16_Sport »

karleric wrote:Tack vare flitiga fotografen på sommarens träffar, hyggliga säljare på blocket och e-bay som har låtit mig kopiera foton, plus fler och fler entusiaster ute i världen som har upptäckt siten, har vi nu foton av 1000 Amazoner med chassienummer i databasen http://volvo1800chassis.com/amazon_1.php
Den äldsta, fyrdörrars med lägst chassienummer, kommer från Japan!
Du får fixa bild på chassinr 1 som någon i amazonklubben äger (Om han har den kvar/eller fortfarande är medlem) den va ju med på ett motorprogram på Tv 5 för en 10 år sen ! 8)
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Du kanske menar den här http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 19_434.htm
Chassie nummer 1 (två-dörrars) ?

men om det är #1 fyr-dörrars du menar vet jag inte hur jag kan fixa bilder av den. Kanske någon kan komma med ett tips?
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Re:

Post by karleric »

Amazon wrote:Ska också skicka in lite bilder sen när jag har slängt på de nya däcken :)
Bra, jag skulle önska att all 1654 medlemmarna i det här forumet skickade in ett par foton av sina Amazoner om de inte redan har gjort det.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: 1000 Amazoner

Post by Amarace »

Amazon_B16_Sport wrote:
karleric wrote:Tack vare flitiga fotografen på sommarens träffar, hyggliga säljare på blocket och e-bay som har låtit mig kopiera foton, plus fler och fler entusiaster ute i världen som har upptäckt siten, har vi nu foton av 1000 Amazoner med chassienummer i databasen http://volvo1800chassis.com/amazon_1.php
Den äldsta, fyrdörrars med lägst chassienummer, kommer från Japan!
Du får fixa bild på chassinr 1 som någon i amazonklubben äger (Om han har den kvar/eller fortfarande är medlem) den va ju med på ett motorprogram på Tv 5 för en 10 år sen ! 8)
Det var väl ingen medlem som ägde den? Däremot förkastade ju Ordföranden i Amazonklubben (dåvarande, vet inte om det är samma nu) den i princip som ett omöjligt projekt som skulle kosta för mycket att renovera.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

karleric wrote:Bra, jag skulle önska att all 1654 medlemmarna i det här forumet skickade in ett par foton av sina Amazoner om de inte redan har gjort det.
Jag får ta och göra det här i morgon när jag vart ute i garaget och kollat chassi nummer och så, och så slänger jag med lite bilder.
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re: 1000 Amazoner

Post by Amazon_B16_Sport »

Amarace wrote:
Amazon_B16_Sport wrote:
karleric wrote:Tack vare flitiga fotografen på sommarens träffar, hyggliga säljare på blocket och e-bay som har låtit mig kopiera foton, plus fler och fler entusiaster ute i världen som har upptäckt siten, har vi nu foton av 1000 Amazoner med chassienummer i databasen http://volvo1800chassis.com/amazon_1.php
Den äldsta, fyrdörrars med lägst chassienummer, kommer från Japan!
Du får fixa bild på chassinr 1 som någon i amazonklubben äger (Om han har den kvar/eller fortfarande är medlem) den va ju med på ett motorprogram på Tv 5 för en 10 år sen ! 8)
Det var väl ingen medlem som ägde den? Däremot förkastade ju Ordföranden i Amazonklubben (dåvarande, vet inte om det är samma nu) den i princip som ett omöjligt projekt som skulle kosta för mycket att renovera.
det kanske va så det va.. är nu länge sedan jag kolla in filmen, men har den kvar på något videoband.. ska nog kolla den igen o friska upp minnet :wink:
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Har det ens sålts någon B16 Amazon med Chassinr 1? Måste väl ha varit någon form av provbil. Däremot så minns jag att det fanns med en bil vid namn \"Törnrosa\"\" i Amazonbladet som hade chassinr 30 och på annonstorget finns det nu en nr 58.
Volvo P1200VB 1958
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Det man måste hålla reda på är bara Chassinummer 1 på 120 modellen respektive 130 modellen.

Var med om en som skröt med att han hade en av dem första bilarna som tillverkades. Visade sig att det var av 130 modellen.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Tror att i Amazonbladet 3/86 är det beskrivet om chassinr 1. Den stod då i alla fall på ett bilmuseum är är i behov av renovering.
Inte helt ohjälpligt slut men en relativt stor renovering behövs.

Vår förre ordförande Jonas Kjellberg blev intervjuad i denna bil för några år sedan i ett Amazonprogram.
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Re:

Post by karleric »

Ola O wrote:Tror att i Amazonbladet 3/86 är det beskrivet om chassinr 1. Den stod då i alla fall på ett bilmuseum är är i behov av renovering.
Inte helt ohjälpligt slut men en relativt stor renovering behövs.

Vår förre ordförande Jonas Kjellberg blev intervjuad i denna bil för några år sedan i ett Amazonprogram.

Någon som vet vilket Bilmuseum?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Tror att det är hos Svedino
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

etten står i svedinos samlingar, men inte utställd tyvär...
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Skulle vara kul med några foton av den om någon har vägarna förbi...
Post Reply