renovering av bromsok

Moderatorer
Post Reply
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

renovering av bromsok

Post by pråm_amazon »

tjenare, har en amazon av årgång 62, med en nyare framvagn, så jag har skivor fram, nu är det så att kolvarna i de vänster fram oket kivas med mig, dom är lite halv rostiga å går trögt å vill gärna hänga sig,så är det lönt å göra vid kolvarna? och cylindrarna? om så vad ska jag slipa kolvarna med? eller ska som svarvas?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Har du 3 eller 4 kolvsok?
Oavsett vilka du har så ska ingenting svarvas om du inte gör nya kolvar.
Skaffa packningssats eller andra ok, 3kolv hittar du på amazon/p1800 -68
4-kolv sitter på amazon 69-70 samt alla 140.
4-kolvsoken har ofta dåliga kolvar och utbytes kan vara ett bra tips.
Jag har aldrig sett ett dåligt 3-kolvsok då gummidamaskerna är mycket kraftigare där till skillnad från de kondomtunna damaskerna på nyare ok.

Ska du byta packningar bör du trycka ut kolvarna med bromspedalen innan du tar bort bromsslangen annars kan det vara svårt att få ut kolvarna.
Putsa rent ok och kolvar med scotchbrite (diskbänkssvamp) den averkar inte nämnvärt med material utan bara lös smuts.
Dela inte oken, det behövs inte och de packningar som ska ligga mellan halvorna ingår inte i packningssatsen.
Volvo själva rekomenderar verkstäderna att inte dela oken så det finns ingen anledning att göra det själv hemma i garaget.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Post by pråm_amazon »

ja jag har 3 kolvs ok, jaha, ja där har vi då det lilla problemet, jag har ju delat oket för den läckte inne i, där sitter typ 2 oringar i 2 spår, man kan kanske använda universal oringar där, eller dom gammla, men vad ska jag slipa kolvarna med för å få bort råstbelägget med? man vill ju inte skada kolvarna en fin smerjelduk borde kanske räcka?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

De gamla kolvarna är kromade så har de rostat så hjälper oftast bara byte. Att bara putsa av dem gör bara att tätningarna blir kortlivade eftersom de river i gummit.
Att dela oken brukar gå bra men du får återanvända ringen, vanliga oringar tål förmodligen inte bromsvätska. Man får vara noga med rengöringen mellan halvorna bara och anledningen till att man inte ska dela oken är nog mest att ingen verkstad vill väl stå för följderna om nån skruv går av och oket sedermera börjar läcka. Därför tar de det säkra före det osäkra. Byter man ett komplett ok kan man iallafall hänvisa till renoveringsfirman eller återförsäljaren.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Alla som rekomenderar delning av ok bör läsa sid 16 punkt 3 under isärtagning i verkstadshandboken Avd. 5 Bromsar (skivbromsar).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re:

Post by StefanM »

Lars Bd wrote:Alla som rekomenderar delning av ok bör läsa sid 16 punkt 3 under isärtagning i verkstadshandboken Avd. 5 Bromsar (skivbromsar).
och vad står det där då för oss som inte har den boken?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Finns på länken i min profil, den länken kommer från länksamlingen där man alltid ska titta om man söker information om amazon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

jag läste det som volvo skrivit och visst okej, de har rätt men har man normala kunskaper så förstår man ju att det inte handlar om nå oanat komplicerade konstruktioner. Visst, i volvos ögon så är det en säkerhetsdetalj och är man ovan ska man naturligtvis inte röra sånt här i onödan. Vet man dock vad man gör så är det ju inte mer komplicerat än normal hydraulik eftersom liknande komponenter även finns där.
Samma kunskap krävs ju oavsett vad man skruvar med, en huvudcylinder får renoveras enligt volvo men vänder du en packning åt fel håll så kan du få en livsfarlig farkost.
Att renovera ett bromsok som sitter ihop är ju bara bökigt. Bra mycket lättare att dela på dem och plocka ihop del för del och sen skruva ihop dem. (med sunt förnuft då)
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Post by pråm_amazon »

ja tack för alla tips, jag ska iväg imorgon till broms huset å hemta nya kolvar till mitt ok, något mer jag ska köpa? en renoverings sats kanske, är det något specielt jag ska tänka på när jag börjar montera?
Post Reply