Amazon Combi med Automatlåda?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Amazon Combi med Automatlåda?

Post by deluxe »

som rubriken säger.. Fanns Amazon kombi med Automatlåda?
och finns det nån annan automatlåda än BW35:an som kan monteras på en B18-20?
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Automatlåda

Post by Blomquist »

Svar: ja. Kombi såldes i exportversion med automat. Vad slags automatlåda som går att använda utöver BW35 har jag inga svar på.
210 -64, 223 -68
LeifP
Posts: 8
Joined: Mon Jul 23, 2007 3:25 pm

Post by LeifP »

hej

Ingen annan , utan motifiering. Genom att kapa av \"svepet\" och skaffa
kortare kardan , modifiera växellådsfästen ,ev bygga om länkage till växelväljaren och att man väljer en tidig låda med anslutning för hastighetsmätare går det att använda AW71 (fyrstegare som volvo använt i 240 och 740 serien). Aw71'an är en mycket trevligare låda en BW35 (växlar snyggare och har överväxel och lockup)

/Leif
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Post by deluxe »

Så det går att stoppa i en aw71:a från en 240, det låter ju suveränt.
Nån som har några ritningar eller dylikt på vad som krävs för modifikationer,
Hur pass mycket manska korta kardanen? osv..
Vad är \"svepet\"?

Kombi med automat e nog fan min drömbil :D
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
LeifP
Posts: 8
Joined: Mon Jul 23, 2007 3:25 pm

Post by LeifP »

hej

Med svepet menar jag infästningen mot motorn. Eftersom b21 -b23
lutar lär man behöva kapa lådan och svetsa om den för att den ska passa
mot b18-20. Hur mycket kardanen ska kortas får du nog mäta ut när du satt upp lådan. Tänk på att om du funderar på att bygga om en manuellt växlad bil så är kardan tunneln smalare än på automaten så det lär inte gå utan omfattande svetsarbete .Enklast är väl att \"offra\" en automat sedan eller om det går att använda en tunnel från 140 , det gjorde en kompis som satte automat i en pv. För övrigt tror jag att det är \"trail and error\" som gäller.

/Leif
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Post by Dukten JR »

Hur mycket effekt tål en AW71? Nån som har plågat livet ur en med trim/turbo? Borde ju vara bättre med aut.låda för en turbo-motor, så laddtrycket hålls uppe, eller..... :?:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Hej!

Även jag går å grunnar på att sätta en AW71 i en Amazon!
Vad jag förstått har folk kört Dragrace med AW71 och B230, så den bör ju tåla lite mer än amazonautomaten...

Min förhoppning är att få tag på en rattväxel från en amazonautomat och få det att lira med en AW71.

Men samma här, jag har ingen koll på hur man skulle kunna få ihop detta med en B20, som jag tänker mig.

Tips mottages tacksamt !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Post by amazon-tic »

hitta lite på tpc som jag snodde.

Till Volvo förekommer tre olika grundtillverkare, men vid närmare kontroll idag så ägsa alla företagen av ett företag, så spela roll.


BorgWarner 55 (BW55) är en trestagad låda (3vxl +R) som är den hållbaraste lådan tackvare att den har dubbla oljepumpar som man kan ställa lite olika beroende på vad man vill göra. Det finns även manuella ventilhus att köpa till dessa så man får \"old fashion tiptronic\" eller halvautomat. Drivaxlar och drev mm är gediget smidd stål. Det finns gott om eftermarknadsprodukter, tackvare att BW finns i många USA-applikationer, Jeepar etc.
Volvo 200, Volvo 760TiC (-82)

AsinWarner 70/71 (-72) är en trestagad låda med överväxel (3vxl +OD +R) som är hyffsat hållbar för snälla effektuttag 300hk/400nm är i stort inga problem men det är svårt att hitta eftermarknadsprodukter som tex mindre turbiner etc. Det som skiljer 70/71 mot 72 är att 72an har ett bättre lamellpaket som tål mer vridmoment (ursprungligen avsedd för B234F/740 GLT 16v).
Volvo 200 (8Cool, Volvo 700 (83-)

ZF4HP22 är en ren fyrstagad låda (4vxl +R). Lådan är i jämförelse med de andra lådorna ett par kg lättare och hållare för gott för misshandel inom ramen för vad en Volvo Turbo kan ge med s.k. steg3 trimm plus lite marginal. Det finns ett fåtal eftermarknadsprodukter till denna låda att köpa genom BW.
Volvo 700 (86-)

viktigt för alla automatlådor: stor oljekylare hjälper till att hålla de värsta problemen borta. inga termostater eller dylikt, bara att ansluta. Oljan håller sig varm ändå. Det är värmen, genom friktionen (sliret) som tar död på lådorna. Utan oljekylare (orginal tillsammans med vattenkylare eller rör-ring) är det inte helt ovanligt att oljan når temperaturer över 100grader.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Tack amazon-tic för ovärdelig information!
Man undrar ju lite hur pass \"skön\" BW55 är vid normal körning, men det kanske inte kommer vara något man stör sig på?
Bilen kommer ju fortsätta vara bruksbil trots allt.

ZF4HP22 läste jag nu lite om, den finns tydligen med LockUp, i bla. BMW.
Frågan är hur stryktålig den är jämfört med BW55 / AW71 egentligen. Vad en Volvoturbo steg3 ger i kraft har jag ingen aning om... (?)
Samt hur denna står sig i möjlighet till kylning osv...

Jag har ju mest kört jänkaer och japanska skåpbussar samt högerstyrda tidningsbilar med automat, så jag har lite svårt att relatera till hur man skulle uppleva en trestegare utan vare sig lockup eller OD på landsväg, eller vad det får för effekt på soppaförbrukningen?

Mest troligt blir iaf att jag i slutändan kommer köra B20 med kompressor på E85, och ha en 1041 konverterad med Aussie-Locker-Kit (starkare Detroit-Locker). Nån tanke om vilken låda och utväxling man bör välja för att få en dräglig landsvägsbil?
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Post Reply