Amazon Likbil

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amarolls
Posts: 23
Joined: Thu Nov 15, 2007 2:02 pm

Amazon Likbil

Post by amarolls »

Hallo folkens!
Vet inte helt om de här e i rätt del av forumet, men eftersom att de e den udda karossen som e mest framträdande så får de bli här inlägget landar. (om admin tycker de passar bättre nån annan stans så flytta de bara :))

Är några år sen nu som ja kuskade omkring i Amazoner men sparde en från min tid som Az-frälst å de e en likbil av 65 års modell som nu står å vilar på en lada i Hälsingeskogarna.
Lite fakta/kuriosa om mitt lik:
-Den e då helt 'normal' tillåme framdörrarna
-Den e förlängd ca 20cm före å 20cm bakom bakaxeln
-Lååånga sidorutor bak
-Dubbel luckan bak är ersatt me en högerhängd dörr
-En katafalk (kist båren) på hjul e nedfälld i golvet bak eller om de e resten av golvet som e upphöjt..
-Mellan förarutrymmet å likutrymmet är en trävägg
-Reservhjulet e placerat stående bakom passagerarstolen så inne i likutrymmet e de en stor 'box' som gömmer reserven.
-På plåten mellan dörr och bakre sidoruta sitter en stor blinkers, typ som duett/pv hade som tillbehör på 50/60tal
-Bakdörren manövererades 'orginal' me ett vanligt dörrlås/handtag (nu igensvetsat/elektriskt)
-Delar av stommen i den förlängda delen av bilen är av trä
-Under 'karosseri' i reg papprerna står de 'likfordon' :twisted:
-Utrustad me skärmbackspeglar, hade även flaggor/flaggstänger på skärmarna men dom utsattes för vandaler...
-Grafitgrå i orginalpapprerna men Svart i regpapprerna
-Helorange blinkers fram å röd-röd-vita bakljus
-Perfekt som campingbil, god sovplats... :D
-Breddade fälgar av den gamla modellen

De ja undrar över e om de e fler Likbils ägare här på forumet å lite om AmaLik. Då ja va som mest aktiv för en 10år sen så å då forskade ja lite på saken å fann väl en 3 likbilar till i Sverige.
-en 50talare som va ombyggd till combi
-en 66a i Dalarna som va ungefär som min (tror de va den som va till salu på blocket i sommar)
-å en 'snik-lik' som va en vanlig combi me alla dörrar å luckor intakt å 'bara' förlängd, tror den rullade/fanns i Motala
E de nån som har koll på karosseri frimor å antalet likAmmor som rullade på vägarna back in the good old days?

Skulle va intressant å veta hur många som finns/fanns å om de e nån som rullar, kanske få till en AmaLikbilsTräff i framtiden... ;)
Vet att de finns 'go del ' me DuettLik men inte så många AmaLik, Duetten me ram å bakdörrar va väl mer naturlig som utgångsmaterial antar ja.
Bilen e INTE till salu men e de nåt intresse för 'special' bilar eller e de orginalare som gäller nu för tiden? Va kan en sån i bruksskick va värd? (Vet att d e omöjligt å svara på men mellan tummen å pekfingret...?) Va ligger en 'vanlig' combi i bruksskick på?

Image
Ett 65'as lik å en tidig 58'as PV
Image

Ha de gott folkens å ta hand om era pärlor vare sig dom e orginal eller bruks!
//Likan'
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Oj så frän!! 8) :twisted:
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

en sån vill jag åka i då jag dör. 8)
Amazon -65 TIC
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Den e ju bara så cool. Måste verkligen dra folks blickar till sig. Du säger att den är helskön att campa i. Men, känns det ändå inte lite \"kymigt\" att ligga där men sin käraste och \"gosa\", när man vet bakgrunden :? Det har aldrig spökat i bagaget :?: Hämta mig gärna i denna när jag skall vidare till St. Per :wink:
Amazon 1957
amarolls
Posts: 23
Joined: Thu Nov 15, 2007 2:02 pm

Post by amarolls »

OrreBorre: Jo, de va väl min första tanke åxå när ja såg annonsen i Wheels för många år sen... :D

T.Fahlgren: Om de fortfarande är lagligt med fossila bränslen när ja trillar av pin så e i alla fall bilen bokad å klar! Kanske vore nåt å erbjuda Amazonfantaster/fanatiker till sista resan...

Uffe: Tanken slog ju mej åxå, sov i den första natten sen ja tatt hem den å ja sov gott i den, lite förvirrande bara när ja vaknade å inte helt hade koll på vart ja va... ;) Men visst faan spökar de, de e nog en hel del vilsna själar som bor där bak men dom tar ingen plats å är renliga så dom får va! :twisted:

En liten underlig detalj som ja just kom på e att den har en lampa monterad i taket där bak och den har ett rött glas! E de inte lite kinky me rött ljus bak i en likbil? Den verkar va 'orginal'...

Ingen som har nån kunskap om dessa skapningar som de kan delas med sig av?

//Likan' - min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil
Bssse
Posts: 45
Joined: Thu Aug 17, 2006 2:14 pm
Location: borlänge

Post by Bssse »

Såg bilen som var till salu i somras! ruskigt fränt! =)

Såg i nyaste wheels magazine att det finns en klubb som håller på med likbilar, Scandinavian Hearse Society eller nåt sånt har jag för mig att den hette och på bilden ser man en amazonlikbil bland jänkelikbilarna..=) Kanske är något för dig? :)
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Post by lundin »

Jag bytte bort min likbil för 6-7 år sedan. Då var det ett rullande renoveringsobjekt. Den ser ganska lika ut som din men är bara förlängd mellan axlarna. Snygga linjer tycker jag! För lång för mitt garage!

Den som övertog bilen då hade den till salu i sommras på blocket.
Jag kunde inte hålla mig utan åkte dit och kikade lite, eftersom jag passerar där varje dag till jobbet.
Det visade sig att bilen är i ett \"skapligt bruksskick\" med en del skavanker och penselmålad svart färg. Inte alls så fin som din!
Vet ej om bilen blev såld och vart den står idag.

Kan det vara dig som jag var i kontakt med för ca 10 år sedan? (Tänk vad tiden går...eller kommer...snabbt!)

Jag har nog några bilder på skönheten liggande om det kan vara intressant.

/Jonas Lundin - Hedemora
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Det hade varit roligt att se bilder innifrån bilen också om du har det =)
Mvh
/Henrik
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

lundin: Klart vi ska ha lite bilder!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Skicka bilderna till Karl Eric.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
amarolls
Posts: 23
Joined: Thu Nov 15, 2007 2:02 pm

Post by amarolls »

lundin: De kan mycke väl tänkas att de va mej du va i kontakt me för 10år sen, de kan stämma bra me att de va cirka då ja va ivrig å entusiastisk över mitt fynd... ;)

Skulle va kul å se lite bilder om du har, hur såg din ut inne i utrymmet där bak, nån sån \"reservhjulsbox\" som i min?
Nån mellanvägg mellan fram å bak? Andra intressanta detaljer?

Men helt rätt, liiite för lång för normala garagen! :D

Telis/Shift/Kent1: Ska se om ja inte kan rota fram lite bilder ja åxå, har en del från köp/renovering/färdig/... men de ligger väl gott gömt nånstans...
Jim Karlsson
Posts: 2
Joined: Tue Jan 22, 2008 10:33 pm

amazon likbil

Post by Jim Karlsson »

Tjabba alla amazon-freaks!
:mrgreen:
Det var jag som köpte likbilen i Dalarna i sommras.
Och det var den bilen som var med i Wheels angående \"Scandinavian Hearse Society\".

Själv har jag förutom Amazonen, Duett 67a, 240 75a, Cheva 58a, Ford 66a, Buick 51a, Oldsmobile 56a, Pontiac 64a och Plymouth 62a -LIKBILAR.

Amarolls: Om du vill bli medlem och/ eller deltaga vid en likbils-träff så är du välkommen till oss \"S.H.S.\"

Vi är för närvarande 8 st medlemmar... alla seriösa likbilsägare är välkomna, ingen medlems-avgift (ännu).

Hör av dig. :roll:
JK,
Scandinavian Hearse society.
Jim Karlsson
Posts: 2
Joined: Tue Jan 22, 2008 10:33 pm

E-mail adress

Post by Jim Karlsson »

Amarolls: Tack för ditt mail-svar, Mr Löf. Skicka ännu ett och skriv med din mail adress (det medföljer inte om man skickar via forumet).
Då kan vi diskutera klubben och dess medlemmar mer \"privat\".

Svar ja, de nio bilarna jag räknade upp är alla likbilar.

Svar nej, S.H.S. har ingen hemsida ännu, men den är på G.

Vi hearse. Jim K
JK,
Scandinavian Hearse society.
Post Reply