Timo är död

Moderatorer
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re: Salt och peppar amazonen

Post by Murre »

J.LUNDIN wrote:Man kan tycka att det var tråkigt att denna bilkaross skars ned efter avgjutningen, men den hade då passerat 3 ägare efter Peter Svensson, så jag blev den 5 att äga karossen ifråga. Eftersom alla som ägt den innan varit på den med egna initiativ så var den i ett tämligen bedrövligt skick.
Man skall också ha klart för sig att bilar man dragräjsar med tar stryk
Det tog mig mer än 3 månader att byta sparklådor, hjulhus, rikta till tak vrida övriga delarna av karossen något så när rakt innan det gick att spackla upp den. För att få till karossen tillräckligt rak efter riktningen så krävdes det runt 15 Kg spackel, det mesta hamnade på tak och bakskärmar, karossen var mer krokig än man kan tro... :shock:
Att det tog sådan tid att få till alla vinklar på bilen berodde på att dessa bilar sattes ihop för hand vilket innebar att det inte finns en amazon som är exakt lik den andra. Bara det här med att bestämma var sparklådorna skall börja och sluta samt var på bakskärmen hjulhuset skall sitta var en prövning, detta beroende på att jag fick olika mått på alla de bilar som jag mätte på. Dom bilar jag mätte på var alla i orört originalskick och detta var inte heller alldeles lätt att hitta .. :D Det hela gjordes inte lättare av att man också hade lagat karossen med pirat bitar samt modifierat och svetsat om en hel del ytor.

Fronten på bilen var ihop skruvad av bitar från dåvarande Plastfabriken och hade för länge sedan givit upp, så den var det bara att kasta rakt av
En dörrspegel samt bagageluckan i plast fick också ersättas eftersom dom ruttnat helt.

För övrigt så såg allt under inte heller speciellt roligt ut, jag tog en hel del halvtaskiga bilder på undersidan och dom säger en hel del om tillståndet på karossen. Så även om man hade byggt upp bilen igen så hade den bara innehållit en mycket liten del av den ursprungliga bilen.
En snygg fasad kan tyvärr dölja oceaner av skrot.... :D

Bilen kommer ju trots allt att leva vidare som en snygg avgjutning..... :D

Pratade med Peter Svensson idag om Salt & Peppar Amazonen...
Vet du om det finns nått kvar av framvagnen nånstans?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Salt och Peppar

Post by J.LUNDIN »

Tyvärr så skrotades allt bort vid nedmonteringen av karossen, där ibland den stela framvagnen. Jag har inget minne av att det var någon i omgivningen som lade beslag på framvagnen, däremot så åkte en hel del annat som dzuzar, uniballs och stag i fickorna på några polare. Övrigt gick som sagt i skrotbingen efter noggrann vägning :D
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re: Salt och Peppar

Post by Murre »

J.LUNDIN wrote:Tyvärr så skrotades allt bort vid nedmonteringen av karossen, där ibland den stela framvagnen. Jag har inget minne av att det var någon i omgivningen som lade beslag på framvagnen, däremot så åkte en hel del annat som dzuzar, uniballs och stag i fickorna på några polare. Övrigt gick som sagt i skrotbingen efter noggrann vägning :D
Okej... Du har inga bilder på hur den såg ut innan du skrotade den?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Bilder

Post by J.LUNDIN »

Jo, jag har en hel del halvtaskiga svart-vita bilder från då jag plockade ner bilen. Dom måste scannas in och kvalitén på bilderna är det si och så med, det var inte direkt studionivå på utrymmet i garaget.... :D
Jag får riva i högarna med bilder och scanna av dom som har hyfsad kvalité.
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re: Bilder

Post by Murre »

J.LUNDIN wrote:Jo, jag har en hel del halvtaskiga svart-vita bilder från då jag plockade ner bilen. Dom måste scannas in och kvalitén på bilderna är det si och så med, det var inte direkt studionivå på utrymmet i garaget.... :D
Jag får riva i högarna med bilder och scanna av dom som har hyfsad kvalité.
Hehe okej... Tack det skulle vara skit kul att se! :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Bilder på Salt & Peppar

Post by J.LUNDIN »

Vill du ha några bilder så får du skicka din mailadress till mig.
Jansson
Posts: 29
Joined: Mon Jul 02, 2007 11:10 pm

Post by Jansson »

Har du lust att skicka bilderna även till mig Lundin? skulle vara riktigt kul att se..

Erikjanss@hotmail.com
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re: Bilder på Salt & Peppar

Post by Murre »

J.LUNDIN wrote:Vill du ha några bilder så får du skicka din mailadress till mig.
mulltimurre@hotmail.com
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Pers
Posts: 13
Joined: Wed Apr 13, 2005 1:19 pm
Location: Umeå/Holmsund
Contact:

Timo

Post by Pers »

Angående bilderna på topplocket i början, Den toppen är inte alls gjord av timo, men en kompis åt honom från umeå. Jerry Appelblad från Tavelsjö. Jag köpte toppen och fick sedan reda på att han byggt den så jag pratade lite med han. Det var cheva ventilfjädrar, 46, 38 ventiler, egen frästa bockar på den mm. Plåtarna var av rostfritt och till för att förstärka packningen som jag förstod det, men jag kanske blandar ihop det... Vill minnas att han hade den där toppen på en 2,3 L B20
sandstrom
Posts: 1
Joined: Wed Dec 19, 2007 1:33 am

Post by sandstrom »

Det skulle vara en fröjd för ögat att se lite mer av Salt & Peppar Amazonen!
Skicka bilder till andre_sandstrom@hotmail.com om du vill.
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

jag skulle också vilja se lite bilder på amazonen. :lol: T_Fahlgren@hotmail.com
Amazon -65 TIC
amarolls
Posts: 23
Joined: Thu Nov 15, 2007 2:02 pm

Post by amarolls »

J Lundin: Skulle de va en idé å lägga ut bilderna här, de verkar va många som e intresserade av å se mer av Peppar&Salt amazonen.
Eller kanske lägga ut dom under 'custom showroom'? Eller nåt, va vet ja... :D
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re: Timo är död

Post by Murre »

JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Timo är död

Post by JE Jr »

Grymt fränt! 8)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply