Går de få tag på likanande färg? (bild)

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Går de få tag på likanande färg? (bild)

Post by T.Fahlgren »

Tjabba!

Jag behöver en färgskvätt som är identisk som den här:

Image

Hela bilen utom vänster framskärm (som är utbytt) är omlackat till denna vackra mörkröda kulör, framskärmen ser ut att vara en orginalfärg. Bilens ursprungliga färg är mörkgrå tror jag.

Om nu denna framskärm har en orginalfärg så borde de gå att få tag på en identisk, nån som vet vad just den färgen heter? Och var man kan köpa den? :)
Amazon -65 TIC
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

billack

Post by A-masen »

Att bedömma en kulör från en dataskäm är rena lotteriet. Jag som har en LCD-skärm, behöver bara flytta mig någon ½ meter åt sidan så ändrar sig kulören.
Jag tror du får bäst hjälp av en välrenomerad billackerare i din närhet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Vad du behöver så är ett ställe på kraossen som inte har varit belyst av solen. Du skulle också kunna polera upp färgen till max glans....

Denna del tar du sedan med dig till en firma som säljer lack. De har apparater för att kolla kulör och så blandar dom till det till dig.

Digitalkamera och internet skärmar runt om i väelden kommer inte att ge dig rätt svar. Först måste du veta vilken färgtemp (vitbalans) du har i rummet dår du fotar. Sedan skall din kamera vara av en sådan kvalite att den \"gör rätt\" med färgerna. Sedan skall vi som tittar på denna sida ha rätt färgtemp i rummet och ha en kalibrerad skärm. Utöver detta skall vi även ha färgprover att jämföra mot det vi ser på skärmen!

Om inte detta sämmer så kan färgfelen bli mycket grova. vit kan utan tvekan bli medelhavsblå.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

jag förstår att de kan vara svårt att se vilken exakt färg de är på en bild, men man borde väll kunna se och jämföra vilken amazon-orginalfärg som matchar. men de kanske inte finns nån som är mörkröd, vinröd? :)
Amazon -65 TIC
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Titta om du hittar någon liknande färg på amazonpictures.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Lars Bd wrote:Titta om du hittar någon liknande färg på amazonpictures.
kolla där nyss, men hittade ingen som hade liknande färg, röd(46) verkar vara den enda rödfärgen? :) stod rubinröd på ett ställe till tror ja.
Amazon -65 TIC
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Svara på denna

Post by QV »

För att göra det lite mera klart

Bil i solljus
Image

Bil i garage
Image

Denna dörr är målad i en färg och inte två! (det är röd grundfärg under)
Image

Alla dessa tre bilder visar samma färg VOLVO xx. Ja vilken har jag?

/Janne
Last edited by QV on Sun Jan 06, 2008 10:02 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Skulle du fortfarande vara intresserad av att kolla på bilder så gå in på http://www.volvoamazonpictures.se/ välj galleri och klicka runt lite i \"main\" finns en bil av varje färg och årsmodel (iallfall när det är klart) så kan du kolla själv. I bonus galleriet finns det säkert många röda bilar.
Färgkoden står också, så all info finns där. Tycker du att en bil har fel nyans så finns det någon annan bild som har rätt! Du kan bli hjälpt av detta eller så blir du det inte. Vill du ha samma nyans på hela bilen så är det bara att montera bort skärmen och ta den till en färgfirma. Har du inte föresten b16 blinkers fram?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

89 :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

89 är .......... FEL

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Nej, nej, nej! 85 LÄTT :)
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

85 är ....... fel
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Jag tycker QV's bil ser ut som Dimgrön, 73 har jag för mig färgkoden är.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

73 är ..... rätt :D

En grön bil men man får chansningar på blå bil! Det är ungefär så bra man kan bedömma färger via internet (utan kalibrerade skärmar, kameror och belysning) Tyvärr

Tycker själv att garage bilden är den mest rättvisande av de tre men på min skärm på jobbet ser det inte lika dant ut....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Konstigt ser precis ut som min 65:a med färgkod 89 (ljusblå) i dagsljus.
Post Reply