Su/ Veterankuppen

Moderatorer
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Su/ Veterankuppen

Post by Amazon_Sleper »

Har lite funderingar om dubbla Su för vet ju att dom brukar användas i veteran Kuppen men undrar vilka mod dom gör på dom förgasarna?? Å vad man kan börja med å göra för att dom ska klara av mera Hk än orginal Motorn en en B20 Med portad topp 44/38 ventiler å Planad 3mm Kamen e en Kg17 som ju ska vara framtagen för veterankuppen med Dubbla Su...

Vet någon Vad dom bilarna brukar ligga på för effekt??
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Har nu monterat motorn med nya nålar RB men motorn vill inte behålla tomgången utan sjusterar man den så kör man en Mil så då är den för låg eller för hög :? Någon ide??
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är det HS-6 eller HIF6 kanske inte har nån betydelse men... Är de glappfria? Drar ingen tjuvluft? Fördelare glappfri?

Vet inte om det är sant men jag \"har hört\" att trattar ska göra så en motor går jämnare (inte vandra på tomgång)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re:

Post by Amazon_Sleper »

Hasse63 wrote:Är det HS-6 eller HIF6 kanske inte har nån betydelse men... Är de glappfria? Drar ingen tjuvluft? Fördelare glappfri?

Vet inte om det är sant men jag "har hört" att trattar ska göra så en motor går jämnare (inte vandra på tomgång)
Är dom gamla Hs-6 Inget glapp som jag kände i allafall å den ska inte dra tjyvluft beter sig inte så utan ställer man tomgången går den där tills nästa gång man stannar då kan den vara hög å nästa gång e den låg.... :? Planerna är trattar men vill få den å gå någorlunda i alla fal...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm vad kan de va då da :roll: Dämpkolvarna kärvar inte eller gasreglaget?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om tomgången ska kunna ändra sig måste luftflödet variera och det sker pga att den öppna arean vid spjällen inte är samma från gång till gång.
Leta efter glapp eller kärvande spjällaxel, finns det returfjäder till spjällen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Post by carbs »

När du bytte till RB-nålar, kontrollerade du då att munstyckena var centrerade. Du skall kunna höja munstycket tills det ligger i nivå med \"bryggan\" inne i förgasaren utan att nålen i kolven fastnar. Lyfter du kolven med fingret och släpper ner den så skall den falla ända ner med ett \"klonk-ljud\" när kolven träffar bryggan. Om den inte går ända ner eller fastnar så måste du centrera munstyckena. En kolv som stannar en liten bit upp ger för mager blandning och kan påverka tomgångsvarvet.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re:

Post by Amazon_Sleper »

Lars Bd wrote:Om tomgången ska kunna ändra sig måste luftflödet variera och det sker pga att den öppna arean vid spjällen inte är samma från gång till gång.
Leta efter glapp eller kärvande spjällaxel, finns det returfjäder till spjällen?
Ja men tomgången verkar ha ordnat upp sig till de bättre nu för får på någorlunda stadiga 1000-1100 varv nu.. Returfjädrar finnes å kärvar gör dom inte...
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re:

Post by Amazon_Sleper »

carbs wrote:När du bytte till RB-nålar, kontrollerade du då att munstyckena var centrerade. Du skall kunna höja munstycket tills det ligger i nivå med "bryggan" inne i förgasaren utan att nålen i kolven fastnar. Lyfter du kolven med fingret och släpper ner den så skall den falla ända ner med ett "klonk-ljud" när kolven träffar bryggan. Om den inte går ända ner eller fastnar så måste du centrera munstyckena. En kolv som stannar en liten bit upp ger för mager blandning och kan påverka tomgångsvarvet.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
JA dom faller ner lätt och fint med ett klock.. Du som sålde nålarna kanske kan svara på en annan sak å den verkar spöka sig med blandningen för över 3500varv så händer de inte mycket tror du man måste gå upp ett hack till i nålar?? För trampar man fult så vist upp till 4000drar den men inte som den borde å stampar man fult så bara brölar den :(
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har du provat att sänka munstycket? att de är ordentligt synkade behöver jag inte fråga.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Ja men problemet är atgt sänker jag munstyckena börjar den gå orent på tomgång å för fett på lågvarv... Nu drar den tok fint från 2000 å vid 3000 blir de en jävla sjus för att sedan kvamna vid 3500-4000 :( Synkningen är gjorda efter volvos servic handbok kan jag till lägga..
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Snart lessnar jag å slänger på Webrarna istället fast eju inte lika fränt som su....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Håll ut lite till för webrar är som sagt inte lika fränt.
carbs kanske har nån lösning?

Du kanske har råkat ut för ett döläge (mina ord) J Lundin kallade det något annat så ett par trattar i \"rätt\" längd kanste är lösningen.

J Lundin förklarade i min tråd om \"lång och kort tratt\" Hittar det inte nu bara :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Jo långa trattar ska ge ett bra botten drag medans korta tvärt om å trattar ska de bli men har ändå svårt å tro att de skulle göra så mycke för nu känns de som den går i väggen totalt vid 4000.... :cry:
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Ser ju de Hasse63 du bor ju inte lång ifrån mig en 4-5mikl bara till Kramfors :lol:
Post Reply