Su/ Veterankuppen

Moderatorer
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Post by carbs »

Det kanske är bränslebrist vid 4000 varv. Vad har du för storlek på flottörventilerna? Eller har du något extra bensinfilter som börjar bli igentäppt, jag har själv råkat ut för det, just när man behöver lite extra kraft vid en omkörning i uppförsbacke så tappar motorn all kraft och man får avbryta omkörningen. Det visade sig vara ett bensinfilter som strypte bensintillförseln. Det är svårt att mäta nivån i flottörhusen vid körning, för att vara säker på vad som är felet skulle man mäta med lambdamätare under körning för att se om blandningen blir för mager när du kommer upp i varv.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja värden är bra liten.. vars bor du då?

Fattade inte som det tog tvärstopp där utan att den fortsatte att varva efter stoppet. Hittade tråden jag menade.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... E5ng+tratt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re:

Post by Amazon_Sleper »

carbs wrote:Det kanske är bränslebrist vid 4000 varv. Vad har du för storlek på flottörventilerna? Eller har du något extra bensinfilter som börjar bli igentäppt, jag har själv råkat ut för det, just när man behöver lite extra kraft vid en omkörning i uppförsbacke så tappar motorn all kraft och man får avbryta omkörningen. Det visade sig vara ett bensinfilter som strypte bensintillförseln. Det är svårt att mäta nivån i flottörhusen vid körning, för att vara säker på vad som är felet skulle man mäta med lambdamätare under körning för att se om blandningen blir för mager när du kommer upp i varv.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Ja verkar nästan som det.. Flotörventilerna de e nog samma som satt från fabrik skulle jag tro å eju inte riktigt hemma på den här avdelningen med förgasare heller men ska kollla vad som sitter i... Nå extra soppa filter har jag ej men börjar fujndera kanske e pumpen som inte orkar med e någon gammal orginal pump från en B18 ska pröva byta den till en ny med...
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re:

Post by Amazon_Sleper »

Hasse63 wrote:Ja värden är bra liten.. vars bor du då?

Fattade inte som det tog tvärstopp där utan att den fortsatte att varva efter stoppet. Hittade tråden jag menade.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... E5ng+tratt
Ja en bit utnan för sollefteå :P Ne e som den bara brölar vid 4000varv fast e väl ganska bra nu med tanke på inkörning av kammen som inte får varvas över 3500 men vill ju gärna varva mera sedan....
Ska kika på den tråden med..
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Tittade på länken men blev inte klokare av de tyvär man måste ju veta hur man ska räkna på de med...???
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror inte på något \"döfenomen\" snarare soppabrist eller fel bränsle/luftblandning. För du har väl originalinsug och inga trattar? Tror denna kombination är så väl utprovad i bortåt 50 år att det skulle va välkänt om det fanns nåt knasigt \"döläge\" med denna kombo...

Kolla originalpumpen samt kanske kolla så att flottörnivån är korrekt
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Inga trattar än så länge men soppa brist tror jag mera på men resten av motorn eju inte direkt orginal heller..... Men ska byta pumpen nu till en ny jag har liggandes till å börja med...
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su/ Veterankuppen

Post by Amazon_Sleper »

Vad tror ni skulle vara lämplig längd på trattar till min motor??

Kan dra receptet igen B20 orginalbotten Toppen fint portad 44/38ventiler Planad 3mm Kamen en Kg17 lyft 11,1 285dur å 107nockvinkel Nu känns den lite seg upp till 2000varv endera kammen som gör de men känns nästan som den går för fett men går sen bra upp til ca4000 för å sen sluta dra...
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: Su/ Veterankuppen

Post by Roger Persson »

Amazon_Sleper wrote:Vad tror ni skulle vara lämplig längd på trattar till min motor??

Kan dra receptet igen B20 orginalbotten Toppen fint portad 44/38ventiler Planad 3mm Kamen en Kg17 lyft 11,1 285dur å 107nockvinkel Nu känns den lite seg upp till 2000varv endera kammen som gör de men känns nästan som den går för fett men går sen bra upp til ca4000 för å sen sluta dra...
Hej, har du testat slipa om nålarna någon?
En kompis ja hjälpte lite med ett topp jobb fick putsa
bort lite på nålarna för få bilen gå lite fetare på varv..

Han jobbar förvisso på bilprovningen så han har ju så han
kan kolla co halt med mera.. 4.7 fick han iaf nästan hela
vägen upp i varv efter han bearbetat nålarna lite..

Förvisso nu har ja inte läst din tråd helt men du kanske redan har värre nålar?

MVH
Bäddfräsarn..
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Su/ Veterankuppen

Post by Amazon_Sleper »

Nej pröva aldrig slipa något på nålarna utan köpte nya RB tror jag de var minns inte 100 nu men står i början av tråden..

Tänkte lägga upp 2 bilder på toppen jag hitta med :wink:

Image


Image
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Post Reply