Någon som testat/kört med det lite fräcka uppstyvnings paket som fanns att köpa en gång i tiden,där krängningshämaren bak var i 2delar,en uppe,och en nere, som gick till en fästanorning som satt fast med bultarna som håller locket på bakaxelklumpen på plats,det måste har känns bra mycket bättre än det vanliga eller? någon som testat det?
Tycker också det låter som beskrivningen på en wattlänk. Wattlänken ger bakaxeln en rak upp och ner rörelse vid fjädningsrörelser jämfört med panhardstaget som tvingar bakaxeln att röra sig i en cirkelbåge. ska man byta så finnes det bättre alternativ
Fjädrar och dämpare slits nog inte nämnvärt mer av att axeln rör sig i en cirkelrörelse istället för rakt upp/ner. Men det blir ju lite rolig väghållning. Man brukar kunna känna att karossen vrider sig konstigt i kurvor (axeln vrider sig) osv. Men jag tror, liksom Pär skrev, att det finns bättre alternativ än watt-länkage om du ändå skall ge dig på jobbet med att bygga om upphängningen.
Precis som D54791 skriver så är det inte slitaget som är bekymret. Grejen med panhardstaget är att du får olika fjädringsegenskaper på höger och vänster sida bak. För en vardags eller finåkare märks det ingen skillnad alls annat än vid där man skurit bort en remsa asfalt då man kan känna att karossen liksom rycker till i sidled. Wattlänken var populär främst på rallybilar av två anledningar nr 1 är att man får samma egenskap åt bägge hållen nr 2 är att man vill undvika den cirkelrörelse man får vid långa utfjädringar då bakaxeln rör sig ganska långt ner och därmed också lång åt ena sidan.