hej skulle vilja få fram en ritning till en speade chift (omgjord växelförare kort spak). finns detta så vore jag väldigt tacksam.
mvh mikael
kort växelspak
Re: kort växelspak
speed shift er et fulstendig ubrukelig 80tals tilbehør fra hobbex! noe flattjern vinkler og skuer som altid ramla i stykker! bruk heller ett lokk fra en 140serie 1972-75 m40 gearbox.
Re: kort växelspak
Har ingen ritning men lite bilder om det kan vara till hjälp...
Kolla här:http://dogeater.forum24.se/dogeater-about112.html
Kolla här:http://dogeater.forum24.se/dogeater-about112.html
Re: kort växelspak
Speed shift, vilket skit dom lurade på 18-åringarna en gång i tiden. Tanken var säkert god med denna modifiering, men den var allt för klen och flexade så pass mycket vid varje växling att den till slut började glappa rejält i lederna, varvid man började få svårt att få i växlarna. konstruktionen var mycket simpel och byggde på att man använde några klena bandjärn, dom leder som behövdes bestod av en tunn nylon bricka mellan bandjärnen samt en M8 skruv som höll ihop det hela. Denna konstruktion började glappa redan samma dag man monterat länkaget, drog man åt skruvarna för att minska glappet så kärvade det istället. Sedan fanns det som man ser på bilden i länken en konsol i ABS att köpa, allt för att dölja det ruttna länkaget....
Gör som ovan, följ rådet och skaffa ett originallock som förflyttar växelspaken bakåt, då får du något som fungerar. Förr om åren så fanns det att köpa den plåtbit över kardantunneln som man behöver för att kunna montera detta lock. Hur det är med detta i dag vet jag inte, men det finns ju bilskrotar att tillgå.
Vad man kan säga om dom "förlängda" originallocken är att man bör se till att alla bussningar är i bra skick, är det glapp i dom så får man ett högt skorrande ljud i bilen vid exempelvis motorbroms. Det här oljudet kan få en att leta precis överallt efter orsaken utom i just detta lock. Jag har själv egen erfarenhet av detta....
Gör som ovan, följ rådet och skaffa ett originallock som förflyttar växelspaken bakåt, då får du något som fungerar. Förr om åren så fanns det att köpa den plåtbit över kardantunneln som man behöver för att kunna montera detta lock. Hur det är med detta i dag vet jag inte, men det finns ju bilskrotar att tillgå.
Vad man kan säga om dom "förlängda" originallocken är att man bör se till att alla bussningar är i bra skick, är det glapp i dom så får man ett högt skorrande ljud i bilen vid exempelvis motorbroms. Det här oljudet kan få en att leta precis överallt efter orsaken utom i just detta lock. Jag har själv egen erfarenhet av detta....