Nu ska vi gå till botten med det här....

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by Anderzon »

Hej!

Även i år har amazonen samma symptom som förra året när jag ska ta ut henne efter någon månads vila.

Den sartar efter ca 5-10 vred på nyckeln, går utmärkt att köra i 10 min, börjar därefter hacka och ganska omgående stanna. går att starta upp igen, men dör på 2 röda igen. Tar 15-20 min sedan går bilen igen....

Fick en fundering kring det, och det var om det kan bero på att en bränsleslang som går mellan (en pump?) framför fördelaren och förbi motorn in till förgasaren. Denne slang smeker motorn och då var min fundering om det kunde vara så att bränslet i denna slang överhettas på vägen in i förgasaren?

Nästa fundering som kom upp är om det ställer till uppenbara problem om inte de två "flärparna" som håller fast fördelarlocket, inte tätar åt locket ordentligt?



I fjol så rättade detta fel till sig automatiskt, men nu är det dax att gå till botten med det. fler tips å förslag?

MVH
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by QV »

Anderzon wrote:Hej!Den sartar efter ca 5-10 vred på nyckeln
Låter som om förgasaren inte håller kvar soppan. Du borde ha bensindropp på insugningsröret.
Anderzon wrote:går utmärkt att köra i 10 min, börjar därefter hacka och ganska omgående stanna. går att starta upp igen, men dör på 2 röda igen. Tar 15-20 min sedan går bilen igen....

Fick en fundering kring det, och det var om det kan bero på att en bränsleslang som går mellan (en pump?) framför fördelaren och förbi motorn in till förgasaren. Denne slang smeker motorn och då var min fundering om det kunde vara så att bränslet i denna slang överhettas på vägen in i förgasaren?
Ånglås på bränslet uppkommer inte under drift eftersom kall bensin hela tiden kommer ifrån tanken. Det är först när man stänger av motorn (som då är varm) som man får ånglås problem.
Anderzon wrote:Nästa fundering som kom upp är om det ställer till uppenbara problem om inte de två "flärparna" som håller fast fördelarlocket, inte tätar åt locket ordentligt?MVH
Man vill inte ha kondens inuti locket, men att "tätningen" skulle ge ett bekymmer käns inte troligt. Om flärparna håller fast locket i sin rätta position så skall det fungera.

Det är kanske tändspolen som kårnglar för dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne
Posts: 12
Joined: Sat Jan 21, 2006 3:59 pm

Re: Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by Danne »

Lite spontana ideer...som du säkert redan kollat...

- Kondens/vatten i bränsletanken, häll i K-spris samt ny soppa...
har själv plockat isär halva bilen då det varit denna orsak som man lätt förringar.
- Skit i ngt filter tex i bränslepump som spökar
- Skit i tanken...lite långsökt
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by pråm_amazon »

det kan inte va så att kondensatorn är kass?
Amazon -62
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by Anderzon »

Jag bytte:

tändstift, kablar, routor, fördelare, kondensator osv...

nu är den som den lämnade torslandabandet 1965..

Tror det varavståndet på brytarspetsen som va lite för mycket...
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Nu ska vi gå till botten med det här....

Post by 1211962 »

hade liknande problem med min 63 men det var slangen innan soppapumpen som drog tjuvluft
bytte den sen gick den klockrent
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Post Reply