starkaste lådan

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
VolvoAmazon
Posts: 39
Joined: Tue May 27, 2008 8:36 pm
Location: Dalslånged

starkaste lådan

Post by VolvoAmazon »

Hej , tänkt å få på lite mer sug hästar men vet ej om lådan klarar av Nm vilken låda är starkast eller hur kan ja stärka lådan så den pallar ungefär 350hk ?? vill ej slänga i motorn från drivlinan är OK , sedan bakaxel också! är inte sugen på att bygga om för andra transmissioner tänkte köra stärkta orginal saker . om någon vet hur man gör svara gärna då!

Mvh
VOLVO
VOLVO
VOLVO
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: starkaste lådan

Post by TVR »

M400 växellådan från 164 modellen är nog den starkaste Volvolåda som kan monteras utan större ingrepp. Bakaxeln kan du byta till en 1031 från en 240 men då måste givetvis nya infästningar på bakaxeln tillverkas.
Sök lite i forumet så kommer du att hitta information!

Hur tänkte du få till 350 sughästar? Med turbo är det ju inget problem men sugmotor??
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
VolvoAmazon
Posts: 39
Joined: Tue May 27, 2008 8:36 pm
Location: Dalslånged

Re: starkaste lådan

Post by VolvoAmazon »

TVR wrote:M400 växellådan från 164 modellen är nog den starkaste Volvolåda som kan monteras utan större ingrepp. Bakaxeln kan du byta till en 1031 från en 240 men då måste givetvis nya infästningar på bakaxeln tillverkas.
Sök lite i forumet så kommer du att hitta information!

Hur tänkte du få till 350 sughästar? Med turbo är det ju inget problem men sugmotor??

De är inga problem , större vevaxel , steg 4topp , dubbla 48 :or , borrat block till 2.2 , lättat svänghjul , kg mr3 kam rullvipor dubbla fjädrar ! så har ja byggt min motor tror den skall hamna på 350 hoppas jag :S :D hehe
VOLVO
VOLVO
VOLVO
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: starkaste lådan

Post by Loke »

VolvoAmazon wrote:
TVR wrote:M400 växellådan från 164 modellen är nog den starkaste Volvolåda som kan monteras utan större ingrepp. Bakaxeln kan du byta till en 1031 från en 240 men då måste givetvis nya infästningar på bakaxeln tillverkas.
Sök lite i forumet så kommer du att hitta information!

Hur tänkte du få till 350 sughästar? Med turbo är det ju inget problem men sugmotor??

De är inga problem , större vevaxel , steg 4topp , dubbla 48 :or , borrat block till 2.2 , lättat svänghjul , kg mr3 kam rullvipor dubbla fjädrar ! så har ja byggt min motor tror den skall hamna på 350 hoppas jag :S :D hehe

Värkar som det går inflation i hästkrafter!Du lär inte få några 350hk med dom grejjerna, inte 250hk heller, kanse över 200 om allt lirar.Men den lär ju gå som fan, och vill du tro att du har 350hk så går väll det bra, du kan säkert köra ifrån nån Volvoraggare med trimmad 240turbo, som tror att han har 400+hästar :lol:
VolvoAmazon
Posts: 39
Joined: Tue May 27, 2008 8:36 pm
Location: Dalslånged

Re: starkaste lådan

Post by VolvoAmazon »

Loke wrote:
VolvoAmazon wrote:
TVR wrote:M400 växellådan från 164 modellen är nog den starkaste Volvolåda som kan monteras utan större ingrepp. Bakaxeln kan du byta till en 1031 från en 240 men då måste givetvis nya infästningar på bakaxeln tillverkas.
Sök lite i forumet så kommer du att hitta information!

Hur tänkte du få till 350 sughästar? Med turbo är det ju inget problem men sugmotor??

De är inga problem , större vevaxel , steg 4topp , dubbla 48 :or , borrat block till 2.2 , lättat svänghjul , kg mr3 kam rullvipor dubbla fjädrar ! så har ja byggt min motor tror den skall hamna på 350 hoppas jag :S :D hehe

Värkar som det går inflation i hästkrafter!Du lär inte få några 350hk med dom grejjerna, inte 250hk heller, kanse över 200 om allt lirar.Men den lär ju gå som fan, och vill du tro att du har 350hk så går väll det bra, du kan säkert köra ifrån nån Volvoraggare med trimmad 240turbo, som tror att han har 400+hästar :lol:
Men skrev att ja inte va helt säker men steg 4 topp ökar hk till 200 på en orginal b20 sedan har ja en strokad vev sen är blocket 2.2L har inte statartat den än men de märks när ja kommer te prov bänken! :D
VOLVO
VOLVO
VOLVO
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: starkaste lådan

Post by Loke »

Nja 200hk är nog snarare vad KG anser att deras steg 4 topp max. är lämpad till, förutsatt att alt annat är optimerat för det givetvis...Skulle du lyckas krama ur 350hk ur en sug B20 kan du nog säga upp dej och bygga motorer på heltid och bli rik...Du skulle ju kunna köra ifrån 2,7liters EVO motorer med den :lol:
VolvoAmazon
Posts: 39
Joined: Tue May 27, 2008 8:36 pm
Location: Dalslånged

Re: starkaste lådan

Post by VolvoAmazon »

Loke wrote:Nja 200hk är nog snarare vad KG anser att deras steg 4 topp max. är lämpad till, förutsatt att alt annat är optimerat för det givetvis...Skulle du lyckas krama ur 350hk ur en sug B20 kan du nog säga upp dej och bygga motorer på heltid och bli rik...Du skulle ju kunna köra ifrån 2,7liters EVO motorer med den :lol:
Hehe okok som sagt har inte vart å bänkat den än hehe ! Men köpa andra stakar å slänga på en stor turbo kanske en skulle kunna sparka upp hk mer ! Men har inga mer pengar å bugga för så de blir stilla i chassi bygget med! vet ej om ja skall väg regga den heller tanken är att köra på strippen men men de märks när allt är klart:D hinner kanske å ändra mig fler gånger!

Men från första början var hur skall ja bygga min drivlina utan större ingrepp? :D hehe
VOLVO
VOLVO
VOLVO
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: starkaste lådan

Post by TVR »

Du lär behöva uppgradera om du ska få någon form av livslängd på grejorna. Även om den "bara" ger 200 hk. M40 är tålig men de håller inte i längden om de får mycket stryk, samma gäller bakaxeln.

Skaffa en M400 låda samt specialsprängkåpan som gör att den går att montera på B18/b20 (en kille i Norge brukar annonsera såna på blocket). För att få dit kopplingen får man antingen göra om svänghjulet så 164ans lamell och tryckplatta med större diameter passar eller fixa en speciallamell som har 164 centrum och B18/B20 diameter. Det står om det i någon tråd om du söker lite, tror det kan ha varit Dalhems som har lamellerna. Bakaxel från en 240 med 1031 med ombyggda infästningar passar ganska bra i bredd. Kardan kan du också ta från 240, den passar både mot lådan och bakaxeln men längden måste nog rimligen justeras.
Observera att du får olika bultmönster fram och bak om du byter till 240 bakaxel. Så det bör du också ordna.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: starkaste lådan

Post by Dukten JR »

Nån som vet hur mycket effekt en M410 pallar för innan OD-lamellen börjar slira? Vill gärna ha en OD-låda med långspak för att behålla originalstuket. Ang. fälgarnas bultdelning så finns ju hålfälgarna till 140 med "rätt" bultcirkel om man vill ha 240-bakaxel.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: starkaste lådan

Post by Nalletill1000 »

M410 ladan sitter ju i 164E:n och den har ju 160 hk. Jag hade aldrig angra problem med den jag hade sa det ska den ju minst palla. Har en amazon med uppiffad B18 (2 liters) som ger runt de effekterna med en M41 som klara det bra. Eftersom amazonen ar lattare med an 164:an sa ska den nog klara narmare de 180 om man kor vettigt.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: starkaste lådan

Post by J.LUNDIN »

M400 lådan finns att få i två olika grundmodeller, för B20 eller B30. Det som skiljer är splines storleken på den ingående axeln. Får man tag i en M400 för B20 så behöver man inte hålla på att skifta lamellcentrum, skaffa annan typ av urtrampningslager osv.
Förutom olika storlek på ingående axel så finns bägge lådorna att få med overdrive (M410). Lådorna finns också med två olika utväxlingar, antingen 3,55:1 eller 3,14:1 på ettans växel. Den senare är den man vill ha om man skall tävla på gatan.

Som alla överväxlar av lamell/bromsbands typ så tål dom inte speciellt mycket vrid, hur mycket dessa överväxlar klarar av i praktiken har jag inga siffror på. Ett vanligt fel som många gör är att sätta ett likhetstecken mellan utvunnen effekt utan att ange vid vilket varvtal detta sker. Den utvunna nivån på vridmomentet är ju helt beroende av var på vartalsskalan ett visst effektuttag sker, det är således inte motoreffekten mätt i Hkr som är intressant utan det vridmoment som motorn presterar, det är denna parameter lådan skall klara av.

Som exempel på detta så körde de flesta F1 teamen under turbo eran med 2-skiviga sinterlamellkopplingar vars maximala vridmoments kapacitet var runt 50 Kpm. Med tanke på att dessa motorer på slutet gav runt +1000Hp så kan man tycka att kopplingarna var underdimensionerade, vilket dom inte var. Det hela handlar om att utvunnen effekt låg väldigt högt upp i varvtalsregistret, det erhållna vridmomentet var därmed relativt lågt... :D Som jämförelse ger 180Hp vid 4500 rpm ett vrid på 28,6 Kpm, samma effekt vid 9000 rpm ger 14,3 Kpm. Som ni ser så har vridet halverats. I det senare fallet så klarar en gammal M40 låda lätt erhållet vridmoment utan att gå sönder.
Det jag vill säga är att man aldrig skall ange en motoreffekt utan att samtidigt ange var på varvtalsskalan effekten tas ut, det är erhållet vridmoment som är det intressanta, inget annat.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: starkaste lådan

Post by Rogge »

sedan finns det ju en tätstegad drevsats med grövre lager till m400 oxå, då ska den tåla ca 40% mer. (or so i am told) men den är ju inte lättfunnen..

effektrekordet för sug B20 ligger väl på dryga 270Hk?

hade jag vart dej hade jag kört med orginal tills det brakar ihop, roligare att köra än att stå o vänta på pengarna..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: starkaste lådan

Post by J.LUNDIN »

Grövre lager vete tusan om det fanns, däremot så ersatte man ut de gamla spårkullagren till bottenstocken med koniska rullager som schimsades in. Spårkullagrena var så klena att dom inte ens höll med motorn i originalskick. Den låda jag köpte hade endast gått 800 mil och spårkullagrena var redan då på väg att lämna in. Det som hände var att kulhållaren sprack varvid kulorna kunde positionera sig lite hur som helst mellan inner och ytter ring.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: starkaste lådan

Post by Rogge »

klippt från rejsa.nu
M400 håller i personbilsutförande (med dom koniska rullagren till bottenstocken) för över 600hk.
Denna tätstegade M400 har en högre primärutväxling mellan ingående axeln och bottenstocken, samt extra breda koniska rullager till bottenstocken, vilket gör att den håller för uppskattningsvis 40% mer effekt än personbilslådan.
därifrån tar jag min info ;)

lådan det gäller är den som C Upp kommer köra med i sin Banracer 142a..

själva tråden: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... &start=105
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: starkaste lådan

Post by Lars Bd »

J.LUNDIN wrote:Det som hände var att kulhållaren sprack
Det är sannolikt konstruktören som tabbat sig och valt fel spel i lagret, kullagren finns med olika spel beroende på hur de ska användas och monteras.
Med ett korrekt spel i lagret hade det förmodligen inte varit några problem med spårkullagren.
Som exempel skulle jag byta ramlager i en moped som hade spårkullager, det enda som då fanns tillgängligt var C3 som är ett lager med större spel än normalt.
Enligt reservdelslistan skulle det vara C4 som har ännu större spel och den motorn gick bara max 30 minuter med C3 så hade lagerhållaren havererat.
Beteckningen står efter lagernummret tex 6204 C3.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply