Ventiler

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Ventiler

Post by Geson56 »

Hej.
Såg att man kan ställa ventilerna på en v8 med motorn igång. Dom går ju så tyst. Kan man göra lika dant med B18, Isf hur gör man då. Motorvarv m.m. Antar att det skvätter en del olja. Men det får man ta. Hur mycket jag än justerar mina ventiler så tycker jag det hörs ventilknack.. " tickande " ljud. Har hört en amazon som inte lät alls nästan. Har renoverat motorn, lager, ringar, kam ( D ), packningar, sitter en 36/36 med extraktor och 2"..Kan det vara något med toppen som är slitet som gör att den " tickar ".. Tror mig hört att det ska gå att ställa den gående. Borde vara det ultimata..
vore tacksam för svar..

//Geson
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ventiler

Post by Hasse63 »

Förstår inte fördelen med att ställa dom då motorn går. oljan lär rinna överallt efter en sån inställning. :roll:

Slitna ventiler och styrningar låter och det gör även en sliten vipparmsbrygga.
Här är en bild jag kladdade till för ett tag sen.
Image
By Hasse63 at 2008-06-06
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Ventiler

Post by Geson56 »

Jo jag förstod att det blir en del " kladd " med olja. Men att slipa ner ett bladmått kan väl inte vara helt okej det heller. Jag menar att ventilen roterar väl och då slits den väl kanske lika runt omkring. Men strunt samma. Jag försöker att ställa dom så gott det går tills jag hittar en topp i bra skick. Blir nog bäst så.
Men tack iaf för din åsikt..

//Geson
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ventiler

Post by Hasse63 »

Ventilen roterar och slits helt rätt, den nöter också i vippan som får en grop i sig, får man då in ett bladmåt i den gropen så blir ventilspelet mer rätt är om man har ett oslipat bladmått.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Ventiler

Post by Geson56 »

Hasse63 wrote:Ventilen roterar och slits helt rätt, den nöter också i vippan som får en grop i sig, får man då in ett bladmåt i den gropen så blir ventilspelet mer rätt är om man har ett oslipat bladmått.
Okej.. Då vet jag..
tack för info..
om det är någon annan som har något att invända mot mina funderingar om att ställa ventiler med motorn igång, så var så god att skriva..

/Geson
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re: Ventiler

Post by Henke.N »

Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att justera ventilerna med motorn igång!
Söligt kommer det garanterat att bli. Och bara för att du justerar med motorn igång så kan du inte justera
tills tickandet försvinner. Har du inte rätt ventilspel riskerar du att t ex. få läckage eller att bränna ventilerna.
Dom flesta V8:or har hydrauliska lyftare och därför hörs inget ventiltick.
/Henrik
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Ventiler

Post by Geson56 »

Henke.N wrote:Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att justera ventilerna med motorn igång!
Söligt kommer det garanterat att bli. Och bara för att du justerar med motorn igång så kan du inte justera
tills tickandet försvinner. Har du inte rätt ventilspel riskerar du att t ex. få läckage eller att bränna ventilerna.
Dom flesta V8:or har hydrauliska lyftare och därför hörs inget ventiltick.
/Henrik
Nähe.. Då är det väl så..
men testa ska jag göra ändå.. Är ju som sagt någon som gjort det en gång i tiden, då Amazonen var ung.. liksom jag..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ventiler

Post by Hasse63 »

Varför det "görs" på V8or kan vara för att "ingen" vet i vilken ordning det ska göras på. Att göra det på en B20 med motorn igång har ingen fördel vad jag vet tvärtom. Om du ger upp så kan du göra nått av nedanstående alternativ, Lycka till :wink:

Denna metod passar alla kamaxlar till B18-20.
Klippt och klistrat från. http://www.stahlmotor.se/index.shtml

Ventilspel: Vanligen 0,40 - 0,45 mm med varm motor.

Tips vid ventiljustering: För att få kamaxeln i rätt läge vid justering av spelen gör så här:
(Med maxlyft menar jag när ventilen är som mest nertryckt)
När ventil nummer:
1 har maxlyft, justera nummer: 8
2.............................. 7
3............................... 6
4............................... 5
5............................... 4
6............................... 3
7............................... 2
8............................... 1
(Titta på en kamaxel så förstår du).

______________________________________

Ett gammalt sätt som fungerar på volvos standardkammar justeras enligt föjlande:
Ventilspelet justeras med fördel vid stillastående motor, likvärdig kall eller varm. Spelet är lika för både utlopp och inlopp. Vid justering bör två stycken bladmått användas, det ena 0,40 mm, det andra 0,45 mm tjokt. Spelet ställes så att det tunnare måttet går lätt att föra in, medan det tjockare ej ska gå in.
Då "ettans" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, Justeras ventil nummer 1, 2, 3 och 5 (framifrån räknat) och med "fyran" i övre dödpunkten (kompression) ventil nummer 4, 6, 7 och 8.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Ventiler

Post by Geson56 »

Hm. där ser man..

Jag har ställt ventiler många gånger på min amazon..
Har ställt ventilerna ungefär som du beskrev.. men nu har jag en D-kam.. blir det då samma tillväga gångs sätt.. med samma mått osv
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ventiler

Post by Hasse63 »

Eftersom A, B, C, D, K, är standardkammar i B20 och inte är särsilt vassa så kan du justera efter det jag postat. Har själv D-kam som är i det närmate identisk med k och har alltid justerat enligt sista metoden. Med betydligt vassare kammar funkar inte sista metoden, utan då får du förlita dig på den första. Hur man gör mm står i länken nedan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply