Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by Bonden! »

Hej allihopa! Jag undrar hur sjutton man får bort låsringarna på ventilerna på b20topp? Har klämt ihop fjädern men låsringen är ju bara en rund ring med två små hack på? Ingenstans att greppa med nåt verktyg eller nåt... Fattar ingenting! Tacksam för hjälp
mvh david
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by alfert »

Du bør finne det du trenger å vite her :arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by Micke_932 »

Det är två ventilknaster, de små hacken är skarven mellan dom, antagligen så har dom satt sig rätt ordentligt i fjäderbrickan, peta i "hacken" med något spetsigt så trillar dom nog ut, magnet brukar vara väldigt användbart.
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by Bonden! »

tack så mycket! får gå ner och försöka :P
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by Bonden! »

Har nu fått bort alla ventiler. Visste inte att man skulle knacka ner fjäderbrickan först! Är första gången jag gör detta :roll: haha. tack så mkt för hjälpen grabbar! mvh david
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by A-masen »

Knacka??? Du måste väl ha en så kallad ventilbåge?
Om man har lång väg till verktygsaffären, kan man göra en själv av en rörbit, ett pansarrör (för elkablar) duger gott. Såga eller fila bort så att man får två ben på röret. Använd sedan en vanlig snickartving. Rörbiten kan vara ca 30 mm lång. Och benen därav ca. 10 mm.
Detta fungerar bra. Jag har tagit ur och satt tillbaka ventiler i både en B18 och B21 med detta enkla verktyg.
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Få bort låsringar på ventiler? B20 topp.

Post by Bonden! »

försökte det, men brickan ville itne lossna då, därför byggde jag ett verktyg som med hjälp av tving trycker ner fjädern. sen knacka jag lite försiktigt på brickan så lossna den jättelätt. men jag vet nu att det ska gå att göra bättre och enklare och man trycker på brickan. :)
Post Reply