Min b20 glödtänder?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Min b20 glödtänder?

Post by vikko »

Ibland när jag slår av min bil står den och går kanske 1-2 sek efteråt. Det är inte varje gång och ibland är det mer ibland mindre. Jag har inte hittat något speciellt samband, men nu har jag börjat döda bilen på en växel istället för att slippa detta.

Vad beror det på? Vad är det som händer egentligen? Hur skadligt är det för motorn samt hur åtgärdas det?

Motorn i övrigt är en B20 borrad till 2150cc, nya kolvar lager osv. Toppen är portad, vet inte exakta måtten på ventilerna men de ska vara lite större än orginal, dock inte värsting. Sitter orginal gasare just nu. Tanken var att stoppa in min K-kam och Weber 32/36.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Min b20 glödtänder?

Post by A-masen »

Att motorn glödtänder är ju ett typiskt symtom på att motorn är sotig. Sotflagor glöder av den tidigare värmen och fortsätter att snurra några varv. En koll på tändstiften brukar vara steg ett.
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Min b20 glödtänder?

Post by vikko »

Okej, det lät ju inte bra. Skall kolla dom då, motorn är ju nyrenoverad, hade bara gått ca 100 mil när jag köpte den! Skulle nya stift, ett oljebyte och nytt oljefilter kunna hjälpa?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Min b20 glödtänder?

Post by A-masen »

Svårt att säga med så motsägelsefulla uppgifter.
Vet du att det är korrekt att motorn är nyrenoverad? Och är körsträckan efter renovering äkta?
Är t.ex. förgasare och tändning rätt justerade? Om det inte är så, är ju bara det en källa till att motorn blir sotig.
Om du tar ett par droppar varm motorolja (från stickan) och droppar på ett rent vitt papper, och du med ett förstoringsglas därefter kan se små svarta prickar, sot, så är det tvivelaktigt i min värld att körsträckan bara skulle vara 100 mil efter en renovering.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Min b20 glödtänder?

Post by Amazon »

Vad kör du för soppa? En gammal 240 jag hade förut glödtände när jag körde på 95 oktan men inte 98.
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Min b20 glödtänder?

Post by Hasse63 »

Förmodligen så är det bara tändningen som är felställd. Min nu urlyfta "renoverade" skitmotor "glödtände" eller om den nu gick baklänges tills jag ställde tändingen rätt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Min b20 glödtänder?

Post by KBM »

Tror åvanståden talare är inne på det korrekta svaret.
Min glödtände förut och när jag kollade tändningen så stog den 5 grader fel.
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Min b20 glödtänder?

Post by Bonden! »

om den är sotig så kan det hjälpa att i tom tank tanka 5 liter diesel och 10 liter bensin och köra upp bränslet. knackningarna ska få sotet att lossna och flyga ut. har aldrig provat detta själv så du gör det på eget ansvar :)
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Min b20 glödtänder?

Post by KBM »

Bonden! wrote:om den är sotig så kan det hjälpa att i tom tank tanka 5 liter diesel och 10 liter bensin och köra upp bränslet. knackningarna ska få sotet att lossna och flyga ut. har aldrig provat detta själv så du gör det på eget ansvar :)
Men det där tycker jag kan låta skadligt för motorn. Då är det väl bättre att tanka 50% E85 och köra så kanske några tankar så är sotet borta sedan.
Men diesel hmm ja det kanske funkar, men jag hade inte vågat prova=)
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Min b20 glödtänder?

Post by Bonden! »

KBM wrote:
Bonden! wrote:om den är sotig så kan det hjälpa att i tom tank tanka 5 liter diesel och 10 liter bensin och köra upp bränslet. knackningarna ska få sotet att lossna och flyga ut. har aldrig provat detta själv så du gör det på eget ansvar :)
Men det där tycker jag kan låta skadligt för motorn. Då är det väl bättre att tanka 50% E85 och köra så kanske några tankar så är sotet borta sedan.
Men diesel hmm ja det kanske funkar, men jag hade inte vågat prova=)
någon på jagrullar.se hade gjort så med gott resultat, men det är ju möjligt att motorn tar skada för det. har ju som sagt inte provat det själv.
Post Reply