Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Viksbergarn
Posts: 8
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:54 am

Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by Viksbergarn »

Hej på er,
Jag tittade på en 142 automat ( som komplement till Amazonen i garaget ) idag, och oljan var gul i den ( i automaten ), allt funkade som man kan önska sig, den växlade upp och ner helt OK. Oljan verkade inte bränd eller ankommen utan var bara av en annan färg än jag väntat mig. Frågan då? Har tidigare ägare bytt till fel olja, är det hydraulolja i, om det skulle vara fel kan den ta skada även om man byter och spolar? Tips någon, bilen för övrigt var helt OK men skulle gärna vilja få lite råd från " panelen " .

Bästa hälsningar

Johnny
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by AndersL »

Vad står det,att det ska vara för olja i automaten?
Viksbergarn
Posts: 8
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:54 am

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by Viksbergarn »

Hej,
Jag skrev inlägget primärt för att höra om en felaktig olja skulle kunna medföra ett seriöst problem, nåväl jag köpte bilen efter att tidigare ägare spolat ur den gamla oljan och låtit fylla på enligt specifikation. Nu har jag kört ca 30 mil både i stad och på landsväg och det fungerar helt perfekt , förbrukning ca 0,95 , jag är mycket nöjd med bilen. :D Nu har Amazononen sin broder i garaget.

MVH//Johnny
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by Dukten JR »

Rota gärna vidare i denna fråga. Original ska det vara ATF typ F, men ingen jag pratat med kan ge någon pålitlig förklaring varför.

Materialet i nytillverkade eller gammla lameller ska visst spela roll (och hur vet man vilket material man har i lamellerna då...... :roll: )

Automatens konstruktion,högt tryck-lågt flöde eller lågt tryck-högt flöde, ska visst också påverka valet av olja.

Här är en annan tråd om oljan: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... mat#p51823
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Viksbergarn
Posts: 8
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:54 am

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by Viksbergarn »

Hej

Tackar för svaret, jag ska rota lite mer i frågan samt kolla bakåt i bilens servicehistoria, det kanska finns något där som kan sprida lite ljus över frågan. Växlar fint, inga läckage och utan konstigheter annars.

MVH//Johnny
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by brorsan »

Jag kan kolla Volvo-artnr på oljan åt dig när jag ska till garaget i helgen.

Jag och en kollega fick fram rätt olja efter mycket rotande i gamla kem-pärmar vi fortfarande hade liggandes på jobbet :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Automatlådeolja - vilka typer ska användas?

Post by brorsan »

Glömde av att jag lovat svara!

I alla fall, oljan du ska använda har volvo-artikelnummret 1161647.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply