Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Moderatorer
Post Reply
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by Anderzon »

Hej!

fel 1:
när jag har alla lampor påslagna och bromsar, blir det knappt någon skillnad på bromsljuset. det ser ut som att bakljuset lyser så starkt att bromsljuset inte gör någon skillnad. kör jag däremot med avstängda lampor alt. i parkeringsläget på reglaget, så lyser inte baklamporna så starkt och då ser bromsljuset bra ut.

Obs. bilen har ett elfel så länge jag haft den och det är att tändningen ink. halvljuset går på när jag bromsar. detta märks ej under körning då tändning och halvljus redan är på.


Tacksam för snabba svar. MVH Fredrik
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by QV »

Låter som mer än ett fel.....
Att halvljuset går på vid inbromsning skulle kunna vara ett fel i stamen bak men eftersom tändningen går på så verkar det inte troligt.

Har "någon" eftermonterat rattlås eller varit för djupt nere i säkringsdosan....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Bakljusfel?

Post by Anderzon »

Tittade vidare på felet idag:
jag har rattlås på min amazon, bilen är ifrån 1965. är rattlås standard?

1. När jag slår på lamporna (yttersta läget på regalget) och UTAN att bromsa, har jag mätt upp ström på bromljusets ledning/kontakt. ska det vara så eller ska bromsljusets ledning endast ge ström när man bromsar?

2. Om man mäter med en voltmeter, hur mycket ström ska då bakljuset ge ifrån sig?

3. Ger bakljusen ifrån sig olika mycket sken beroende på om man har reglaget i parkeringsläge eller fullt utdraget läge?



4. Det finns tre kontaktstycken för bilens lampor vad jag kan se på elschemat: en sitter i motorrummet vid vänster sida rätt långt fram, den andra sitter precis bakom bakljusen. Det ska finnas någon mellan dessa, vart hittar jag det någonstanns?

5. Den lilla, lilla skillnaden som jag har på bakljuset när jag bromsar från när jag inte bromsar, kan den räcka på bilprovningen? finns det några regler för det?


Tacksam för svar. MVH
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by QV »

#3 nej reglaget skall inte ha någon inverkan på bromsljuset.
Bakljuset är på 5 watt, Bromljuset är på 21 watt. Kolla på vilken bil som helst så ser du skillnaden.

#2 Mistänker att du mäter volt och inte ström (ampere) Spänningen på lamporna skall helst vara lika hög som spänningen på batteriet. Spänningsfall upp till 0,5 volt kan man någ tolerera men inte mer.

#4 vänster A stolpe (vid vindrutan alltså) under instrument brädan. Kabelstammen går under den vänstra svarta täckplåten (runt framrutan )

#1 I en 66'a så kommer det spänningsmatning till bromsljuskontakten när man slår på tändningen.
lampan skall bara få spänning vid bromsning

Tror inte att rattlås var standard men det finns folk som är bättre på den uppgiften.

Kolla att kablarna sitter rätt runt säkringsdosan
vänster sida
korta 25 ampere högst upp
#1 Grov röd
#2 3 st bruna
#3 2 st vita
#4 2 st svarta

säkring 1 och 2 skall få spänning vid tändning på
säkring 3 får spänning vid lysknapp ut (ett eller två steg spellar ingen roll)
säkring 4 har alltid spänning

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by Lars Bd »

Lossa alla jordpunkter gör rent smörj och återmontera.
Den enda gemensamma kontaktpunkten för huvudstrålkastare och parkeringsljus efter ljusreglaget är jordanslutningarna längst fram i motorutrymmet, bromsljus och parkering jordas gemensamt i skuffen.
Detta är normalt sett enda förklaringen till problemet, den onormala förklaringen är att någon (oftast någon annan) har klippt och klistrat elsystemet efter behag som Melker på saltkråkan kunde ha sagt.
Glöm allt vad övrig felsökning heter och kolla jordpunkterna först.
Rattlås är standard först från 69.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by QV »

Det är normalt jordanslutningarna som krånglar. Men jag strök detta fel på grund av att frågeställaren inte har nämt något om blinkers. Eftersom denna delar samma jordpunkt som broms och bakljus så utgick jag från att den var OK (rätt eller fel vet vi inteännu). Bak (och fram) är det varsin jordpunkt på vänster och höger sida (iallfall på min 63'a) Men det kan vara fel på bägge.

Eftersom det nu är fastställt att "någon annan" har varit innen i systemet så finns det ju risk för fel även där.

Men kolla gärna jordpunkterna.
Fram om inte lyset är vitt. Dålig jord ger gult lyse. Jordpunkten sitter bakom tutan "på insidan" av plåten. Varje jordpunkt har två kablar till sig om jag kommer ihåg rätt.

Bak är det dom två skruvarna som håller reflektorn i karossen som är jordpunkten. Har du fel här så glöder flera lampor när man ger spänning till en av lamporna. För att kolla jorden bak så tar man en ledning mot reflektorn och jordar den på lämplig punkt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by Anderzon »

Tack för jättemånga bra svar.

lite mer info:
när ljusreglaget är helt utdraget och jag bromsar så lyser även nummerskyltsbelysningen upp något mer. detta tyder alltså på dålig jorning vid reflexerna bak...?

Blinkers fungerar jättebra... i förmiddags så uppträdde blinkersen konstigt, när jag blinkade å körde helljuset samtidigt så lös blinker fast. detta blev bra genom att jag laddade upp batteriet. bateriet var i princip slut i morse. nu funkar blinker felfritt, och det har den alltid gjort också.
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp mig innan besiktning på tisdag 14/10!

Post by QV »

nummerskyltsbelysningen är en egen jordpunkt bak, glömde det :oops:

nummerskylten skall lysa när du drar ut lysknappen (tillsammans med parkering fram, bakljus, samt hel/halv ljus om du drar ut två steg.

Om jordfel skall tända skyltbelysning när man bromsar så kan följande gälla.
1 lampan i skyltbelysning är hel och har jord
2 ingen + matning fungerar till skyltbelysning
3 jord fel på ena bakljuset
4 när man bromsar så matas skyltbelysningen via bromsljuset.

Det kan naturligt vis finnas andra kombinationer som ger lamptändning via jordfel. Men lampor lyser med gult sken vid jord fel. Inte vitt. Jämför med en ficklampa med nya batterier då lyser dom "vit"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply