Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by zonander »

Skaffade min Amazon för 21000 hos en gammal gubbe i våras.

just nu så håller jag på med en motorrenovering + lite annat smått och gott. senaste tillägget till bilen är ett par chrome-spoke fälgar :)

Mer bilder kommer men här är två från när jag var med i Sofiero Classic och även en med de nya fälgarna (ett riktigt kap. köpte alla fyra ink Sprint däck för 500kr)

Image
Image
Image


Tänkte jag skulle dokumentera allt som jag gör med den och lägga upp det här på forumet så att de som vill kan följa hur det går för mig :)
Last edited by zonander on Mon Oct 13, 2008 7:03 pm, edited 2 times in total.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by Rappel »

tokigt fin :shock: :shock: den här gillar jag extremkt mkt :shock: bilder inuti är intressant också! lycka till! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by Rappel »

är inte körsbärsröd/rubinröd fk 46? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by PeterB »

Grattis till en riktigt snygg amazon, den såg ju jättefräsch ut! Ska bli kul att se vad du hittar på med den!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by Telis »

Oj det var en fin bil - inga planer på en passande husvagn till ? =)
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by Ola O »

Den bilen har jag sett i Staffanstorp, behöver dock inte ange vilken gata den brukar vara parkerad på.
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by zonander »

Ola O wrote:Den bilen har jag sett i Staffanstorp, behöver dock inte ange vilken gata den brukar vara parkerad på.


:mrgreen: Gott!Jag gillar att vara ute och köra med den och tycker själv att det är jätte kul att hålla kvar kulturarvet ute på vägarna. Därav så bidrar jag så mkt till det som möjligt genom att vara ute med den.
Kanske ingen bra ide att berätta mer exakt var den brukar vara, men du får gärna komma på en fika!
Telis wrote:Oj det var en fin bil - inga planer på en passande husvagn till ? =)
Jo Faktiskt har kollat lite på en Opio 62a , men inte riktigt säker än. Helt klart så hade det varit kul, men prio ett är helt klart bilen. Har en del som jag vill göra med den.
Som tex, det har vid något tillfälle bytts inner skärmar samt golvet i kofferten och enligt min mening så är det inte så bra gjort. Personligen så vill jag att det ska se ut som att inga delar (karosserimässigt) har bytts ut. Hålla det cleent helt enkelt.

Så jag börjar väl på det lite smått nu i slutet av october sen har man ju vintern räddad :)
PeterB wrote:Grattis till en riktigt snygg amazon, den såg ju jättefräsch ut! Ska bli kul att se vad du hittar på med den!


Tackar hjärtligast!!! Ja, till de pengarna så ser jag det svårt att hitta en med mindre rost. Knappt något fel rent strukturellt. Visst det finns en del spackelsläpp på A-stolpen och på vänstra tröskellådan. men det måste man nästan flukta för att se. så det är inte så farligt.
Nyfiken själv på vad jag "kan" hitta på med den. "resan är målet" i detta fallet.
Rappel wrote:är inte körsbärsröd/rubinröd fk 46? :)
Hmm. kan så vara - då jag kollade på ID nummret så har jag för mig att det stod 48. Hursomhelst så kan jag ha fel, Får återkomma med det :)
Rappel wrote:tokigt fin :shock: :shock: den här gillar jag extremkt mkt :shock: bilder inuti är intressant också! lycka till! :wink:
Mer bilder kommer :D :D Var så säker. Tänkte även ta att dokumentera alla ändringar jag gör så att det lätt går att följa, så att alla andra som sitter på en pärla "sätter-på-kaffet" - "fyller-thermosen" - och - "går-ut-i-garagen" - "så-att-bilarna-kommer-ut-på-vägarna" :)
Inut i är den riktigt fräsch dock så är där en Gigantisk varvräknare, har inte tagit ställning till den än. och sen även CD-spelare. Allt sånt går nog att gömma snyggare än vad det är gjort nu. så det får jag jobba på :)


Tack för visat intresse! Nu ska jag ut i garaget igen - sen leta upp kameran. :mrgreen:
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by zonander »

Var ute och körde lite så jag tänkte äsh, jag filmar lite. :) kan vara kul att se!

http://www.youtube.com/watch?v=z4Gmbf_KqCc
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd

Post by zonander »

Så nu äntligen har jag dammat fram kameran och tagit bilder på inredningen samt lite annat. blev en del.

och så köpte jag en B20a för nån månad sedan. ska börja på den snart. Men det är lite bilder här på den med.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by alfert »

Meget fin bil du har, men lurer litt på hva slags lister er det du har? Er ikke standard kromlister det?
Husk å vær flink med kameraet da, nå når du har dammat fram det :lol:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by Hasse63 »

Fin bil som sakt var. 8)

Innan ventillyftarna tippar omkull och hamnar i oårdning, trä dom på ett snöre eller nått så de hamnar på samma ställe där de är inkörda. likaså ventilerna :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by zonander »

Hasse63 wrote:Fin bil som sakt var. 8)

Innan ventillyftarna tippar omkull och hamnar i oårdning, trä dom på ett snöre eller nått så de hamnar på samma ställe där de är inkörda. likaså ventilerna :wink:
Helt klart en poäng med det du säger, men jag har mätt upp dem och konstaterat att det behövs nya ändå. tänkte jag skulle ta och göra som jag gjort på MC'n tidigare. Dvs att blueprinta den.

Just nu så ligger ekonomin i botten, men det är mest pga andra roliga projekt i garaget :) . Får se kan väl skrapa loss lite nu snart så att jag får blocket uppborrat och veven balanserad så att jag kan börja måtta.
Men tills dess så får jag ägna mig åt att plugga.
Läser till Civilingenjör i Maskinteknik på LTH och det är tentor om 9dagar, så jag börjar få kalla fötter. Men den skam den som ger sig.

:)
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by Ola O »

Jag bor snett mittemot på den gata i Staffanstorp som jag brukar se bilen parkerad på.
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by zonander »

alfert wrote:Meget fin bil du har, men lurer litt på hva slags lister er det du har? Er ikke standard kromlister det?
Husk å vær flink med kameraet da, nå når du har dammat fram det :lol:

Vet inte själv va det är för lister :P tror att det är några som är klistrade på. Jag har beställt riktiga krom lister. Så de kommer väl i nästa vecka. :D
Ola O wrote:Jag bor snett mittemot på den gata i Staffanstorp som jag brukar se bilen parkerad på.
Hmm var kan detta nu vara. är det inte möjligtvis du som bor i hus nr 8? :D
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Volvo Amazon 1967 (fk 48) körsbärsröd - NYA BILDER 13/10 -08

Post by Ola O »

Nej Han har en MGB från 72.
Jag bor på nr 10
Post Reply