Bakre ljuddämparen: Behövs den?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Pingvald Knäcke »

Vad skulle det hända om jag skippade den bakre ljuddämparen på min Amazon -69 och och bara har 2-tums rör från stora ljuddämparen och ut. Blir det fyrverkeri, dunder, knallar och brak...?

Eller blir ljudet bara lite häftigare och motoreffekten effekten högre? Vore tacksam för svar från någon som vet. Har snackat med en del "experter", men jag får de mest skiftande svar. :shock:

PS. Jag har ett rostfritt system från Ferrita (standarddimension) på nu...
Amazon - for life.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by einar- »

Inga knallar men det låter rätt så sportigt = högt. Mitt orginalsystem är avrostat jäms med bakaxeln så den hörs när man gasar men det blir inte störande högt. Hade kanske låtit lite bättre med ett rör ända ut så röret inte slutar mitt under bilen.
Så... häftigare, ja. Dunder och brak, nej. Motoreffekt, vet ej.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen.

Om du ska ta bort något så är det den långa delen under bilen och ersätta den med ett rakt rör. Läser man på div. trimningssidor och även här så ska man ha ljuddämparen så långt bak som möjligt för att vinna effekt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by j.o. »

jag lånar tråden lite...

Jag har också tagit bort bakre ljuddämparen pga att den var riktigt dålig, den mitt under bilen finns kvar. Nu har jag lust att göra side-pipes som sticker ut före bakhjulet på passagerarsidan, vad säger besiktningen till detta...?
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by ThrashPerre »

J.O:
NÄr jag besiktigade min Duettrod med sidepipes, så var det inget problem.
Fick då förklarat för mig att dom måste sluta efter den sista dörren längs sidan, som t.ex höger bakdörr då.

Så med andra ord, Ditt kan fungera genom bilprovningen, beroende på hur tjurig nesiktningsmannen är.
Blood,guts and Rock N´ Roll
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Pingvald Knäcke »

All right, tack för alla intressanta svar. Tack och bock! Jag ska klura på om jag ska gå till "action", men om så blir fallet kommer jag att skriva och berätta om hur det gick (eller går). Ha det så gott och vi syns framöver på Forumet! :D
Amazon - for life.
abris
Posts: 14
Joined: Tue Jan 20, 2009 5:03 pm

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by abris »

j.o. wrote:jag lånar tråden lite...

Jag har också tagit bort bakre ljuddämparen pga att den var riktigt dålig, den mitt under bilen finns kvar. Nu har jag lust att göra side-pipes som sticker ut före bakhjulet på passagerarsidan, vad säger besiktningen till detta...?
Jag har för mig att dom då ska gå ut framför vänster istället för höger bakhjul, så det inte blir riktat mot gående osv. Men är osäker på det själv.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by einar- »

Jag har gått och funderat på just den saken hur dumt det än låter och det är lika många bilar det sitter åt vänster på som åt höger
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Amazonsport »

Enligt SFRO bygghandbok så får den mynna ut även på höger sida men ska då riktas neråt och inte rakt utåt.. Men måste har jag för mig, sitta cirka 20 cm bakom dörren vilken sida det än är..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Stoffe »

Pingvald Knäcke wrote:Vad skulle det hända om jag skippade den bakre ljuddämparen på min Amazon -69 och och bara har 2-tums rör från stora ljuddämparen och ut. Blir det fyrverkeri, dunder, knallar och brak...?

Eller blir ljudet bara lite häftigare och motoreffekten effekten högre?
Personligen tycker att det inte låter ett dugg coolt, mer som en epa traktor då dom oftast har en ljuddämpare långt fram och rör som går rakt upp som på en jordbrukstraktor. En ljuddämpare bör placeras så långt bak som möjligt och då får du ett mer mullrande ljud istället för ett mer smattrande. Så ta hellre bort främre ljuddämpning om du ska göra något. På många motorsidor står det som Hasse63 skrev, montera så långt bak som möljigt. Muller är coolare än smatter, kanske därför V8 motorer är så populära? En vän till mig monterade en stor ljuddämpare väldigt långt bak på en Volvo med V8, han drog dessutom ihop alla rören till ett. Det var motorljud det!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Pingvald Knäcke »

Coolt Stoffe. Det där var intressant... Man strävar ju att efterlikna ett härligt, mullrande "V8-ljud". Med en R4 kommer det ju aldrig att hända, men lite roligare sound för ett motoröra kan kanske min B20:a åstadkomma efter alla vettiga tips. Tack och bock, Amazon-lovers. :D
Amazon - for life.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by Stoffe »

Ja precis, vill du ha smatter så kan du montera en ljuddämpare långt fram och dra kopparrör som avgasrör, populärt raggartrix. Men muller är väll ändå det man vill åt? Jag har själv en stor ljuddämpare precis innan slutröret och innan så har jag en gnistsläckare/ljuddämpare på en bit över en meter lång under bilen. Min amazon har ett dovt mullrande ljud. Jag äger även en folkabuss med en B23 Turbo och där är det ett väldigt kort avgasystem men hur man än gör så blir det lite smattrigt, blev klart bättre när turbon monterades den tar bort mycket avgasljud.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Bakre ljuddämparen: Behövs den?

Post by daniel_sandberg »

om jag får lägga mig i så får jag nog hålla med dom som säger att ljuddämparen ska vara långt bak. På min PV som jag ganska nyligen skaffat så var det 2" alt 2½" med endast en ljuddämpare och den var monterad längst bak tvärsöver bilen samt ändröret som en sidepipe fast bakom hjulet.

Låter riktigt mullrigt och fylligt särskilt på tomgång. Nästan så man misstänker att det är en v8 under huven. Lite fjantigt då när man bara hittar en B18 med fallförgasare. :P Ljuddämparen är av någon Walker-typ.. Dock har jag planer på att skaffa ett originalsystem för att mer matcha hästkrafter och utseende :)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Post Reply