Brytarlöst tändystem

Moderatorer
Anders Olsson
Posts: 6
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:51 pm

Brytarlöst tändystem

Post by Anders Olsson »

Jag har ett brytarlöst tändsystem som ska passa min b20 men jag har inget kopplingsshema.

Är det någon som vet hur allt ska kopplas?

Det ser ut så här:
Image
Patrick68
Posts: 6
Joined: Mon Jan 26, 2009 2:06 pm

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Patrick68 »

Hej Jag har ett lika dant som jag tänkte koppla in men jag vet inte hur.
Har du fått reda på nåt än eller nån här som vet?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brytarlöst tändystem

Post by A-masen »

Står det inget namn eller märkning någonstans? Ett fabriksnam brukar ju många gånger gå att spåra på nätet. Men sedan är det ju så att det ser ganska komplett ut, åtminstone på bilden. Hur ser det ut i fördelaren? Finns det någon sensor eller något som känner av kamnockarna?

En vanlig metod brukar vara ett "magnetiskt motstånd". Det ger sedan signal till styrenheten, som sedan skickar en puls till tändspolen på vanligt sätt. Sitter det något sådant i fördelaren?

Dom kabelhärvor som syns på bilden verkar vara rätt så väl sammanhållna, alltså, det är inte en stor härva med kablar av okänt ursprung och funktion. Tändkablar och kabeln från tändspolen saknas, men det är ju inget hokus-pokus med dom.

Hursomhelst så behöver du någon sorts drivspänning, och den hämtar du förmodligen i tändlåset (när nykeln är till). Sedan bör du förvissa dig om att enheten verkligen är jordad som den skall vara.

Har du en bil att provmontera i? Gör det i så fall och rita upp ett enkelt schema hur du har kopplat det, så ser du kanske om något saknas eller har "blivit över".

Ett schema i original till en Amazon går att fixa. Säg till. Sedan får man tänka in dom nya enheterna i stället och se att det stämmer.
Patrick68
Posts: 6
Joined: Mon Jan 26, 2009 2:06 pm

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Patrick68 »

Jag vet vad det hör till för bil det hör till en volvo B21 1982.
Har kommit fram till detta i alla fall:
Den stora kontakten ska till boxen,Den lilla med grön o brun
kabel till fördelaren,Svart till jord,Vitröd minus på tändspole.
Blå + tändspole.Men förkopplings motståndet var ska det sitta?
Och dom andra kablarna.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Arne »

Tändningen passar definitivt inte till en b21:a. Det är helt säkert. Tror denna satt i 140GL -74. Jag har faktiskt haft ett sånt där tändsystem, men kommer inte ihåg hur man kopplade det. Åk till en BOSCH verkstad pch fråga, de kan säkert hjälpa dig.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brytarlöst tändystem

Post by A-masen »

Det kan mycket väl vara från en Volvo 240! Jämför med den bild som jag har skannat ur en verkstadshandbok. Den spänner över årmodellerna 1981 till 1993. Bilden säger dock ingen årmodell i texten.
Man kan väl möjligen fundera på att bilden visar två förkopplingsmotstånd, bilden i tråden visar bara ett, men annars är det tämligen identiskt.

Image

Ett tillägg: Jag hittar uppgifter själv. Två förkopplingsmotstånd gäller bara vid 6 cylindrar! Fyrcylindrigt skall bara ha ett, och det skall vara på 0,9 Ohm.
Anders Olsson
Posts: 6
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:51 pm

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Anders Olsson »

Tack för all hjälp.
Kopplingsschemat ser mycket hjälpsamt ut.
Ska försöka att koppla in dit när jag hämtar ut bilen från vinterdvalan.
Återkommer med resultat.
Finns verkstadshandböckerna att tillgå på internet?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Hasse63 »

Anders Olsson wrote:Finns verkstadshandböckerna att tillgå på internet?
Se nedan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brytarlöst tändystem

Post by A-masen »

Anders Olsson frågade: "Finns verkstadshandböckerna att tillgå på internet?"
Ja, dels har du ju dels fått ett svar av Hasse63, och dels är det ju så att min verkstadshandbok är för Volvo 240. Orsaken till att jag svarade med den som underlag var ju att frågeställningen "rullade på" och någon hävdade att det elektroniska systemet inte var till en B21. Det ville jag då motsäga eftersom jag hittade det i min bok för just B21 (240).
Men om du skall ha ännu bättre behållning av ditt system och kunna koppla in det rätt, så behöver du ett kopplingsschema för en 240 med B21/23. Det hittar du i Volvos GDS-bok för 240. En blå bok som spänner från årsmodell -75 t.o.m. -86.

Men berätta i vilken bil du tänker dig att sätta in det, så kanske man kan hitta en lösning i alla fall.
Volvos GDS-bok för 240 torde man annars kanske kunna hitta på 200-forumet. Och en verkstadshandbok, pirat för årsmodellerna -81 till -93, har jag köpt över Blocket.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Rappel »

lite intressant de här'! va är de för skillnad på ett brytarlöst tändsystem och ett vanligt? varför byter man? :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brytarlöst tändystem

Post by A-masen »

Skillnaden är stor. I ett "vanligt" system alstras en puls av en kondensator och brytarspetsarna. Den går sedan genom tändspolen där den förstärks till 20 - 30 000 volt.
Brytarspetsar slits mekaniskt och kondensatorn utmattas med tiden (ibland).

I ett elektroniskt system alstras pulsen på samma sätt som brytarsystemet, av nockarna på fördelaraxeln (eller något motsvarande), men det har aldrig någon mekanisk kontakt. Vanligtvis är det en magnetisk avkänning. Alltså inget som slits mekaniskt.
Pulsen "renodlas" till önskat utseende, det går att flytta den i tiden på nyare system. Därefter går den till tändspolen i vanlig ordning. Tändspolen är egentligen en transformator, och vidare genom rotorn till stiftet.

Den puls som sker vid urladdningen i en kondensator är ofta mycket kort och begränsad i tid. Pulsen som skapas av elektronik har en längre brinntid, vilket i sin tur ger en säkrare gnista över tändstiftet och effektivare förbränning. Gnistan innehåller också mer energi. Och det faktum att inga mekaniska delar slits gör ju systemet mer driftsäkert*. Visst, vi talar om tusendels sekunder på gnistor här, men det är skillnaden som märks. Detta gör ju att du utnyttjar bränslet mer effektivt, mer av energin tas tillvara. Det ger också en renare förbränning. På lite längre sikt får du bättre bransleekonomi. Sök på You Tube, där finns flera filmer när man har filmat inne i en cylinder. Detta är inte speciellt för elektronisk tändning, men man ser hur förbränningen går till. Just nu kommer jag inte ihåg sökord, men med lite tanke hittar du dom säkert.

Dagens bilar med datorstyrd insprutning och avgasrening skulle nog bli väldigt "handikappade" om man försökte använda ett brytarsystem från "stenåldern". Och absolut inte godkända av SBP.

*Helt bekymmerslöst är det dock inte. Du har fortfarande rotorn under fördelarlocket, och även locket i sig själv. Det kräver ett visst mått av tillsyn någon gång om året. Inte minst för att smörja fördelaraxeln. Det är många som är ovetande om detta och förbiser det. Under rotorn sitter det en filttuss i axeln som är ihålig. Den skall ha en tesked olja någon gång om året. Oljan rinner sedan sakta ut till centrifugalvikterna och eventuellt vakumregleringen också om man har en sådan.
Sedan skall man inte bortse från att även tändkablar och tändstift förbrukas med tiden. Det kräver också sin tillsyn. Men det gäller ju alla bilar, oavsett om dom är gamla eller nya.

Så kortfattat: Elektroniska tändsystem är modernare och driftsäkrare.
Nu har jag beskrivit det som vi kan kalla eftermarknadssystem. Dagens bilar har ju ibland helt andra och modernare utrustningar, men grundprincipen finns någonstans hela tiden.

Eftersom du nu skriver på Amazonforumet, och då kanske har en B18/20 i din bil, så har du det väl förspänt. Det elektroniska systemet 123 Ignition är en enkel lösning för din Volvo. Du får vid köpet en helt ny fördelare som passar i din motor och ger den nya friska krafter. Dyrt, men effektivt. Det finns andra system också, men detta är så komplett och "allomfattande" som man bara kan önska. Ett sätt torde vara att, som i den här tråden, ta ett begagnat från en tidig Volvo 240. Men det förutsätter att din gamla fördelare inte är mekaniskt utsliten.

Kompletterar med länk från You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw" onclick="window.open(this.href);return false;
Man ser tydligt att tändstiftgnistan inte är en kort liten "smäll" utan ett "sprutande" av gnistor mellan elektroderna. Det finns flera filmer som visar snarlika skeenden, men här har du en att börja med. Och vi får väl anta att det är filmat i en modern motor med elektronisk tändning?
Anders Olsson
Posts: 6
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:51 pm

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Anders Olsson »

Har kollat lite närmare. Den ska rotera moturs enligt pilen på fördelaren.
En sök på JGFU4 gav inte så mycket mer än en träff på en skrot:

1976 Volvo VOLVO 240 SERIES IG1950 Distributor: JGFU4

Verkar lovande eftersom 1975-76 hade B20-motorn. Så då ska väl detta elschema duga:

http://www.volvoturbo.net/schema76-77.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brytarlöst tändystem

Post by A-masen »

Ja, det verkar som du har kommit rätt. Kombinera det med mitt inlägg från 2009-02-06 här ovan, så ser du hur det skall kopplas.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Brytarlöst tändystem

Post by QV »

A-masen wrote: I ett "vanligt" system alstras en puls av en kondensator och brytarspetsarna.
ibland känner jag mig som en "besservisser" men gnistan kommer när brytaren öppnar. Det är alltså den plötsliga avsaknade av ström igenom tändspolen som genererar gnistan. Kondensatorn är till för att rädda brytaren från hårt slitage.


Ett elektronislt tändsystem har många fördelar framför ett med brytare, förutom när dett går sönder.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anders Olsson
Posts: 6
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:51 pm

Re: Brytarlöst tändystem

Post by Anders Olsson »

Nu har jag äntligen monterat det "nya" tändsystemet. En klar förbättring märktes direkt efter det att tändningen ställts in. Var egentligen bara att följa elschemat för 240 men det är ju lättare sagt än gjort oftast.
Så nu går den riktigt hyfsat, ska bara fixa till förgasarna nu.
Förresten, är enda skillnaden mellan en B20A och B förgasarna eller? För nu har jag ställt tändningen som en B trots att det är en A-motor från början. Men så ska det väl vara eller?
Post Reply