Späda Corrostabil motorfärg!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Späda Corrostabil motorfärg!

Post by Moroten »

Hej!

Jag ska måla min motor med Corrostabils motorfärg och undrar vad man ska spä ut den med? Det är tänkt att den ska sprutas på, eller är det bara onödigt att spruta? Tycker det känns som man får en jämnare yta och att det blir lite smidigare :wink:

//Victor
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by A-masen »

Det står väl på burken vad som är lösningsmedel?
Om du späder ut en färg med mer lösningsmedel så blir den tunnare, rent naturligt, och täcker sämre. Du får alltså spruta mer. Dessutom blir ytan mattare, kanske porigare(?) än originalet. Skall du spruta, så köp sprutfärg från början.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by Moroten »

Nej, det står inget. Men då får det bli till att dutta med penseln! :wink: Tack för svar iaf! :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by A-masen »

Jo, det blir nog bäst så. En färg avsedd att penselmålas, blir bäst med just pensel.

Jag hörde en gång en riktig målarmästare uttrycka sig om en lättstruken färg: Den här färgen är jättebra, den målar sig själv!
Det handlade visserligen om att måla ett hus, men med en idealisk färg. Vad han avsåg var att den flöt ut på ett sådant sätt att själva strykningsarbetet blev lätt.
Vi hoppas att din färg också är sådan.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by Moroten »

A-masen wrote:Jo, det blir nog bäst så. En färg avsedd att penselmålas, blir bäst med just pensel.

Jag hörde en gång en riktig målarmästare uttrycka sig om en lättstruken färg: Den här färgen är jättebra, den målar sig själv!
Det handlade visserligen om att måla ett hus, men med en idealisk färg. Vad han avsåg var att den flöt ut på ett sådant sätt att själva strykningsarbetet blev lätt.
Vi hoppas att din färg också är sådan.
Jo, jag får hoppas det, så det inte blir en massa synliga penseldrag! Men det ska nog bli bra :wink:
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by jaka »

Hej!
Du kan späda med antingen lacknafta eller aceton ...eller någon av alla de förtunningar som säljs hos billackerare (samtliga använder idag 2-kompont lacker).Naturligtvis kan du spruta vanlig syntetfärg (syntet färger är alla lacker du hittar i en färgaffär som inte är vattenlösliga). Resultatet blir mycket bättre än om man skulle pensla, på vilkor naturligtvis att du använt klibbduk först!
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by OrreBorre »

Lånar ett par bilder från en tråd på sävar!

såhär bli resultatet om man sprutmålar med den färg du tänker :)
Image

Image[/quote]

Det verkar bli blankt och fint!

Edit:
Den blir väldigt rinnig, man får ta det i omgångar!

Har märkt att den rinner väldigt lätt och täcker dåligt när man penslar också ..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Späda Corrostabil motorfärg!

Post by Hasse63 »

Så varför inte köpa motorfärg på sprayburk. Avfetta, borsta bort all lös färg, tvätta med tinner eller förtunning och spraya 2-3 lager, rinner inte och täcker bra. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply