boxen wrote:Plåtarbetet ser ju också här bra ut. Mycket att svetsa ännu? Måst läsa hela tråden sen när jag kommer till motor delen på min bil så man kanske lär sig något nytt.
Tackar!
Det är en del kvar, sandplåtarna, lite lagning på balkarna och sen ska allt som inte är helsvetsat svetsas. Tog en liten paus från det med motorbygget vilket kändes skönt!
Kan updatera med att jag köpt en M400-B20 sprängkåpa. Pengarna rinner iväg, ska köpa bakaxel (troligtvis en 240 axel), koppling som passar lådan och sen alla småsaker runtomkring! Hoppas pengarna räcker
Nu var det ett tag sen jag skrev, men det har inte blivit mycket gjort på bilen pga alla fyller 18 just nu, och det har varit mycket i skolan och svårt att få tid i garaget. Men jag har fått hem sprängkåpan nu i alla fall så jag slänger upp två bilder
B20 till vänster och B30 till höger
Insidan
Förhoppningsvis kommer jag ut i garaget så fort som möjligt, men nu på lovet kommer jag inte kunna göra något då jag sticker upp till fjällen. Fast man måste ju hinna umgås med vännerna också så man inte bosätter sig i garaget
QV wrote:originalsvep är 142mm djupt (mätt med stålskala i minusgrader)
\Janne
B20-M400 svep är 142mm djupt mätt med tumstock då skjutmåttet var för kort
Rappel wrote:trevligt trevligt va är skillnaden på den spränkåpan och en vanlig kåpa till en m40?
Bulthålen sitter också annorlunda och så drar man fast växellådan med bultar inifrån. På en M40 sitter det gängor i kåpan så växellådan dras fast utifrån
Igår kom jag hem från fjällen och blev vädligt sugen på att sticka ut i garaget så idag gick jag upp tidigt och fick börja med att skotta och hjälpa farsan att packa bilen. Sen började jag med bilen och motorn
Är lite bekymrad bara över hur jag ska lösa kopplingsbiten. Har tänkt köpa en 6-puckad sinterlamell från klracing som passar splinsen och sen köra med originaltryckplatta. Eller är det dumt att köra med sinter? Sen är det problem med urtrampningslagret tror jag då det till M400 är större än till M40. Men det löser väll sig förhoppningsvis när jag kommer dit.
Du e grym Victor! Jag får nog göra något liknande gällande min framvagn. Alla bussningar ser ut att ha gjort sitt. Konstigt att gummi inte håller mer än 50+ år Keep up...
Uffe wrote:Du e grym Victor! Jag får nog göra något liknande gällande min framvagn. Alla bussningar ser ut att ha gjort sitt. Konstigt att gummi inte håller mer än 50+ år Keep up...