hejsan
skrev i fel forum först (custom showroom) så jag kommer dela upp frågorna istället o lägga in dem i rätt forum istället
då jag funderar på att bygga en amazon med flippfront och rovers v8 så har jag lite frågor angående det
är inte ute efter effekt utan det härliga mullret som man inte kan få ur en trimmad b20
hur måste framvagnen göras om för att fungera bäst för den lätta aluminium v8an
sedan ska jag ju byta resten av transmissionen bara för att det ska bli ombyggt fordon då jag förstått att man inte behöver sänka vridmomentet om man bygger ombyggt istället för att enbart göra en reg-besiktning, men kan man byta bultcirkel på en annan bakaxel då jag har 4 slomags fälgar breda 14" som passar amazon och jag vill gärna behålla dem, eller måste jag leta efter en med rätt bultcirkel och ev korta den axeln??
custom amazon
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re: custom amazon
Jag har en 240-bakaxel på min PV...
Behöll gamla bultcirkeln genom att plugga det stora hålet i drivaxelflänsen, sen borra nya hål till 4½" bultdelning från 4 1/4" som det är på 240...
Skivorna fräste jag upp hålen ovala i då det är fler hål där och lite svårare att borra...
Där ett tips på hur man kan göra på en 240-axel, vilken väl dock borde vara ett högintressant alternativ för dig tycker man?
Behöll gamla bultcirkeln genom att plugga det stora hålet i drivaxelflänsen, sen borra nya hål till 4½" bultdelning från 4 1/4" som det är på 240...
Skivorna fräste jag upp hålen ovala i då det är fler hål där och lite svårare att borra...
Där ett tips på hur man kan göra på en 240-axel, vilken väl dock borde vara ett högintressant alternativ för dig tycker man?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Re: custom amazon
oki tack för tipset, jag varit inne på 240 axel men inte riktigt veta hur man kan byta bultcirkel på den
den är det ju bra bromsar på etc borde inte vara några större problem att få den monterad på en amazon
alla tips som jag får gör mig mer o mer redo att försöka göra lite roliga saker men en amazon, motorn är redan på G (har kunnat hämta den sedan i höstas om jag velat) ska bara få ihop pengar till den (1500kr) sedan måste jag försöka få tag på en kaross, då jag inte vill förstöra någon originalare så tycker jag att det borde vara lätt och få tag på en inärheten här, men nu verkar folk vilja bli av med originalare och behålla custom-byggena
borrning i skivorna för mig är nog inga problem då jag kan få hjälp av en mekanisk verkstad än så länge, så länge morsans kusin har kvar företaget så går det bra
får se när och om jag lyckats skrapa ihop till en bil någon gång med den låga inkomst jag får (är sjuk-pensionär och får ut drygt 6000kr i månaden plus lite extra för bla hörapparatsbatterier etc)
den är det ju bra bromsar på etc borde inte vara några större problem att få den monterad på en amazon
alla tips som jag får gör mig mer o mer redo att försöka göra lite roliga saker men en amazon, motorn är redan på G (har kunnat hämta den sedan i höstas om jag velat) ska bara få ihop pengar till den (1500kr) sedan måste jag försöka få tag på en kaross, då jag inte vill förstöra någon originalare så tycker jag att det borde vara lätt och få tag på en inärheten här, men nu verkar folk vilja bli av med originalare och behålla custom-byggena
borrning i skivorna för mig är nog inga problem då jag kan få hjälp av en mekanisk verkstad än så länge, så länge morsans kusin har kvar företaget så går det bra
får se när och om jag lyckats skrapa ihop till en bil någon gång med den låga inkomst jag får (är sjuk-pensionär och får ut drygt 6000kr i månaden plus lite extra för bla hörapparatsbatterier etc)
Re: custom amazon
hittade spacerplattor som ändrar från 240/740 etc bultcirkel till pv och amazon hittade det på http://www.videbilservice.se/produkter/ ... ?cat_id=12 eller till hela seras sida http://www.videbilservice.se/
funderar på att försöka välje en 740 axel istället för 240 då mätardrevet sitter i bakaxeln på 740 borde vara lite lättare att få rätt hastighets visning med den
kanske får korta den lite då jag inte riktigt vet bredden på amazon axeln eller på 740 axeln
vad tror ni om mitt val??
funderar på att försöka välje en 740 axel istället för 240 då mätardrevet sitter i bakaxeln på 740 borde vara lite lättare att få rätt hastighets visning med den
kanske får korta den lite då jag inte riktigt vet bredden på amazon axeln eller på 740 axeln
vad tror ni om mitt val??
Re: custom amazon
740 axeln är betydligt bredare än 240 axeln och är inte lämplig för Amazon.
Om du är intresserad av en 240 axel med hastighetsmätargivare så är det bara att köpa en som är tillverkad efter 86. Då ska de också ha givare i bakaxeln.
Det är inte drev till hastighetsmätaren i någon av dessa, det är en elektronisk givare! Fast det var kanske det du menade.
Om du är intresserad av en 240 axel med hastighetsmätargivare så är det bara att köpa en som är tillverkad efter 86. Då ska de också ha givare i bakaxeln.
Det är inte drev till hastighetsmätaren i någon av dessa, det är en elektronisk givare! Fast det var kanske det du menade.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: custom amazon
ja det var givare jag menade, kom inte på det först
tänkte att det vore bättre att ha så eftersom att jag ska byta hela drivlinan och inte vet riktigt vilket mätardrev som passar i den växellådan så det visar rätt
jaså hade 240 också givare i bakaxeln det visste jag inte, då har man lärt sig något nytt igan
tänkte att det vore bättre att ha så eftersom att jag ska byta hela drivlinan och inte vet riktigt vilket mätardrev som passar i den växellådan så det visar rätt
jaså hade 240 också givare i bakaxeln det visste jag inte, då har man lärt sig något nytt igan
Re: custom amazon
Då måste du även byta mätare, det går inte att använda sig av en vajerdriven mätare då.
AVG
Re: custom amazon
hade inte tänkt att ha originalmätaren heller
de mätare jag hade tänkt att ha är
hastighet, varvräknare, olje-temperatur, ev oljetryck, vattentemp, bensinmätare etc
får se då jag börjar bygga om jag kommer så långt
de mätare jag hade tänkt att ha är
hastighet, varvräknare, olje-temperatur, ev oljetryck, vattentemp, bensinmätare etc
får se då jag börjar bygga om jag kommer så långt