frågor ang ekonomi plåt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
bmr
Posts: 4
Joined: Wed Feb 25, 2009 6:22 pm

frågor ang ekonomi plåt

Post by bmr »

Jag undrar om det är möjligt att få dom undre ekonomi plåtarna bakom hjulhusen/skärmkanterna
från en sedan att passa på en kombi med inte allt för mycket modifiering. anledningen är att dom är bra mycket billigare till en sedan än till kombi, skiljer ungefär 600kr/st

ingen original renovering, men ska likna original så mycket det går.

tacksam för svar/hjälp :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by QV »

Sandplåten borde du mena... Ingen aning.
Men varför jag skriver (fastän jag inget vet) är att det verkar vara en del skillnad i kvalite mellan de olika fabrikaten. Nu svetsade jag inte min Amazon själv utan lejde bort allt det arbetet men jag har någon minnesbild att svetsaren (rulle) klagade på sandplåten (som inte var från VOLVO) att den inte var något rolig att jobba med... taskig passform

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by Amazon cruiser »

Kan inte annat än att hålla med Janne angående passformen på ekonomiplåt. Jag köpte skärmkanter och yttertrösklar av fabrikat Klokkeholm (stavning?) och de var inte mycket att hänga i granen. Skrynkliga hörnen och böjar, samt olika bredd på skärmkanterna... Man får vad man betalar för så att säga, men om plåtarna från tex VP eller CVI är mycket bättre får andra uttala sig om.
//Peter
........................
Peter, Amazon 1958
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by Blomquist »

Grusplåtarna från sedan är för korta, detta eftersom kombin är längre, om man kan leva med det
kan man med lite moddande använda dem. Kan ju förlängas också...
210 -64, 223 -68
bmr
Posts: 4
Joined: Wed Feb 25, 2009 6:22 pm

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by bmr »

ok är det bara längden som skiljer går det nog att modifiera, är det någon som vet hur plåten är från VP?
har volvo fortfarande ekonomiplåt till amazon?
jag var på volvo och ville köpa en kondensator till en B20, och det fanns inte att få tag på.

finns det bättre och billigare ställen än VP?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by Hasse63 »

Titta i länksamlingen där finns flera länkar.
Hittade häromdagen denna sida som säljer bl a ekonomiplåt http://www.veteranshop.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by hakano »

bmr wrote:ok är det bara längden som skiljer går det nog att modifiera
Dom ser ju annorlunda ut också. Kombins är helt släta medans sedanens har längsgående "streck" i sig. Ser inte speciellt original ut med sedanplåtar på en kombi. Ser "fel" ut liksom.
bmr
Posts: 4
Joined: Wed Feb 25, 2009 6:22 pm

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by bmr »

jag löste problemet genom att köpa plåt till kombi, dyrt men jag hoppas det är värt det.

tack för hjälpen, jag kommer nog att behöva mer hjälp härifrån, jag har börjat plocka ur inredningen och kontrollera golv mm, och av det jag har sett, så har jag inga problem med vad jag ska göra på min fritid :D
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by milehead »

bmr wrote:jag löste problemet genom att köpa plåt till kombi, dyrt men jag hoppas det är värt det.
Hej. Vart hitta du sandplåtarna till kombi? Jag måste själv ha tag i ett par :)
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
bmr
Posts: 4
Joined: Wed Feb 25, 2009 6:22 pm

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by bmr »

Dom hittade jag på tradera, jag har köpt rätt mkt plåt och delar där.
en del fynd finns, på många andra ställen värderas amazon delar som guld.
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: frågor ang ekonomi plåt

Post by RD 350 »

Angående vp.s ekonomiplåt så har de plåtar jag köpt passat 100%! Det har handlat om skärmkanter och underdelen på bakskärmen (ej sandplåten) De är betydligt grövre i materialet än Klockerholm som rent av usla! De klarar inte ens att göra plåtdelar till nyare bilar. Sysslar själv med plåt i mitt yrke så jag har lite att jämföra med. Nu kan jag ju inte lova att vp.s grejor alltid är bra men det jag har köpt har varit mycket bra. Ha det bra!
Post Reply