Lackfrågor

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Lackfrågor

Post by Moroten »

Hej!

Nu är det så att jag börjar närma mig lack och har då tänkt att lacka bilen själv. Jag hade tänkt sätta upp ett tält och försöka täcka in allt så gott det går och skapa ett övertryck i tältet för att man inte ska dra in damm utifrån. Jag undrar om det är någon som gjort på detta sätt och om resultatet blir bra. Självklart förstår jag att resultatet inte kommer bli lika bra som när man lackar i lackbox, men det bör väll gå att få till någorlunda bra.

Om man får apelsinlack, går det då att slipa ner försiktigt med ett riktigt fint papper och sedan polera ytan så den blir jämn?

Kanske dyker upp fler frågor :wink:

//Victor
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Lackfrågor

Post by weber50 »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd.


se till o blöta marken du kravlar runt på också, annars kan d yra runt damm o skit me rän vad man tror....
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Lackfrågor

Post by alfert »

Du kan også legge en pressening under bilen, før du begynner lakkjobben :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Lackfrågor

Post by Moroten »

Jo, jag glömde skriva det, men jag hade tänkt något liknande med att blöta marken eller lägga pressening :wink:

Tack för tipsen iaf, kom gärna med fler! Någon som tror det är bättre att suga ut dammet än att trycka ut det?

//Victor
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Lackfrågor

Post by Micke_932 »

Övertryck är bättre eftersom det hindrar att det kommer in mera damm också, om du suger ut det så får du bara in mera damm istället.
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Lackfrågor

Post by Mats Lysekil »

Hej Tält är inte nån bra ide, du behöver få bort sprut dimman ,och få in ren luft annars är risken stor att resultatet blir matt yta, under 15 grader torkar inte 2K, det ideala är drygt 20 grader, annars torkar inte första lagret och det blir stor risk för rinningar jaga tvätthall eller stort garage där du kan vattna golv o väggar en portabel fläkt är inte fel, då kan du oxå få lite värme efter av slutad målning, samt växling av luft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Mats
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Lackfrågor

Post by Moroten »

Okej! Temperaturen är nog inget problem då det ännu inte är aktuellt att lacka, men jag har luskat runt lite och troligvis kan jag lacka i en tvätthall vilket känns bra. För precis som du säger är det inte helt optimalt att lacka i tält, men har man ont om pengar får det bli budgetlösningar :wink:

//Victor
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lackfrågor

Post by QV »

jag lackade utan en kväll när det var vindstilla och solen var på väg ner. Inte så mycket odjur i luften då.

Du kommer att få apelsinskal på lacken. Skall du bli av med detta så måste man slipa med typ 600 papper... (annars tar det inget :D )

lägg på två flödiga lager och låt bilen torka. Mellanslipa och lägg på två flödiga lager till.
Låt torka och mellanslipa igen - Polera

Poleringen måste ske men kraftig maskin typ "vinkelslip" och bra polermedel + lammullshätta annars blir du aldrig färdig.
En mellanslipning och efterföljande polering tar minst 50 mantimmar. Skall det bli perfekt minst 200 timmar.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply