En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

1 Maj = arbetarens dag, så jag jobbade lite på Amzingen idag.

Känner att jag kommit in i en ny fas i renoveringen, Det skall bli KLART! Nu åker delar på som jag ratade för ett år sedan. Dessa delar är i samma skick som förut men nu orkar jag inte hålla på med alla smådetaljer längre. Man kan ju alltid åtgärda skavankerna sedan :roll:

Har börjat röja av delar jag inte skall använda, tror att man skall finna delarna man skall använda lättare då, men än så länge är det bara svårare att finna något.

Ett gäng osoterade överblivna delar
Image
Samt växellådsdelar
Image

fick ett PM från Hero att det fanns ett innerbelysningsglas av den (äldre) sorten på tradera. Som enda budgivare så fick man den
Tack för hjälpen Hero. 8) här det nya samt det gamla med värmeskador
Image

Dagens jobb vart lister och emblem. Först ut är
ImageImageImageImageImage

Dessa och huvkråkan vart fastsatta med klips, tackar VP för att de levererade extra till mig, nämligen två st och dessa ligger "någonstans". Skärsår på fingrarna är man van med utav klättringen så dessa gör inte så ont men trångt är det.

B18 emblemet och friskluftsgallret kom också på. (Kan fortfarande inte låta bli att plocka isär saker. I dag vart friskluftsgallret nedplockat i smådelar....)
Image

Har ju jagat en del på lacken höger bak efter en hel kavalkad av rinningar, Det är fortfarande inte bra men jag ger upp för i år. Nu kom listerna på
Image
Så nu är midjelisten och listen under sidorutan ditsatta. Även snutten som skall komma mot bakrutelisten kom på plats. Köpte ett stänkskydd vänster bak som kom på plats. Letade förbrilt efter skruven som jag har kvar någonstans efter att monterat de andra tre förra året. Men jag hittar ingen i dag...... så det fick bli en annan skruv.

Jag hade ju en incident med tanklocket :| efter att ha slaktat båda så vart det så här
Image
Image

Jag sa att jag skulle bli "klar" Skapade ett projekt till i dag. Beställde nämligen rostfria stag till extraljusen från VP. Dessa är inte gjorda för Marchalljus. Får borra upp stagen. Normalt är det inga problem att borra, men jag har för mig att rostfritt är rätt hårt. Tur att min bror inte har hämtat pelarbormaskinen ännu.
Image

Men jobb finns det mera av här, har vi emblemlådan som skall bli av med några till innan jag är färdig
Image

Eftersom vädret var mycket fint i dag så vart det även en tur i skogen
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:10 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by AndersG »

Den är verkligen riktigt fin!
Alltid lika trevligt att botanisera i den här avdelningen och beskåda alla fina objekt.
Har varit här och tittat ett bra tag innan man tog mod till sig och började skriva själv.

Ungefär hur mycket tid har du lagt ner hittils? Själv har man planerat in snart sagt alla vinterkvällar i garaget den kommande säsongen :mrgreen:
Blå 62;ans 122S
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tid - det enda man har.

Vissa förvandlar tiden till pengar genom att jobba :?:

Andra förvandlar tid till Amazoner i bra skick :idea:

började 2002 (ungefär) tog fart 2005 (gick överstyr ungefär samtidigt) Kräktes på bilen 2007

Tog ut 3 veckor tjänstledigt och spenderade 16 timmar om dagen (21 dagar) för att få den igen besiktningen
Lack minst 300 mantimmar....

Har troligtvis koll på vad den har kostat (fråga inte)

tid vet inte någon stans mellan 1000 och 2000 timmar......

Bestäm dig för ett skick som du vill ha bilen i.
SKRIV UPP DET på en STOR lapp och varje del du tar i så går du till "skylten" och kollar delen mot ditt mål. Gör du inte så kommer renoveringen att gå överstyr! Det räcker om en del blir för fin så ser resten ut som skit...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by AndersG »

Stort tack för det tipset!
Problemet för mig är att jag inte har något klart mål än vad det hela ska mynna ut i.
Tanken från början var att bara ta det nödvändiga, men det blir ju alltid följdverkningar vad man än river i. Men det enklaste är väl att försöka ha den i någorlunda bruksskick.
Tid har man dock rätt mycket av, så det är ju alltid en början :mrgreen:
Dock är jag tämligen oerfaren vad gäller personbilrenoveringar, men man lär väl sig längs vägen.


OT:
Ska f.ö. till mariefred imorrn, så du kanske får se en blå 122;a susa runt i trakten.
Blå 62;ans 122S
alexow
Posts: 15
Joined: Sat May 16, 2009 8:07 pm
Location: Västerås

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by alexow »

vilken fin amazon du har! :shock:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Var är värmen

Post by QV »

Nu får man vara försiktig med vilka knappar man vrider på om man inte har jackan på sig :P
Image
Man har is i kupen nu förtiden..... måste isolera lite mera.

försöker fundera på hur allt fungerar
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:08 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

@alexow

Tackar för omdömet. Jag har planer på att komma till westerqvarn någon måndag så då kan du få se "bruksbilen".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Nalletill1000 »

:D Trevligt, trevligt, jag ser att du har fatt ihop din ac nu. Hoppas allt funkar till forvantan och att du inte hade nagra som helst problem med "burkarna". Hur ska du isolera alla kopplingarna sa du undviker kondensvatten pa golvet. Glom inte att ha en dranering (dar ar tva vill jag minnas) for ac om du inte vill ha ett kallt fotbad :lol:
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Brrrr.

Post by QV »

ja jag har två dräneringar från kupedelen. Till isoleringen har jag ett (variant av butylbband tror jag) som jag köpte från ac-kits. Den förhöjda tomgången till strax under 1000 varv räcker till för att hålla motorn vid liv när AC slår till. Står man brevid så märker man att motorn morrar lite och bilen börjar gunga. Så helt utan motstånd är det inte. Har fortfarande volvos mekaniska originalfläkt moterad i bilen.

/Janne

dags att köpa en ny dekal till bakrutan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Cornelia »

Vad bra att du slipper svettas i bilen i sommar! :D
/tina
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det känns rätt bra att ha blivit av med standardmonterade ventilationsutrustningen av typen KD och istället fått dit A/C :D

Hur går det med din personliga servicetekniker's karosstrimmade Amazon (Phuu det var många tecken för en ???00) och anläggningen där? Förmodar att även han vill bortmontera KD anläggningen i den bilen

/Janne

KD = KorsDrag
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Bensin problemen förföljer mig...

Först soppatorsk i garaget :oops:
sedan uppsväld slangsnutt mellan bensinrör i metall och förgasare ( nära storläcka)
och nu läcker min stålomspunna slang före bensinpumpen (två år gammal) :evil:

Jag vill inte ha motorbrand!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Får en ny slang på "garanti" dock inte stålomspunnen. Den skall iallafall ta mig och sambon till sommarträffen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by 1211962 »

gjorde en ny slang förra året men inte spunnen pga försäkringsskäl sa slang tilverkaren till mej
det är inte säkert att försäkringen täcker vid en bilbrand när det sitter spunnen bränsleslang
å det kan jag ju leva med :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Första turen efter sommarträffen och OD börjar krångla.
Rycker satan och burrar nere vid lådan......

Felet var att "håll lindningen" på solonoiden var av, har gjort en provisorisk lagning och beställt en ny. Denna vart bestäld från UK eftersom deras priser på reservdelar är mycket trevligare......
Fy f?n för att koppla kablar på toppen av växellådslocket i blindo. Jag har desutom en kabel extra eftersom jag har "verklig" visning om OD är aktiverad eller inte.

/Janne

ps det vart ett oljebyte av bara farten på OD också.. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply