Skillnad på bak axel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Skillnad på bak axel

Post by Geson56 »

Fick för mig att byta bakaxel mellan en reservdelsbil ( 64 ) och min ( 66 ). Upptäckte då att det blev en axel med lamelldiff på, bra tänkte jag. Men det sket sig liksom. Bilen beter sig konstigt på vägen när det är regn på olika asfalt och grus. Upptäckte då att den inte sitter i linje med bilen. Nästan 2 cm åt höger. Varför, vet jag inte. Har samma längd på krängningshämmaren, sedan sitter alla stag lika som innan. Kan det skilja mellan 1964 och 1966 i fästet på karossen. Någon som vet. Såg att den (64) var klenare drivaxlar än (66) något annat såg jag inte. Så det kanske bara är att byta tillbaka igen. ELLER..

//Göran Samuelsson
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Skillnad på bak axel

Post by Lars Bd »

Frågan är hur satt bakaxeln från början? Pga panhardstaget kommer bakaxeln att flytta sig i sidled beroende på nedfjädringen. Kolla även att alla bussningar till bakaxeln är glappfria.
Vad innebär "bilen beter sig konstigt"?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Skillnad på bak axel

Post by Geson56 »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;


Ja hur den satt på den andra bilen.. det var nog inga konstigheter där, tänkte inte på det iaf. Alla bussningar är bytta..
# beter sig konstigt " = grusväg blir som is. Asfalt kan vid regn oxå uppfattas som is ibland.. den spårar nog inte bara,
är säkert bara det. Men hur tusan kan jag få den rätt.. förlänga tvärstaget ( bakaxel-kaross). Ska det verkligen skilja
mellan dom årsmodellerna. Allt annat är ju lika mellan 64-66.. bara krångel ju..den axeln som satt från början kändes glapp när man
skulle igång.. " klonk " sa det varje gång. Kan man åtgärda det på något enkelt sätt, för då sätter jag tillbaka den " konstiga "

//Göran
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Skillnad på bak axel

Post by Lars Bd »

Troligen är det ett normalt lamelldiffbeteende som du upplever som konstigt, är dessutom diffbromsen hårt justerad blir problemen värre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Skillnad på bak axel

Post by Geson56 »

det är ju det att den inte ligger i linje med bilen som stör mig oxå. att den sitter nästan 2 cm för mycket åt höger. Borde den inte slita däck då? Kan inte se skillnad på fäste eller annat. Det är ,mycket konstigt allt. Men får som sagt byta tillbaka. Då är det väl ingen ide att försöka att byta diffen rakt över mellan axlarna heller. Eftersom det är olika.

/Göran
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Skillnad på bak axel

Post by Lars Bd »

Så länge bakaxeln bara är axiellt förflyttad är problemen du upplever till största delen beroende på att du har kontrollmätt och att det är en lamelldiffad axel. Att skifta diffarna är inget enkelt jobb även om det skulle vara samma typ av axel då det kräver en del specialverktyg.

Kontrollmät från fälgens anliggningsyta till fästet för panhardstaget så ser du om det finns någon skillnad på axlarna, förmodligen är båda lika.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skillnad på bak axel

Post by QV »

att axel sitter snett i sidled är inget att bekymma sig om. Kolla bakom alla 240 och 740 som kör om så kommer du se massor som sitter "snett". Att den sitter snett beror på panhardstagen och "sneheten" är beroende på hur mycket man lastar ner skuffen.

Om du "gubbkör" bilen skall du inte märka något något specielt angående lamelldiff eller inte. Med lite lösgrus på asfalt vänder min bil med ett "opps" (jag har 75 HK B18) Kör man hårt på grus lär du behöva däck med fäste (några länpliga rallydäck) för om du spinner loss med lamelldiff så spinner båda hjulen. Bilen förlorar då allt grepp om bakändan och det blir halt som is. Detta märks specielt på vintern då det är halt som is. Har man taskig däck då är det inte säkert man kommer ifrån en sidolutande parkering. :?

Nu uppfattade jag ingen fråga om diffklupbyte men om drivaxlarna är grövre från 66'an så är det en M30 axel med gamla infästningen. på din 64'a så har du en M27 och ingenting innanför bromssköldarna passar mellan axlarna (möjligtvis yttre lagret har inte kollat)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply