regskyltar med länsbokstäver?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

regskyltar med länsbokstäver?

Post by the grey one »

Jag söker med ljus och lykta efter regskylt med länsbokstäver och ha fram på amazonen,är det någon som kan tipsa om var man kan få tag på dessa?

Jag har iofs tänkt tanken med personliga regskyltar med orginalreg.numret på men det vore ballare med den gamla "orginalskylten"
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by A-masen »

Om du tänker dig någon sorts originalstuk, utställningsbil etc. etc, så kan det kanske bli lite svårt. Bokstäver och siffror hade ju ett "standardiserat" utseende med bredd och höjd på tecknen. I dataålderns tid med ordbehandlingsprogram är vi ju vana vid att alla olika stilar, eller fonter, har ett namn. Dessa skyltar hade säkert en godkänd "font" också, men jag har ingen aning om vad den kan ha hetat.
Du får besöka bilutställningar och museer. Fotografera så många skyltar du kan. Mät skrivtecknen med bredd i både strecken och hela tecknet, och även höjden. Glöm inte att mäta mellanrummen mellan tecknen.
När du har tillräckligt mycket uppgifter går du till en sådan skyltmakare som gör dekaler för båtnamn. Sådana finns om du kollar på båtsidor och i båttidningar. Där beställer du den skylt du vill ha. Har du tur, så kan det finnas färdiga lösa tecken som dekaler, i rätt format i båttillbehörsaffärer. Värt att kolla upp först när du har måtten.

Nu kanske någon originalfreak har invändning mot "tejpade plastsiffror". Men det fanns faktiskt på slutet. I början var det siffror och bokstäver i gjuten lättmetall på en lättmetallplåt. Där vill jag minnas att det var nitade tecken i plåten. Senare kom plasttecken i en tunnare aluminiumplåt. Dom var antingen fästa med ett snäppfäste, clips, på baksidan av plåten, eller att man med t.ex. en lödkolv smältnitade fast tecknen. På slutet av sextiotalet kom självhäftande plastark, som dekaler ungefär. Under hela tiden, som jag minns det, fanns det även målade skyltar. Alltså schablonmålade med svart färg på en vit plåt. Men det var nog bara den som hade tillgång till så avancerad utrustning som fixade detta?
Så kallade interimsplåtar* och militärfordonsplåtar var målade. Dom sistnämnda är så än i dag. Om jag inte minns helt fel, så håller militärskyltarnas tecken fortfarande samma storleksstandard, font eller stil, som dom civila bilskyltarna hade. Men i andra färger naturligtvis.

*Detta är längesedan och dagens unga har kanske inte hört talas om interimsplåtar? Det var så generellt att när en bil bytte ägare eller "flyttade" till ett annat län, så fick den för det mesta ett nytt regnummer. Men redan på denna tiden var byråkratin mycket stark, så länstyrelsen hade inte tid och rutiner att fixa fram ett nytt nummer på nolltid. Då kunde man få en interimsplåt, ett tillfälligt nummer. Det var en röd skylt med vita siffror. Dom var målade. Efter några månader fick man sedan sitt ordinarie nummer tilldelat, som man alltså själv fick bekosta och sätta på fordonet. Därav kunde det bli lite olika utförande, men det höll dock vissa bestämda mått och utseende.
Dom nya numren, som vi har dom i dag, kom i början på sjuttiotalet.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by LABBE »

aluplatta med lösa tecken. kommer ihåg när man var yngre, regplåtarna kom som pussel pappa satt hemma å knäppte dit dom i rätt ordning när skylten till nya bilen kom..
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by 1211962 »

finns någon på öland som gör skyltar en kompis köpte där förra året
och det fans olika typer av skylt tecken bakelit och aluminium som jag köpte på motorns dag av en nasare för att nummrera mit hus och postlåda med
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by Rasmuss »

Jag har köpt skyltar rätt billigt på Tradera så ett tips är att hålla lite span där.
Dom brukar dyka upp bland veteranbils kategorierna.
Notera som sagt att det finns i lite olika utförande och längd beroende på regnummer.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by poolio »

Om du åker på någon veteranbilsmarknad typ den kommande i Falun 5:e september, så finns det ofta säljare med NOS plåtar, lösa bokstäver och siffror så att du kan göra din egen favoritskylt.
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by Uffe »

Till min bil var alla gamla regskyltar sparade. Här kan du se 3 olika varianter av "gammal" skylt. Det typen som "LABBE" nämnde med lösa bokstäver är den i mitten. Den översta väger otroligt mycket, är äldst och satt på från början 1957.
Image
Amazon 1957
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by kim »

Hej
Tack för senast, jag har en hel låda med bokstöver och siffror som jag kan ta med
mig på nästa tur. Har tyvärr inga plåtar.
Kim
duett-jonte
Posts: 3
Joined: Sat Jul 04, 2009 9:02 pm

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by duett-jonte »

Hej
jag har beställt skylltar flera ggr. Men han som gjorde mina har tyvärr slutat vad jag vet. MEn det finns en i Rolfstorp som gör skylltar. Har stått med i tidningen Nostalgia ibland. har inte tel nr just nu men kan kolla upp detta om du vill. Det är coolt med de gamla skylltarna. Jag kör med en fram på min duett. Poliserna bryr sig inte här i ulricehamn i alla fall :-)

/ jonatan
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by AKK468 »

Fanns att köpa i två dagar på CCW:s marknad i Rättvik. Han kommer till Falun i september.
If it works, don't fix it.
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by 1964 »

200 kr st kommer att vara på falunmarknaden 5- september
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by the grey one »

TACK FÖR ALLA SVAR det finns liv i forumet iaf.Jag har fått väldigt många idèer och uppslag,men hur såg designen ut på skyltarna ut -65 är det någon som vet säkert?
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by amazon123gt »

:D Hej svejs!Jag har original plåtarna till min gyllengula 65:a.Fram=MA97937 Bak samma sak men med ett S i ett seperat fält efter 7:an.Dessa plåtar är i gjuten plast med präglade bokstäver och siffror.Min amazon har endast en ägare innan mig!Har även"nya" skyltarna i aluminium som kom -73(samt original kartongen till dom)Har skaffat dom senaste plåtarna i aluminium(har ej monterat dom,bilen blir lackad imorgon måndag)Har även köpt "nya" aluminium plåtar i gammla utförandet.Har köpt av ovan nämnda man,tror han hetter sigvard i rolfstorp.0340-674315.Dom var kanonfina och mycket väl emballerade.Kostade 200:- styck.Han var desutom mycket trevlig att prata med.Lars Haller Helsingborg.
klöver kung
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: regskyltar med länsbokstäver?

Post by A-masen »

Du frågar hur designen såg ut 1965.
Saken var så här att det fanns ingen spikad bestämmelse på den detaljen. Det enda som gällde var att siffrorna skulle se ut på ett visst sätt. (Se mitt tidigare inlägg). Därför är t.ex. alla Uffes skyltar av vid den tiden, godkända modeller. Även övriga tänkbara utföranden hade blivit godkända bara siffror och bokstäver såg ut på ett visst och enhetligt sätt.
Det var först i "skyltreformen" i början på sjuttiotalet, som hela systemet blev enhetligt. I detta ligger ju att alla skyltar kom från en central myndighet. Då blev även plåten standardiserad. (Det har ändrats lite genom åren i material etc, men grunden är densamma).
Så välj själv en av dom tre exemplen på Uffes bild. Eller om tillverkaren som du anlitar har ett färdigt koncept. Då blir det ännu enklare.
Post Reply