Trasiga gängor.

Moderatorer
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Trasiga gängor.

Post by AndersL »

Någon som provat att laga med helikoj gänga till överfalet på vevaxeln?
Ena bulten gick bara runt,ja jag hoppas ni förstår vad jag menar.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

Glöm det helt, det är bara att byta block om gängorna har gått. Skruvarna ska ju dras med ett ganska högt moment och visst rent teoretiskt kan det säkert fungera men, jag skulle aldrig ens tänka tanken. Det är billigare att byta block än att framöver få byta allt annat också..... :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trasiga gängor.

Post by Lars Bd »

Kan du ge en förklaring varför en helicoligänga bara är att glömma i ett motorblock?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Trasiga gängor.

Post by AndersL »

Var nu på e.m och pratade med en mekanisk verkstad.Och det skulle inte vara några problem med det,han hadde även gjort det på aluminiumblock.Och kosnaden nja ett par hundra ville han ha.Och när jag nu sitter och tänker efter,så vill jag minnas att Volvofabriken gjorde så.Så om dom nu gjorde så,ja då vet man ju inte om man har ett sådant block??Bara en tanke
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

Visst kan man sätta i Helicoil gängor i ett motorblock men, jag skulle personligen aldrig våga använda dom på ställen där man skall dra åt med ett högt och specifikt åtdragnings moment. Helicoil i all ära men, man bör använda dessa med en viss urskiljning.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trasiga gängor.

Post by Lars Bd »

Du har alltså bara en personlig fobi mot helicoil och inte några fakta som talar emot denna lösning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
puttesvea
Posts: 31
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:28 am

Re: Trasiga gängor.

Post by puttesvea »

jag skulle inte heller använda helikoj
köp nytt
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Trasiga gängor.

Post by Rekordabilly »

Helicoil används ofta i aluminium när man vill ha slitstyrka och hög hållfasthet på gängan, så jag kan inte se något problem i att använda det för rep. Men visst B20 block finns det gott om och hade det varit till något riktigt ovanligt så är det nog en annan sak :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Trasiga gängor.

Post by AndersL »

Ok en till som inte skulle göra så.Vore kul att höra dina argument om varför inte.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Trasiga gängor.

Post by 1211962 »

vi använder helicoil insattsgänga i jobbet till vändskivor av gjutjärn med gott resultat med tanke på att vikten som hamnar på sedan är mellan 80-110 ton ,och ingen har gått sönder av dom som vi bytt ut gängan i
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

Det är ingen fobi mot just helicoil, jag har själv använt dessa sedan drygt 40 år tillbaka, främst på mindre belastade ställen. Vi har även använt dessa inom flyget, dock med vissa begränsningar. Är gängskadan av större omfattning, har krav på ett stort åtdragningsmoment eller kräver täthet så svetsas dessa skador upp, så har man alltid gjort inom flygindustrin. Jag roade mig att fråga runt lite i bekantskapskretsen om det är någon som gjort eller hört någon sätta i helicoil som reparation för urdragna ramlagergängor. Ingen har hört talas om det, ingen av dom kommer heller ens att fundera på att göra det. Har man sett hur "bra" dom fungerar som ersättning för urdragna tändstiftsgängor så drar man nog sig för att sätta dom på ett hårt belastat ställe. Hur kul har det varit att stå på en bensinmack och försökt byta stift på en Mc eller exempelvis en gammal bubbla och fått gängan med sig ut.... :evil: Vad tillverkaren än säger så har dessa insatsgängor en tendens att vilja följa med ut vid demontering, jag har sett det hända så många gånger både privat och i arbetet för att inte kunna blunda för det..... :D

Man måste också komma ihåg att vi på denna del av forumet hanterar trimmade motorer och inget annat, mitt svar är därför baserat på just detta faktum. Frågan är dock intressant eftersom varken jag eller mina kompisar har stött på just denna fråga tidigare. Ett av problemen som jag ser det är att man inte kommer att ha koll på åtdragningsmomentet då man har olika typer av material på ett och samma överfall. Hur som haver så är det billigare att byta block än att köpa upp sig på Helicoil verktyg. Helicoilgängor är dessutom näst intill omöjliga att köpa numer, jag letade själv efter dessa för några månader sedan och hittade inget ställe som sålde dom annat än generalagenten själv och då handlar det om helt andra volymer som man måste köpa..... :D Patentet för dessa insatsgängor verkar ha gått ut och nu finns det en hel drös med företag som gett sig in på marknaden, dock inte med samma kunskap och variation av gängor och applikationer. Jag kan också passa på att hissa pestflaggan för insatsgängor från exempelvis JULA, det är riktig lågbudget... :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trasiga gängor.

Post by Lars Bd »

J.LUNDIN wrote:man inte kommer att ha koll på åtdragningsmomentet då man har olika typer av material på ett och samma överfall
Det argumentet kan jag köpa men om man på något sätt räknar om åtdragningsmomentet och monterar överfallet med en helicoilgänga, är inte det ett fullgott montage? Att man kan få gänginsatsen med ut vid en demontering senare är en annan fråga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Trasiga gängor.

Post by AndersL »

Kul att det blev sådan respons på detta.Men nu har jag tittat över blocket,och tror nog att föra ägaren bara satt ditt överfallen.4st är numrerade men inte det sista,man bilr lite misstänksam då.Så det blir till att leta efter ett annat block. Men tack för svaren.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

Om vi tar en så extrem form av racing som Formel ett, så kasseras alla de block som får en skada på en gänga vid tillverkningen och det oavsett var på blocket den sitter och helt oberoende av vad gängan skall användas till. Förr om åren så såldes dessa kasserade block via annonstidningar och det var fullt möjligt att på detta vis plocka ihop en till synes helt ny och komplett racemotor för en spottstyvel. Priset på en dylik mockup låg runt 3000:- och jag kan ärligt säga att jag vid några tillfällen fick ett "lätt habegär". Dessa motorer brukade man springa på hos diverse olika tillbehörs företag i England och det var lika häftigt varje gång att stå och fingra på en Cosworth V8, Porsche TAG V6 turbomotor eller vad man lyckats komma över. Ett ypperligt tillfälle att på nära håll kolla in insug och avgaskanaler designade av de stora herrarna på området.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trasiga gängor.

Post by Lars Bd »

Om man ska köpa ett nytt motorblock till rövarpris accepterar man naturligtvis inga som helst defekter och därför "kasseras" dessa block men tydligen går de bra som andrasortering till ett betydligt lägre pris.
Jag tycker inte att jag har fått några tekniska förklaringar varför inte en helicoilreparation skulle vara ett alternativ utan mer tyckande och undrar därför fortfarande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply