Trasiga gängor.

Moderatorer
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Trasiga gängor.

Post by AndersL »

Om det nu är så,att man får med sig gänginsatsen.Ja då måste det varit dåligt monterat.För man limmade också vill jag bestämt minnas.
Eller har jag helt fel?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trasiga gängor.

Post by QV »

J.LUNDIN wrote: :evil: Vad tillverkaren än säger så har dessa insatsgängor en tendens att vilja följa med ut vid demontering, jag har sett det hända så många gånger både privat och i arbetet för att inte kunna blunda för det..... :D
Nu tillhör jag inte gruppen som trimmar men vid hård trimmning så blir det mycket skruva på detaljerna, och inte vill man börja djävlas med en gänga som följer med ut vid en demontering......

För originalare som renoverar motorn och lägger ner den i bilen igen för att (nästa säkert) aldrig röra den igen så uppkommer inte detta problem.

Är blocket arborrat bearbetat för någon udda kam och har många timmars jobb bakom och i pricip färdigt kan man ju alltid fundera på det. Man skall också komma ihåg att dubbelchecka denna punkt vid varje montage i framtiden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

En stilla fråga, skulle ni våga sätta i dessa gänginsatser i ett par vevstakar där gängan gått..... :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trasiga gängor.

Post by Lars Bd »

Varför inte om man förutsätter att de monteras enligt helicoils anvisningar, de ska ju fördela belastningen mellan de enskilda gängvarven bättre och minska risken för skruvbrott. Har fortfarande inte fått sett några fakta som talar emot användandet av helicoil som reparationsmetod på gängor som sällan lossas och dras åt.
Det beror också på hur mycket man kan spara/förlora på detta och vem som betalar. Kan jag tjäna 1000kr reparation men förlora 100000kr på ett haveri orsakat av reparationen skulle jag nog inte chansa. Var siffrorna omvända var gängreparation det enda tänkbara och någonstans däremellan ligger gränsen för viket alternativ som väljs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trasiga gängor.

Post by QV »

Eftersom man drar åt rätt hårt på ett lageröverfall så måste insatsgängan komma helt i linje. Annars kommer kommer inte momentet att stämma. Skall man montera i linje med borrhålet så måste blocket upp i en därav avpassad maskin. Att borra för hand är inte lämpligt. Kommer gängan några grader fel så kan man glömma "de ska ju fördela belastningen mellan de enskilda gängvarven bättre och minska risken för skruvbrott" I min värld låter desutom kommentaren som "sneak oil varning" Med originalgäng så har men ett glapp (bult - gods) med insatsgänga har man två (bult - insatsgänga - gods) och att mera glapp skall ge bättre belastning :?: :lol:

Men i mitt fall är det bara ett tyckande, Finns det någon som kan visa upp info på att det blir bättre....

Trimmar man mycket och monterar nya bultar till överfall, topp, stakar, svänghjul så skall blockat vara värt många pengar om man skall motera en instatsgänga på ett så vitalt område som ett överfall. För det är ju det som frågan var, inte om det är bra med helicoil på bulten som håller motorvärmaren, eller någon annan bult utan störe belastning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Trasiga gängor.

Post by J.LUNDIN »

Som sagt, den enda riktiga invändningen jag har mot att montera en insatsgänga är att man får mindre koll på vad för åtdragningemoment/sträckning skruven får gentemot dess granne som går mot blockets gjutjärns material. Ett sätt att komma runt det hela är att montera pinnskruvar, vilket är ett standard förfarande då man trimmar en motor. Att själva insats gängan håller tvivlar jag inte en sekund på, det är inte det jag opponerat mig emot.

Huruvida det omtalade glappet som insatsgängorna sägs utnyttja fungerar i praktiken eller ej, ger jag mig inte in på. Fakta är dock att i ett vanlig skruvförband anses det bara vara runt 5st gängvarv på skruven som deltar i själva fasthållningen, resten av gängorna anses vara "ren transport". Så om gänginsatsen de facto sprider ut denna fästkraft på fler gängvarv så är det väl bara bra.

Sedan ser jag personligen motorblock som används vid trimning som en ren slitage och förbrukningsartikel. Att byta ut ett slitet block ser inte jag som någon större utgift jämfört med vad allt runt omkring kostar. Än så länge finns det rätt gott om billiga B20 block att tillgå, har förnärvarande 4st stående för framtida bruk.... :D
Post Reply