b20 Trim funderingar?
-
- Posts: 73
- Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm
b20 Trim funderingar?
Hej!
Har lite funderingar om B20 trimning!
1. Fördelar/Nackdelar om att borra upp blocket till 2,1l konsekvenser?hållbarheten?.
2. Varför man lättar svänghjulet? hur påverkar motorn/effekt?/motorns gång mm
3. Jag har stött på ventilkåper m-sport, volvo racing, comort. någon som kan berätta något om dessa?
Mvh Jim
Har lite funderingar om B20 trimning!
1. Fördelar/Nackdelar om att borra upp blocket till 2,1l konsekvenser?hållbarheten?.
2. Varför man lättar svänghjulet? hur påverkar motorn/effekt?/motorns gång mm
3. Jag har stött på ventilkåper m-sport, volvo racing, comort. någon som kan berätta något om dessa?
Mvh Jim
Re: b20 Trim funderingar?
Ju mer man borrar upp cylindrarna desto sämre formstabilitet får dom och med det följer att kolvringar gör ett sämre jobb vad gäller tätning och oljekontroll. Man kan om man hittar ett bra block borra upptill 93mm om den skall användas som sugmotor, över detta mått är risken överhängande att cylindrarna spricker under drift. Vid turbotrimning och högt laddtryck rekommenderar jag att man bara borrar blocket till 2nd ÖD
Svänghjulets funktion är att lagra en del av motorns rörelseenergi. Denna i svänghjulet inlagrade rörelseenergin har ett tröghetsmoment och används som ett tillskott/buffert vid start av fordonet. Ju tyngre svänghjul motorn har desto mindre benägen är den att snabbt ändra varvtal vid belastning eller gaspådrag. Genom att lätta svänghjulet så får man motorn att varva upp snabbare vid gaspåslag. Ett lättat och korrekt balanserat svänghjul påverkar inte hur motorn går på tomgång, det är en myt som tyvärr fortfarande verkar bita sig kvar. Har man ojämn tomgång så hör det ihop med ett dåligt injusterat bränslesystem eller en instabil tändpunkt.
Ventilkåpor till B20 gjutna i aluminium har det funnits ett flertal olika tillverkare av, en del av kåporna verkar dock ha samma tillverkare fast med olika text på kåpan. Merparten av dom togs fram i slutet av 70-talet och såldes av exempelvis Volvo själva, ComfortRacing och Elleman-Jacobsen, en del av kåporna saknar märkning vilket gör det näst intill omöjligt att spåra de ursprungliga tillverkarna. Fördelen med gjutna aluminiumkåpor är att dom dämpar ut en del av slamret som uppstår mellan ventil och vipparm då man kör med höglyftande kammar, sedan är dom formstabila vilket gör att dom är mindre benägna att läcka ut olja vid packningen mot toppen. Har dom ribbmönster så är dom också rätt praktiska att lägga verktyg på då man mekar i motorrummet... Skam sägandes så har jag själv nyligen tagit fram en gjutform till en ribbkåpa i aluminium för just B20....
Svänghjulets funktion är att lagra en del av motorns rörelseenergi. Denna i svänghjulet inlagrade rörelseenergin har ett tröghetsmoment och används som ett tillskott/buffert vid start av fordonet. Ju tyngre svänghjul motorn har desto mindre benägen är den att snabbt ändra varvtal vid belastning eller gaspådrag. Genom att lätta svänghjulet så får man motorn att varva upp snabbare vid gaspåslag. Ett lättat och korrekt balanserat svänghjul påverkar inte hur motorn går på tomgång, det är en myt som tyvärr fortfarande verkar bita sig kvar. Har man ojämn tomgång så hör det ihop med ett dåligt injusterat bränslesystem eller en instabil tändpunkt.
Ventilkåpor till B20 gjutna i aluminium har det funnits ett flertal olika tillverkare av, en del av kåporna verkar dock ha samma tillverkare fast med olika text på kåpan. Merparten av dom togs fram i slutet av 70-talet och såldes av exempelvis Volvo själva, ComfortRacing och Elleman-Jacobsen, en del av kåporna saknar märkning vilket gör det näst intill omöjligt att spåra de ursprungliga tillverkarna. Fördelen med gjutna aluminiumkåpor är att dom dämpar ut en del av slamret som uppstår mellan ventil och vipparm då man kör med höglyftande kammar, sedan är dom formstabila vilket gör att dom är mindre benägna att läcka ut olja vid packningen mot toppen. Har dom ribbmönster så är dom också rätt praktiska att lägga verktyg på då man mekar i motorrummet... Skam sägandes så har jag själv nyligen tagit fram en gjutform till en ribbkåpa i aluminium för just B20....
Re: b20 Trim funderingar?
J.LUNDIN wrote: Skam sägandes så har jag själv nyligen tagit fram en gjutform till en ribbkåpa i aluminium för just B20....
hmmm undrar hur den kommer att se ut, och om det står LUNDIN ....
nyfiken i en strut, haha !
Re: b20 Trim funderingar?
Nej, kåpan är diskret och saknar fall form av identifierande märkning. Det finns gränser för hur egenkär man är...... Det första framtagna exemplaret fanns att beskåda på Blocket i somras. Kåpan är försedd med ett homogent skruvat lock med O-rings tätning, allt för att slippa det oljekladd som alltid uppstår då man använder ett ventilerat original oljelock. Designmässigt så är det inte heller speciellt snyggt att använda ett originallock på en ribbad aluminiumkåpa.... Denna kåpa kommer att ingå som originallock till Retrotoppen när den någon gång blir klar.
Re: b20 Trim funderingar?
har du någon bild möjligtvis
-
- Posts: 73
- Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm
Re: b20 Trim funderingar?
Vilket forum! Här får man hjälp med sina funderingar omg av sakkunniga/ Tack
Jim
Jim
Re: b20 Trim funderingar?
Tätt oljelock? Vore intressant att veta hur du löst vevhusventilationen, då många med mig är eller har varit inne på det där med hemsvarvade lock. Jag har sett en del olika lösningar på s.k. breathers, både öppna och kopplade till någon form av catchtank.J.LUNDIN wrote:Kåpan är försedd med ett homogent skruvat lock med O-rings tätning
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Re: b20 Trim funderingar?
Det finns som sagt ingen anledning till att ha ventilation i oljelocket, det grisar bara ned motorn. Det man får göra är att helt förändra uttaget för vevhusventilationen på blocket, original lösningen är ett skämt och alldeles för tät. Eftersom vi snackar trimmat på denna del av forumet så glömmer vi helt återledning av vevhusgaserna till motorns insug, det har ingenting med racing och trimning att göra... Jag är på väg att ta fram en helt ny apparat för avskiljning av vevhusgaserna framöver, jag behöver ju ha en effektiv sådan själv till min 16V motor. Så just nu granskar jag de patent som finns i ämnet, det är ju bra om man kan undvika att hamna i bråk med någon patent innehavare.... Så vitt jag förstår så är tillåten att kopiera lösningarna i ett patent om man vill bygga något för egen del, men skall man sälja produkten till andra så krävs det avtal och annat elände..
Re: b20 Trim funderingar?
hur skall en bra vevhusventilation var utformad, dom flesta verkar bara köra med en burk och ett filter
men ingen av dom här konstruktionena får något undertryck i vevhuset
meningenen med undertryck i motorn??
Text lånad av J Edlund forum turbo performance
Bättre kolvringstätning, mindre risk för oljeläckage någonstans, speciellt vid insugsventilerna, högre effekt genom minskade förluster genom minskad oljedimma i vevhuset.
Sedan är det naturligtvis viktigt för att hålla oljan ren att vevhuset är väl ventilerat.
Så här har jag gjort på min B21ET
En extra oljefälla som sitter efter den orginalets oljefälla, som är ansluten till insuget via en ventil,
T-borrade ett aluminium block , sexkantsaxel med gummitätningar i var ände, fick ide;n när jag såg symbolen för en OCH ventil.
Nu stänger ventil när vakumet slutar och övergår till laddtryck och öppnar ut till atmosfär.
En avtappning i botten för att tappa ut.
Blir då lite undertryck i vevhuset som man känner då man öppnar oljepåfyllnadslocket
http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_0398.jpg
men ingen av dom här konstruktionena får något undertryck i vevhuset
meningenen med undertryck i motorn??
Text lånad av J Edlund forum turbo performance
Bättre kolvringstätning, mindre risk för oljeläckage någonstans, speciellt vid insugsventilerna, högre effekt genom minskade förluster genom minskad oljedimma i vevhuset.
Sedan är det naturligtvis viktigt för att hålla oljan ren att vevhuset är väl ventilerat.
Så här har jag gjort på min B21ET
En extra oljefälla som sitter efter den orginalets oljefälla, som är ansluten till insuget via en ventil,
T-borrade ett aluminium block , sexkantsaxel med gummitätningar i var ände, fick ide;n när jag såg symbolen för en OCH ventil.
Nu stänger ventil när vakumet slutar och övergår till laddtryck och öppnar ut till atmosfär.
En avtappning i botten för att tappa ut.
Blir då lite undertryck i vevhuset som man känner då man öppnar oljepåfyllnadslocket
http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_0398.jpg
Re: b20 Trim funderingar?
Undertryck i vevhuset är något man kan få på köpet då man går över till torrsumps system. Sedan finns det ju olika typer av ventiler som man sätter på grenrören och som påstås hjälpa till att evakuera övertryck i vevhuset. Det finns med andra ord en hel del olika lösningar för att minska på trycket i vevhuset.
Re: b20 Trim funderingar?
har läst på något forum att Saab 9 5 har nån bra oljefälla att använda till vevhusventilationen.
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: b20 Trim funderingar?
satt här och funderade om man inte skulle kunna använda en Pulsair ventil kopplad efter där alla rören går ihop efter extractorröret för att dra ut vevhusgaserna??
Bara en tanke
Bara en tanke
Re: b20 Trim funderingar?
Lite OT nu! Janne hur ser kåpan ut? Jag har en kåpa som är gjuten i Eskilstuna som det står Volvo på. Skruvarna sitter som på en originalkåpa. När jag åkte med den på en trimmad B20 upplevde jag att trots gummipackning istället för kork så trycktes olja ut igenom skruvhålen. Min ide´ är att man skall ha som jag sett på EN kåpa skruvhålen i överkant på kåpan. Alltså att skruvarna går i kanaler i ventilkåpan.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: b20 Trim funderingar?
Kåpan har skruvhålen på samma sätt som originalkåpan, bäst är att köra med en original korkpackning som man limmar fast på kåpan, då brukar det inte vara några problem med läckage. Designen är väldigt lik en kåpa som jag själv använt under många år och som jag tycker fungerat bra.
-
- Posts: 73
- Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm
Re: b20 Trim funderingar?
köpte en gjutenventilkåpa med volvo märket på