har lite frågor om 1031 axen

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Rockabilly_Boy
Posts: 4
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:33 pm

har lite frågor om 1031 axen

Post by Rockabilly_Boy »

Hejsan jag är ny här håller på med en custom amazon tänkte byta bak axel på amazonen tänkte använda en 1031 axel va behöver man göra för att få den att passa? och går de och fixa så man får samma bult cirkel som är till amazonen...
ok kan jag använda 240 fram bromsar går de få dom och passa?

och är de svårt och modda axen?


hoppas på mycket tips hur jag ska gå till väga så man har fått lära sej något nytt hehe:)


MVh Fredric
John Asplund
Posts: 7
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:45 pm
Location: Långviksmon

Re: har lite frågor om 1031 axen

Post by John Asplund »

Att få dit axeln på en Amazon är inga större problem, renkapa bara 1031an från fästen. Mät avstånden mellan infästningarna på Amazonaxeln innan du kapar loss dem från axeln. Här är det läge att vara lite försiktig med vinkelslipen för att inte förstöra fästena onödigt mycket. Mät in dem på 1031an och svetsa!
Klarrrrt :D

Att börja byta bultcirkel är mer komplicerat,skulle inte rekomendera att borra in ett nytt bultmönster mellan de gamla bultarna på navet hur som helst. Vill man byta fram äar det bäremot inte lika besvärligt, "bara" att svarva ett nytt nav...Har man inte tillgång till svarv själv kan nog de flesta mekaniska verkstäder fixa det. Men då bör du ha gjort en skaplig ritning hur det ska se ut :D
Amazon -60
Amazon -64
Amazon Herrgårdsvagn -65
Pv -57
Cadillac -56
Chevrolet -34
Opel Rekord -64
Opel Diplomat -65
Saab -63
Saab -65
Chrysler Voyager -97
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: har lite frågor om 1031 axen

Post by A-masen »

Jag har sett en tråd om att göra nya fästen här på forumet.
Den händige gjorde först en jigg med utgångspunkt från Amazonaxeln. Sedan tillverkade han dom nya fästena och satte i jiggen. Därpå lyfte han dit den nya axeln och svetsade fast fästena, som automatiskt kom på rätt plats.
Jag minns inte, men troligen behöll han dom gamla fästena för att "styra rätt" i jiggen. Det måste i så fall betyda att det var urtag för dom.
Använd sökfunktionen så hittar du nog.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: har lite frågor om 1031 axen

Post by A-masen »

Jag sökte själv och här kommer det:
http://www.bilforumet.no/120/179703-bytte-bakaksel.html

Det var inget inlägg här på forumet, bara en länk till ett annat forum, men man får rejäla bilder så att man förstår hur det går till.
Post Reply