hur ska ja ställa tändningen?

Moderatorer
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

har R-kam med dubbla su och dubbla ventilfjädrar i toppen..
vill ha så man kan varva lite mera bara.. och sen att den ska dra vettigt.. har min amazon som bruksbil så..


//Mvh Mika
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by 940 »

du ska skaffa en strömfördelare till en b20 b motor annars får du inte en rätt tändkurva o får köra med en för låg tändning för att undvika spikning. annars 3000 rpm 36 grader
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by 940 »

om du ställer vid 1500 rpm ca 23grader viktigt b20 b delare
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by jonny »

Du måste ha en fördelare med modifierad tändkurva .
Byte eller moddade regulatorfjädrar + begränsning av "slaget" i fördelaren .
Ca 15 grader på tomgång och 36-38 grader vid 3500-4000 varv brukar man vilja ha .
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

vad är det för nummer på en B20B fördelare då?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by A-masen »

Det finns flera att välja på som det framgår av tabellen här: http://www.123ignition.se/product/123-V ... 0-R-V.html

Kanske är enklare att sätta i en 123 med en gång?
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by 940 »

jag köpte en fabriksrenoverad b20b fördelare på vp autoparts i fristad
för 1500 1600 kr v en 123 e nog bättre men priset o
tele till vp 033 20 64 64
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

får gå igenom dom fördelarna ja har då och kolla numret på dom.. och vad som sitter i just nu..
men bäst ändå kanske är att skaffa brytarlöst isf om man ska köpa nytt?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by Hasse63 »

Ska finns i en tråd vilka fördelare som anses bäst vid trimmning
Lite suddigt men... http://volvo1800pictures.com/vm/3/3_htm ... tioner.htm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

var ute och leta i mina bildelar.. men hitta dock bara 3st 0 231 146 077 och den som sitter i bilen nu var en sådan med..
men hitta en 0 231 170 085..som har satt på en pv ja köpte i somras, var då en borrad 2,2 liters motor med h3 kam i den med dubbla weber 45:or..
blir den bättre än dom 077? eller måste man upp på värre..?
har inte tänkt köra så hårt med motorn?
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

vad är det i fördelaren som ändrar tändkurvan förutom fjädrarna?
eller är det i nyare som det skiljer sej på tändkurva och liknande?
har min 0231 170 085 jfu 4 nerplockad i delar nu för att fixa till..
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by Petter E »

Det där med tändkurva vill jag syna. Jag höll på en del med tändningen på min gula amazon. Men jag kom fram till att stum tändning var den bäst fungerande. Alltså ingen tändkurva alls! Tändningen var ignitor brytarlöst och en bra tändspole. Gamla orginal kopparkablar är det bästa, och stålkamdrev räknar jag till tändningen, för att det förbättrar tändningens precision.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by J.LUNDIN »

Anledningen till att man kör med en tändkurva är att bränsle-luft blandningens brinntid varierar över varvtalsområdet, att då köra med en fast tändpunkt innebär att förbränningen bara blir "effektiv" inom ett mycket smalt varvtalsområde. Är man ute efter att ha en effektiv och bränslesnål motor så är det katastrof att låsa tändningen.
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by mikkell »

men vad i fördelaren är det som gör tändkurvan? är det vakumklockan i samband med vilka fjädrar man har i fördelaren?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: hur ska ja ställa tändningen?

Post by J.LUNDIN »

Vakuumklockan vrider plattan som brytarna sitter på i förhållande till rotoraxeln.Rotoraxeln i sin tur är tvådelad där den övre delen är försedd med 2st fjäderstyrda vikter som av centrifugalkraften slungas ut vart efter varvtalet ökar, rotorn vrids då iförhållande till plattan som brytarna sitter på. För att få till en böjd tändkurva iställer för en linjär så kan man sätta dit olika vikter och fjädrar. Här finns det hur många olika kombinationer som helst, jag har sett de kurvor som Bosch presenterat för just Volvofördelare och det är ohyggligt många olika varianter som finns att tillgå förutom det som anses vara standard.

Vakuumklockan eller hellre benämd tryckklockan kan ha flera funktioner beroende på hur modernt fordonet är, på senare bilmodeller så gick denna klocka åt bägge håll dvs. den kunde utnyttja både under och övertryck eller använda undertryck på bägge sidor om membranet, det hela styrdes via magnetventiler och olika typer av givare (tryck, temp osv.) lyckligtvis så är tryckklockan mycket enkel på gamla Volvomotorer. det finns dock vissa av dom som har en ställskruv invändigt som man kan påverka fjädertrycket mot membranet med, skruven når man genom anslutningsröret till klockan (krävs en smal skruvmejsel). Var man tar ut styrtrycket till klockan spelar också roll, det blir skillnad om undertrycket tas ut i eller i direkt anslutning till förgasarens venturi eller om det tas ut någonstans på insugsröret. Sådant måste man hålla koll på då man bygger om eller trimmar motorn. Vid all form av trimning så rekommenderar jag att man frångår fördelare med tryckklocka och istället kör med enbart vikter och fjädrar typ Volvos gamla sportfördelare.
Post Reply